Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje obnovu vozňového parku pre nočné vlaky s cieľom zvýšiť komfort cestovania na úroveň 21. storočia. Súčasťou plánov je aj rozšírenie trás do zahraničia, konkrétne do Viedne. Cestujúci sa však musia pripraviť aj na zvýšenie cien za lôžkové a ležadlové miesta. Na základe oznámenia ZSSK o tom informujú Autoviny.sk.
ZSSK cieli na komfort, staré vozne vyradí
Štátny dopravca ZSSK pracuje na rozsiahlej obnove svojich spacích vozňov. Cieľom je ponúknuť cestujúcim v nočných vlakoch moderný štandard cestovania. Zo súčasných 30 spacích vozňov ZSSK plánuje postupne odstaviť 20 kusov, ktoré boli vyrobené ešte v 80. rokoch a nemajú klimatizáciu. Súčasne prebehne modernizácia lôžkových aj ležadlových vozňov.
V prvej fáze má spoločnosť ŽOS Trnava zrekonštruovať desať ležadlových vozňov. Modernizáciu desiatich lôžkových vozňov by mala zabezpečiť spoločnosť ŽOS Vrútky, avšak finálna dohoda ešte závisí od rokovaní o cene. ZSSK si s oboma firmami dohodla aj opcie na rekonštrukciu ďalších vozňov v budúcnosti.
Financovanie modernizácie je však výzvou. Keďže na tento účel nie sú k dispozícii eurofondy, ZSSK bude pravdepodobne musieť využiť úver. Po rekonštrukcii majú mať lôžkové vozne minimálnu kapacitu 30 miest a ležadlové aspoň 40 miest.

Nové trasy a vyššie ceny
Okrem modernizácie vozňov plánuje ZSSK aj zatraktívniť ponuku nočných spojov. Vlaky, ktoré v súčasnosti premávajú na trase Humenné – Bratislava, by mali po novom pokračovať až do Viedne. V réžii ZSSK naďalej funguje aj nočný spoj Humenné – Praha.
Cestujúci sa však musia pripraviť na zvýšenie cien za cestovanie v lôžkových a ležadlových vozňoch. Súčasné príplatky k cestovnému lístku (od 7 eur za ležadlo a od 13 eur za lôžko) podľa ZSSK nepokrývajú reálne náklady ani pri prevádzke súčasných zastaraných vozňov.
Nový cenník má lepšie zohľadňovať technickú úroveň, typ vozňa a náklady na prevádzku. ZSSK avizuje jasné odlíšenie: ležadlové vozne (jednopodlažné) budú určené na základné nočné cestovanie bez individuálneho vybavenia, zatiaľ čo lôžkové vozne (dvojpodlažné) ponúknu vyšší komfort, viac súkromia, lepšie vybavenie (napr. umývadlá) a možnosť cestovať v 1. triede. Prvé zrekonštruované vozne by sa mali na tratiach objaviť v priebehu budúceho roka.
Niečo za niečo
Plánovaná modernizácia vozňového parku je pre cestujúcich jednoznačne dobrou správou. Súčasný stav mnohých lôžkových a ležadlových vozňov, najmä tých starých bez klimatizácie, je často kritizovaný a nezodpovedá štandardom 21. storočia.
Rekonštrukcia prinesie cestujúcim výrazne vyšší komfort, modernejšie vybavenie, lepšiu hygienu a klimatizáciu, čo zásadne zlepší zážitok z nočného cestovania. Pre mnohých ľudí, ktorí doteraz nočné vlaky práve kvôli nízkemu komfortu nevyužívali, sa tak môžu stať atraktívnejšou alternatívou k autu či autobusu. Pozitívom je aj plánované rozšírenie trasy z Humenného až do Viedne, čo ponúkne nové priame medzinárodné spojenie bez nutnosti prestupovať.

Zlou správou je však avizované zdražovanie. ZSSK jasne komunikuje, že súčasné príplatky za lôžko a ležadlo sú príliš nízke a nepokrývajú ani náklady na prevádzku starých vozňov. Po modernizácii, ktorá si vyžiada nemalé investície (pravdepodobne z úveru), je zvýšenie cien nevyhnutné.
Cestujúci si teda za vyšší komfort budú musieť priplatiť. Zatiaľ nie je jasné, o aké výrazné zdraženie pôjde, no pre cenovo citlivých zákazníkov to môže byť negatívny faktor, ktorý ich od využitia nočných vlakov odradí, aj napriek vyššej kvalite.
