Vodiči, pozor, ani pri povinnom zmluvnom poistení (PZP) nie je zárukou, že získate sumu, o ktorej si myslíte, že máte na ňu nárok. Poisťovňa vám totižto môže znížiť plnenie z PZP až o polovicu. Stáva sa to v konkrétnych prípadoch, a preto by ste sa mali vyvarovať niektorej z chýb.
Ako uvádza portál Finsider, PZP prešlo na Slovensku reformou a poisťovniam vznikli nové povinnosti. Napríklad od augusta minulého roka musia postupovať pri výpočte škody na vozidle podľa znaleckého posudku. Po novom sú poisťovne povinné vypočítať skutočnú škodu, ktorá vznikla na vozidle, čiže preplatiť reálne náklady, ktoré sú nutné na uvedenie vozidla do jeho pôvodného stavu pred nehodou.
Nový výpočet škody
Podľa finančného analytika z OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika sa novelou obmedzilo využívanie vlastných kalkulačných systémov poisťovní. Tie boli často nastavené v neprospech poisteného. Znamená to, že aktuálne majú poškodení silnejšie právne postavenie, než tomu bolo v minulosti.
Finančný analytik ale upozornil, že aj napriek tomu môžu v praxi nastať situácie, pri ktorých poisťovňa pristúpi ku kráteniu poisteného plnenia.

Krátenie z PZP
„Oproti minulosti sa však na túto možnosť vzťahujú významné obmedzenia, a preto sa uplatňuje len v špecifických situáciách. Ku kráteniu môže dôjsť pri závažných porušeniach pravidiel, ako je jazda pod vplyvom alkoholu alebo úmyselné poškodenie. Vtedy môže poisťovňa uplatniť sankciu až do výšky sto percent škody,“ vysvetlil analytik pre portál Finsider.
Krátenie podľa jeho slov môže nastať aj pri regresných nárokoch, avšak s výraznejšími obmedzeniami. Pri prekročení 14-dňovej lehoty s dodatočným nahlásením do 15 dní môže ísť o maximálne 30-percentný regres. Ak sa škodová udalosť nahlási ešte neskôr, môže ísť o 50-percentný regres. „Naopak, nezaplatenie poistného a ani preukázané objektívne dôvody, ako napríklad hospitalizácia, nie sú dôvodom na regres,“ spresnil Bulík.
Čo ďalšie môže spôsobiť krátenie PZP
Podľa senior analytika zo spoločnosti Brokeria Ivana Kahanca môžu poisťovne napriek vyhláške plniť škodu rozpočtom. Poisťovňa vyplatí nižšie plnenie a to napríklad vtedy, ak klient žiada plnenie rozpočtom, alebo využije pri oprave servis, ktorý nemá zmluvu s poisťovňou.
Nižšiu sumu môžete získať aj vtedy, ak sa počas opravy zistia ďalšie poškodenia vozidla, ktoré neboli odhalené pri prvej obhliadke. Problémom môžu byť tieť staršie vozidlá, pri ktorých je náročnejšie presne odhadnúť cenu náhradných dielov. Tieto diely môžu byť navyše na trhu ťažko dostupné. Ak si majiteľ vyberie drahší náhradný diel alebo jeho servis nezabezpečí diel za rovnakú cenu, akú má zmluvný servis poisťovne, opäť môže vodič získať nižšiu sumu.
K ďalším dôvodom, kedy získate menej, patrí cena práce. Poisťovne totižto majú vo svojich zmluvných servisoch dohodnuté zvýhodnené ceny. Nezmluvný servis si však môže účtovať viac.
Reálne náklady na opravu vozidla
Rozdiel v plnení a reálnych nákladoch môže podľa Kahanca vzniknúť aj vtedy, ak je škoda väčšia, než sa zistilo pri prvej obhliadke. Potom sa môže pristúpiť k takzvanej doobhliadke. Ak vodič využije zmluvný servis, tento proces sa deje automaticky a poisťovňa by mu mala preplatiť celú škodu.
Ak sa rozhodnete pre opravu svojho vozidla v nezmluvnom servise, na vykonanie doobhliadky je potrebné dohliadnuť. „V prípade, že klient využije poistné plnenie formou rozpočtu, no oprava vyjde drahšie, odporúčame predložiť poisťovni konečnú faktúru za opravu,“ vysvetlil Kahanec portálu Finsider. Ako pokračoval, v prípade, že je všetko v poriadku, „poisťovňa by mala doplatiť rozdiel medzi pôvodným plnením a skutočnou výškou opravy. Ak si však klient dá namontovať predražený diel alebo využije servis s nadpriemernou cenou práce, poisťovňa tieto navýšené náklady nemusí preplatiť.“
Aby ste získali plnú sumu, mali by ste si dávať pozor na drobnosti, ktoré môžu spôsobiť krátenie z PZP.