Vodičov na Slovensku čakajú od 1. januára 2026 zásadné zmeny pri technickej kontrole (STK). Novela z dielne ministerstva vnútra zavedie povinné overovanie platnosti povinného zmluvného poistenia (PZP) priamo na stanici STK. V praxi to znamená, že auto bez platnej poistky alebo s nedoplatkami kontrolou neprejde a pri dlhodobom porušovaní mu bude hroziť až vyradenie z evidencie. Štát si od tohto kroku sľubuje riešenie alarmujúcej situácie, keďže po slovenských cestách jazdí odhadom až 320-tisíc nepoistených vozidiel, informuje predajňa GAFA AUTO na svojom blogu.
Overenie PZP ako nová podmienka pre platnú STK
Najzásadnejšou zmenou, ktorú prinesie novela zákona od začiatku roka 2026, je prepojenie STK a PZP. Dôvodom je alarmujúci stav, na ktorý upozorňuje Slovenská kancelária poisťovateľov – po slovenských cestách jazdí približne 320-tisíc vozidiel bez platného PZP. Ministerstvo vnútra pripúšťa, že súčasný systém sankcií nie je dostatočne efektívny.
Po novom tak bude technik na stanici technickej kontroly povinný overiť, či má vozidlo platnú poistku a uhradené poistné. Ak zistí, že PZP je neplatné alebo eviduje dlhodobé nedoplatky, vozidlo nebude posúdené ako spôsobilé na premávku a kontrolou neprejde. Pri opakovanom a dlhodobom porušovaní týchto povinností môže byť vozidlo dokonca vyradené z národnej evidencie vozidiel.

Plánuje sa aj ďalšie sprísnenie
Okrem kontroly PZP sa od nového roka pripravujú aj ďalšie zmeny, ktoré majú zvýšiť bezpečnosť a ekologickosť prevádzky vozidiel. Jednou z nich je plánované zavedenie diaľkového snímania emisií a hluku priamo na cestách. Táto technológia umožní efektívne odhaliť vozidlá, ktoré nespĺňajú normy v reálnej premávke, a automaticky im generovať pokuty.
Ďalším sprísnením bude dôslednejšia kontrola elektronických systémov vozidla, ako sú ABS či ESP, a systémov ovplyvňujúcich emisné limity. V Bruseli sa tiež diskutovalo o návrhu na zavedenie povinnej ročnej STK pre vozidlá staršie ako 10 rokov, tento návrh však zatiaľ nebol schválený.
Čo treba spraviť?
Pre bezproblémové absolvovanie technickej kontroly po novom bude kľúčové mať v poriadku všetky náležitosti. Vodičom sa odporúča v prvom rade skontrolovať si platnosť svojho PZP a overiť si, že majú uhradené všetky splátky.
Vzhľadom na očakávaný zvýšený nápor na stanice STK v roku 2026 je tiež vhodné rezervovať si termín kontroly v dostatočnom predstihu. Samozrejmosťou by mala byť aj príprava vozidla po technickej stránke, aby prešlo všetkými predpísanými kontrolami, vrátane emisií a elektronických systémov.
Často podceňované riziko
Mať platné PZP, respektíve nejazdiť na nepoistenom aute, je mimoriadne dôležité. Nielenže ide o zákonnú povinnosť, taktiež je to kľúčová ochrana ostatných účastníkov cestnej premávky a v neposlednom rade je to ochrana samotného vodiča pred možným celoživotným dlhom.
V prvom rade, mať uzatvorené a zaplatené PZP je zákonná povinnosť pre každého majiteľa vozidla, ktoré sa používa v cestnej premávke. Nejde o voliteľnú službu. Za porušenie tejto povinnosti hrozia vysoké pokuty (až do 5 000 eur) a od roku 2026 aj ďalšie prísne sankcie, ako je neúspešné absolvovanie STK a možné vyradenie vozidla z evidencie. Toto je však len ten najmenší dôvod, prečo je poistenie dôležité.

Hlavný a najdôležitejší význam PZP spočíva v jeho samotnom názve – je to poistenie zodpovednosti za škodu. To znamená, že nechráni vás ani vaše auto, ale chráni ostatných ľudí, ktorým by ste svojím vozidlom mohli spôsobiť škodu. Ak vodič spôsobí dopravnú nehodu, poisťovňa z jeho PZP uhradí všetky škody poškodenej strane.
Nejde pritom len o opravu plechov na druhom aute. PZP kryje aj oveľa závažnejšie a drahšie škody, ako je oprava poškodeného plota, zvodidiel, stĺpu verejného osvetlenia alebo dokonca časti domu. Absolútne najdôležitejšie je však krytie škôd na zdraví. Ak pri nehode dôjde k zraneniu inej osoby, PZP hradí náklady na jej liečbu, rehabilitáciu, bolestné a najmä náhradu za stratu príjmu, ak zranená osoba zostane trvalo práceneschopná. Tieto sumy sa môžu vyšplhať na státisíce až milióny eur. PZP tak garantuje, že obeť nehody dostane spravodlivé odškodnenie bez ohľadu na to, či je vinník nehody bohatý alebo nie.
Zároveň však PZP chráni aj samotného vodiča, ktorý nehodu spôsobil, a to pred finančným krachom. Ak by totiž vodič nemal platné PZP, všetky spomínané škody by musel uhradiť z vlastného vrecka. Jediná sekunda nepozornosti za volantom by tak mohla viesť k celoživotnému dlhu, ktorý by mohol zruinovať nielen jeho, ale aj celú jeho rodinu.
V praxi to funguje tak, že škodu obeti najprv uhradí Slovenská kancelária poisťovateľov zo svojho garančného fondu, no následne si celú vyplatenú sumu bude nekompromisne vymáhať od nepoisteného vinníka. Jazdiť bez PZP teda nie je len nezodpovedné voči ostatným, ale je to predovšetkým extrémne riskantný hazard s vlastnou finančnou budúcnosťou.