V najnovšom porovnávacom teste nemeckého autoklubu ADAC sa proti sebe postavilo 31 zimných pneumatík naprieč všetkými cenovými triedami. Produkty prešli jednotnou procedúrou na suchu, mokre, snehu aj ľade, pričom sa hodnotila priľnavosť, ovládateľnosť, stabilita a hlučnosť. Takmer polovica modelov si nezaslúžila odporúčanie a až 11 kusov skončilo s hodnotením nedostatočné.
Pri online nákupe sa môžu lacné sady neznámych výrobcov zdať ako rýchla úspora, lenže obstarávacia cena nehovorí nič o skutočnom výkone v krízových situáciách. Práve tu sa ukázalo, že viaceré „no-name“ plášte neplnia základnú bezpečnostnú latku a v kritických manévroch strácajú. Zatiaľ čo etablované značky dlhodobo stavajú na vyváženom správaní vo všetkých disciplínach, časť nízkorozpočtových modelov zlyhala najmä na mokre, teda v podmienkach, s ktorými sa vodiči stretávajú najčastejšie.

Mokro odhaľuje najviac
Pri skúške brzdenia z rýchlosti 80 km/h sa rozdiely prehĺbili. Kvalitné pneumatiky dokázali zastaviť zhruba na 32 metroch, no najslabšie kusy potrebovali viac ako 47 metrov. To je bez preháňania rozdiel medzi miernou nepríjemnosťou a vážnym problémom. V modelovom porovnaní už vozidlo obuté do Goodyear UltraGrip Performance 3 stálo, zatiaľ čo auto so Syron Everest 2 ho míňalo ešte rýchlosťou približne 46 km/h a na úplné zastavenie potrebovalo ďalších 15,4 metra. Na bežnej ceste pri náhlom brzdení pred priechodom pre chodcov, výjazdom z dvora či nečakanou prekážkou ide o metre, ktoré rozhodujú.
Na snehu a ľade sa síce rozdiely mierne stlmili, no opäť platilo, že lacné a neznáme značky častejšie prehrávali v stabilite a predvídateľnosti reakcií. Pre vodiča to v praxi znamená viac korekcií volantom, dlhšie brzdné dráhy a vyššiu pravdepodobnosť zásahu elektronických asistentov. Na suchu bývajú lacné plášte pocitovo prijateľné, pričom práve to paradoxne znižuje ostražitosť – rozhodujúce skúšky totiž prídu až v daždi či pri poľadovici.
Výnimky potvrdzujú pravidlo
Medzi rozpočtovými modelmi sa našli aj prijateľné voľby. Pneumatiky Matador MP93 Nordicca a Momo W-20 North Pole síce vykázali drobné rezervy, no pre nenáročných vodičov mimo náročných alpských regiónov môžu predstavovať kompromis. V širokom meradle však test potvrdil, že renomovaní výrobcovia, typicky Continental, Goodyear či Michelin, držia kvalitu a najmä konzistentný výkon naprieč disciplínami. Pre zodpovedného vodiča, ktorý jazdí celý rok a nechce riešiť „prekvapenia“ v prvej jesennej prietrži, je tak prirážka k cene aj poistkou proti drahým následkom.
Pneumatika | Počet bodov | Hodnotenie |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,0 | Dobrý |
Michelin Pilot Alpin 5 | 2,1 | Dobrý |
Bridgestone Blizzak 6 | 2,2 | Dobrý |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | Dobrý |
Hankook Winter i*cept evo3 W330 | 2,4 | Dobrý |
Continental WinterContact TS 870 P | 2,5 | Dobrý |
Kleber Krisalp HP3 | 2,6 | Uspokojivý |
Nokian Tyres Snowproof P | 2,7 | Uspokojivý |
Momo W-20 North Pole | 2,7 | Uspokojivý |
Ceat WinterDrive | 2,8 | Uspokojivý |
Matador MP93 Nordicca | 3,0 | Uspokojivý |
Uniroyal WinterExpert | 3,0 | Uspokojivý |
Fulda Kristall Control HP2 | 3,1 | Uspokojivý |
Semperit Speed-Grip 5 | 3,2 | Uspokojivý |
GT Radial WinterPro 2 Sport | 3,2 | Uspokojivý |
Giti GitiWinter W2 | 3,4 | Uspokojivý |
Point S Winter S | 3,6 | Dostatočný |
Firestone Winterhawk 4 | 3,6 | Dostatočný |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 3,7 | Dostatočný |
Apollo Aspire XP Winter | 4,1 | Dostatočný |
Radar Dimax Winter | 4,6 | Nedostatočný |
Nankang Winter Active 4 | 5,2 | Nedostatočný |
Landsail Winter Lander | 5,3 | Nedostatočný |
Petlas SnowMaster 2 Sport | 5,3 | Nedostatočný |
Imperial Snowdragon UHP | 5,4 | Nedostatočný |
Tomket Snowroasd Pro 3 | 5,5 | Nedostatočný |
Star Performer Stratos UHP | 5,5 | Nedostatočný |
Goodride SW608 | 5,5 | Nedostatočný |
Evergreen EW66 | 5,5 | Nedostatočný |
CST Medallion Winter WCP1 | 5,5 | Nedostatočný |
Syron Everest 2 | 5,5 | Nedostatočný |