Podvodníci si našli novú stratégiu, ako oklamať ľudí a dostať sa k ich peniazom. Do popredia sa tlačia podvody, ktoré zneužívajú NFC technológiu. Táto technológia je bežnou súčasťou súčasných smartfónov, a preto je riziko vysoké.
Podľa spoločnosti Eset stúpajú aj finančné podvody s tematikou investovania. Interné štatistiky ukazujú, že medziročný nárast takýchto typov podvodov je až o 92 percent. Hoci v druhej polovici aktuálneho roka o čosi klesli oproti prvej polovici tohto roka.
Finančné podvody sú sofistikovanejšie
Odborníci na kybernetickú bezpečnosť upozorňujú, že finančné podvody sú stále sofistikovanejšie. Ich súčasťou sa stáva sociálne inžinierstvo, call centrá ale aj využívanie schopností umelej inteligencie. Ako uviedli novinárom predstavitelia spoločnosti Eset a VÚB banky na štvrtkovom stretnutí, narastá počet podvodov, ktoré zneužívajú NFC technológiu. Vďaka tejto technológii dokážu podvodníci získať údaje z platobných kariet.
Podvody cez NFC technológiu v smartfónoch zaznamenali medziročný nárast až o 800 percent, čo je alarmujúce číslo. Ako píše spravodajský portál Teraz.sk, hoci ide o vysoký nárast, tento typ podvodu nepatrí v absolútnych číslach k najrozšírenejším. Odborníci si ale myslia, že naďalej bude rásť.

Ako takýto podvod prebieha
Odborníci zo spoločnosti Eset priblížili, ako takýto typ podvodu prebieha. Podvodník cielene zmanipuluje potenciálnu obeť, aby si do svojho mobilu stiahla falošnú aplikáciu. Môže ísť napríklad o aplikáciu napodobňujúcu Národnú banku Slovenska (NBS). Potom podvodník požiada obeť, aby priložila platobnú kartu k mobilu a zadala alebo zmenila PIN kód.
„Falošná aplikácia po priložení karty cez NFC prenáša údaje karty a útočník ich v reálnom čase zneužije na bezkontaktné výbery z bankomatu alebo po replikácii karty na platby cez POS terminál,“ dodali zástupcovia spoločnosti Eset. Aj preto ľuďom odporúčajú, aby si neinštalovali aplikácie na základe telefonických požiadaviek a aby nikdy nezadávali svoj PIN kód na požiadanie cez telefonický hovor.

Stúpajú tiež podvodné telefonáty
Podľa údajov VÚB banky stúpajú investičné podvody a rôzne manipulácie cez telefonáty. Podvodníci sa počas hovorov vydávajú za dôveryhodné inštitúcie alebo osoby, ako sú napríklad príslušníci polície alebo pracovníci centrálnej banky. Cieľom podvodníka je zmanipulovať obeť tak, aby sama uskutočnila transakciu, pričom peniaze skončia na účtoch podvodníkov.
Interné údaje VÚB banky tiež poukázali na to, že vek podvedených sa postupne zvyšuje. Aktuálne sú obeťami najčastejšie ľudia vo veku od 50 do 75 rokov. Podľa vedúceho oddelenia prevencie podvodov VÚB banky Radomíra Adamkoviča sú starší ľudia náchylnejší dôverovať informáciám z online prostredia. Navyše, často disponujú úsporami, o ktoré ich chcú podvodníci pripraviť.
Dominujú investičné podvody
Tohtoročné štatistiky VÚB banky ukazujú, že dominujú investičné podvody. Ide napríklad o podvodné investovanie do kryptomien alebo akcií. Ako sme už spomenuli, banka ako „novinku roka“ eviduje aj spomínané podvody, ktoré zneužívajú NFC technológiu. Pri týchto podvodoch útočníci často motivujú obeť tým, že jej vyplatia výnosy z investície. Ide však o fikciu.
