Používanie mobilu za volantom je na slovenských cestách zakázané. Kto tento zákaz poruší, môže dostať pokutu až do výšky 300 eur. Okrem Slovenska je používanie mobilu počas šoférovania zakázané aj v mnohých iných krajinách.
Dôvod je jednoduchý, mobil narúša koncentráciu vodiča, ktorý potom nevenuje svojej jazde plnú pozornosť. Avšak, aj malá nepozornosť za volantom môže mať fatálne následky. Za dopravnými nehodami je často práve chvíľková nepozornosť vodiča.
Mobil za volant auta nepatrí
Ako upozornili odborníci z motoristického magazínu Autoviny.sk, polícia si na mobil za volantom dáva pozor, uniká im však úplne iná technológia, ktorá vodičov rovnako rozptyľuje a odvádza ich plnú pozornosť od šoférovania.
O čom je reč? Súčasné moderné autá majú v blízkosti vodiča veľké dotykové displeje. No a tie sú pre mnohých vodičov lákadlom, aby s nimi počas jazdy manipulovali. Za volantom však stačí aj malá nepozornosť, ktorá môže napokon viesť ku katastrofe.

Problémom môžu byť aj dotykové obrazovky
Niektorí odborníci na motorizmus tvrdia, že na cestách vzniká čoraz väčší nesúlad. Telefonovanie počas jazdy bez použitia handsfree je nebezpečné a dostanete zaň aj poriadne mastnú pokutu, ak si váš čin všimne polícia. No dotykové displeje vo vozidlách sú úplne legálne.
Za mobil v ruke počas jazdy hrozí pokuta do 150 eur na mieste, ale až do 300 eur v správnom konaní. Za používanie dotykového displeja automobilu počas jazdy však žiadna pokuta nehrozí. Výskumy pritom poukazujú na fakt, že miera rozptýlenia vodiča dotykovým displejom zabudovaným v automobile je podobná ako pri používaní mobilného telefónu.
Je infotainment skutočne bezpečnejší?
Kedysi boli v autách klasické tlačidlá a ovládače, no súčasné autá čoraz častejšie vsádzajú na ovládanie cez dotykovú obrazovku. Často sa musí šofér pre nastavenie konkrétnej veci preklikať cez komplikované menu, čo mu zbytočne odvedie pozornosť od plnej sústredenosti na šoférovanie.
Klasické tlačidlá sa tak ukazujú ako bezpečnejšie, pretože vodiči si často zapamätajú ich polohu a potom ich ovládajú automaticky a spamäti.
Testy odhalili skryté nebezpečenstvo
Švédsky magazín Vi Bilägare už dávnejšie vykonal testy, v rámci ktorých porovnal starší model vozidla s modernejším. Vodiči mali počas jazdy vykonať štyri jednoduché nastavenia. V starom Volve všetky tieto úkony trvali približne 10 sekúnd. V novom elektromobile MG Marvel R však vodič na rovnaké nastavenia potreboval až 45 sekúnd. Auto takto prešlo „naslepo“ približne 1,4 kilometra, nakoľko obe testované vozidlá sa pohybovali rýchlosťou 110 km/h.
Podobné zistenia priniesli aj ďalšie štúdie, ktoré odhalili, že nastavenia na dotykových paneloch trvajú oveľa dlhšie než cez klasické tlačidlá. Napríklad britské laboratórium TRL upozornilo, že dotykové displeje spomaľujú reakčný čas vodičov na podobnú úroveň, ako keby pred jazdou požili alkohol.

Známe automobilky postupne reagujú
Niektoré automobilky začali na zistenia odborníkov reagovať a do svojich áut vracajú klasické tlačidlá. Nimi môžu vodiči ovládať aspoň základné a najčastejšie používané funkcie ako napríklad smerovky alebo stierače. Klasické tlačidlá plánuje vrátiť do svojich vozidiel Volkswagen, Hyundai alebo Porsche.
Automobilky sú si vedomé, že pozornosť vodiča neodvádza len mobil za volantom, ale aj veľká dotyková obrazovka. Niektorí výrobcovia preto hľadajú vhodné alternatívy a uvažujú nad zavedením hlasového ovládania. Takáto alternatíva by mohla byť pre mnohých vodičov vhodnejšou voľbou.