Ak by sa dnešné plány naplnili, už o dvadsať rokov by mohli nemecké diaľnice znieť tichšie. Asociácia automobilového priemyslu VDA si totiž stanovila cieľ, aby do roku 2045 na čerpacích staniciach úplne nahradili klasické palivá ich obnoviteľné alternatívy. V krajine, kde sú spaľovacie motory stále kráľmi, znie takáto predstava prevratne.
Nemecký automobilový sektor sa doteraz spoliehal na elektrickú revolúciu, no prechod na elektromobily napreduje pomalšie, než odborníci predpokladali. Aj napriek dotáciám a zľavám na nákup elektrických áut má väčšina vodičov naďalej blízko ku klasickému benzínu. Práve preto VDA prichádza s plánom, ktorý síce rešpektuje existenciu spaľovacích motorov, no chce ich prepojiť s ekologickou budúcnosťou.
Zmeniť palivo, nie vodičov
Podľa prezidentky asociácie Hildegard Müller zostane na nemeckých cestách aj po roku 2030 približne 40 miliónov áut so spaľovacím motorom, hoci elektromobilov by mohlo byť v prevádzke až 15 miliónov. To znamená, že aj ekologické ciele musia počítať s touto realitou. Müller zdôrazňuje, že štát má podporiť nielen elektrifikáciu, ale aj vývoj palív, ktoré môžu okamžite znížiť emisie bez potreby meniť celé vozové parky.

Medzi hlavné návrhy patrí povinnosť pre obchodníkov a čerpacie stanice ponúkať vyšší podiel obnoviteľných palív. Takýto krok by zákazníkom rozšíril možnosti a zároveň znížil závislosť krajiny od dovozu ropy. Ide o systémový zásah, ktorý by mohol ovplyvniť nielen ekonomiku, ale aj energetickú bezpečnosť regiónu.
Investície a ambiciózne vízie
VDA plánuje do roku 2028 investovať 280 miliárd eur do výskumu a vývoja technológií zameraných na klimaticky neutrálne riešenia. Tieto prostriedky majú smerovať do podpory nových procesov výroby obnoviteľných palív a efektívnejšej distribúcie energie. Cieľom je postupne posilniť nezávislosť Nemecka a dosiahnuť, aby všetka dovážaná energia do roku 2050 pochádzala len z obnoviteľných zdrojov.
Obnoviteľné palivá sú vyrábané spojením vodíka a oxidu uhličitého. Vodík vzniká elektrolýzou vody, pričom následne reaguje s CO₂ získaným zo vzduchu alebo priemyselných procesov. Výsledné palivo potom pri spaľovaní uvoľňuje len množstvo oxidu uhličitého, ktoré bolo použité pri jeho výrobe. Týmto spôsobom sa vytvára klimaticky neutrálny cyklus, ktorý by mohol zásadne zmeniť budúcnosť automobilovej dopravy.
Nebude to jednoduché
Aj keď sú syntetické palivá dnes drahšie a technologicky náročné, vývoj napreduje a viaceré startupy už testujú pilotné zariadenia. Výzvou zostáva cena, ktorá by mala v nasledujúcich rokoch klesnúť na úroveň bežných fosílnych palív. VDA preto vyzýva vládu, aby upravila legislatívu a uľahčila investície súkromných subjektov do tejto oblasti.
Na úspech projektu bude potrebná nielen finančná podpora, ale aj vzájomná spolupráca priemyslu, vedy a spotrebiteľov. Fakt, že syntetické palivá umožnia pokračovanie používania existujúcich motorov, môže urýchliť ich prijatie verejnosťou. Pre mnohých vodičov je to kompromis, ktorý spája ich obľúbené technológie s uvedomelým prístupom k životnému prostrediu.