Počet elektrických a hybridných vozidiel na nemeckých cestách rýchlo rastie. Na Slovensku sú zatiaľ vodiči opatrní a zostávajú verní klasike, čiže autám s benzínovým alebo naftovým pohonom. Každopádne, aj na našich cestách môžeme pozorovať viac elektromobilov, než tomu bolo pred pár rokmi.
Elektromobily majú byť ekologickejšou alternatívou, a preto na prechod na takéto typy áut tlačí aj Európska únia. Príklady z Nemecka ale ukazujú, že autá na takýto pohon sa spájajú s jedným zásadným problémom. Mnohé miestne autoservisy odmietajú elektromobily opravovať.
Elektromobil vám nemusia opraviť
Ako uvádza nemecký portál Merkur, aj elektromobil má svoje úskalia a môže sa pokaziť. Problémom však je, že opravy takéhoto vozidla sú zložíté a drahé. Mnohé autoservisy sa im preto vyhýbajú. Majiteľ auta tak musí siahnuť po oficiálnom servise, kde však zaplatí o stovky alebo tisícky eur navyše.
Na nemeckých cestách aktuálne jazdí okolo 1,7 milióna elektromobilov a 3,6 milióna hybridných vozidiel. Odborníci na motorizmus ale upozorňujú, že mnohé autodielne čelia problémom. Nemajú potrebné odborné znalosti a ani potrebnú technológiu na bezpečný servis. Ak sem majiteľ auta zájde so žiadosťou o opravu, nepochodí.

Problémová vysokonapäťová technológia
Pre bezpečný, efektívny a komplexný servis elektromobilu je nutné vlastniť vysokonapäťovú technológiu. Takou ale mnohé servisy nedisponujú. Vysokonapäťové komponenty používané v elektrických a hybridných vozidlách si vyžadujú špecializované školenie, čo je časovo aj finančne náročné.
Ako uvádza portál Merkur, podľa odborníkov si práca s takýmito komponentmi vyžaduje certifikácie úrovne 3 a 4. Mnohých mechanikov ale odrádzajú vysoké náklady a intenzívne školenie, a preto opravujú len klasické autá na benzín či naftu.

Elektromobil môže zvýšiť náklady
Odborníci upozorňujú, že ak sa pokazí elektromobil alebo hybridné vozidlo, spravidla to pre majiteľa predstavuje zvýšené náklady. Siahnuť musí po oficiálnom autoservise, ktorý býva drahší. Alternatívne autoservisy, v ktorých by mohol za opravu ušetriť, takéto autá totižto odmietajú opravovať z vyššie popísaných dôvodov.
Mechanik pre Deutsche Welle vysvetli: „Mám povolené vykonávať bežné servisné práce, ale nemám školenie na opravy vysokého napätia.“ Oranžovo označené komponenty, ktoré sú vystavené vysokému napätiu, sú nielen technicky náročné, ale aj nebezpečné. Bez riadneho školenia mechanici riskujú svoju bezpečnosť.
Pre vodičov to v praxi znamená dlhšie čakacie doby aj vysoké náklady. Podľa portálu Merkur napríklad výmena chybnej batérie môže stáť až tretinu ceny nového vozidla. Mnohé servisy sa preto radšej rozhodnú pre kompletnú výmenu komponentov ako pre opravu jednotlivých komponentov. To však vedie k ešte vyšším finančným stratám na starne zákazníka.