Slovenská sporiteľňa (SLSP) upozornila na podvod, ktorý aktuálne udrel na Slovákov. Cieľom útočníkov je vylákať od dôverčivých ľudí peniaze a takýmto spôsobom sa nezákonne obohatiť.
Podvodníci v rámci novej vlny útokov na potenciálne obete však zmenili svoju taktiku. Zatiaľ čo doteraz využívali falošné mená, aktuálne zneužívajú mená skutočných bankárov. Naletieť na podvod je tak oveľa jednoduchšie.
Slovenská sporiteľňa varuje pred novou vlnou podvodov
Ako uviedla banková inštitúcia, falošný bankár je späť, avšak oveľa sofistikovanejší a nebezpečnejší než predtým. V tejto súvislosti preto SLSP pripomína, že jej pracovníci nikdy nežiadajú klientov o bankové prevody, výbery hotovosti a ani zdieľanie prihlasovacích údajov.
Šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne Ján Adamovský povedal: „Vyzeralo to tak, že podvodníci už vzdali tento typ podvodu. Ale vrátili sa k nemu a snažia sa z ľudí vylákať ich úspory. Rádovo ide o tisícky eur, o ktoré takýmto spôsobom pripravia dôverčivých ľudí. Zatiaľ najvyššia suma bola 9000 eur.“

Zneužívanie mien reálnych pracovníkov
Podvodníci kontaktujú svoje potenciálne obete z neznámych telefónnych čísel. Keď druhá strana zodvihne, predstavia sa ako pracovníci banky. SLSP upozorňuje, že v niektorých prípadoch podvodníci zneužívajú aj skutočné mená zamestnancov Slovenskej sporiteľne.
„Zachytili sme zneužitie mena dvoch našich kolegov,“ objasnil Adamovský. Aby u ľudí útočníci vzbudili dôveru a zároveň navodili dojem naliehavosti, v názve pracovnej funkcie alebo pracovného zaradenia v banke používajú slovo bezpečnosť. Predstavujú sa ako bezpečnostní technici alebo pracovníci klientskej bezpečnosti.
Ako tento podvod prebieha
Útočník svoje obete počas hovoru presviedča, že sa stali obeťou podvodu. Tvrdí, že bola zneužitá ich identita a vydaná kreditná karta. Najčastejšie sa obeť snaží presvedčiť, aby poslala peniaze na takzvaný bezpečný alebo zrkadlový účet. Spravidla je majiteľom tohto účtu samotný podvodník.
Podvodníci tiež potenciálne obete nabádajú, aby si vybrali peniaze z bankomatu a následne ich odovzdali osobne „bezpečnostnému pracovníkovi“. Ak tak obeť urobí, peniaze sa ocitnú v rukách podvodníka.
„Jedným zo spôsobov je aj navigovanie klienta na falošného Georgea, kde už sú pripravené falošné zmluvy na podpis. Ak odmietajú vyplniť svoje údaje, vyhrážajú sa im, že ich nahlásia na políciu,“ doplnil Adamovský.
Slovenská sporiteľňa nikdy nežiada prevod peňazí
Ako upozornila Slovenská poisťovňa, od svojich klientov nikdy nežiada, aby uskutočnili prevod, vybrali si peniaze z bankomatu alebo poskytli citlivé dáta, akými sp napríklad prihlasovacie údaje do aplikácie George.

Počet podvodov stúpa
SLSP dodáva, že podvodníci neustále prichádzajú s novými alebo vylepšenými starými podvodmi. A keďže podvodníkom sa darí dôverčivých ľudí oklamať, stúpajú aj sumy, ktoré skončia v rukách podvodníkov. Adamovský doplnil, že rastie suma, ktorá zahŕňa zachránené peniaze, ale aj úspešne zrealizované podvody.
„Kým vlani to bolo v hodnote 13 miliónov za celý rok, tento rok je to 14 miliónov eur za trištvrte roka (ku koncu septembra),“ hovorí Ján Adamovský. Najväčšiu škodu robia podľa neho naďalej investičné podvody a hneď za nimi nasledujú podvody cez komunikačnú platformu WhatsApp. Tieto sú známe ako Fake family podvody. Zvyčajne sa začínajú správou „Ahoj, mami…“ Oplatí sa byť preto mimoriadne obozretným.