Sprísnenie pravidiel v nízkoemisnej zóne (Low Emission Zone – LEZ) v Bruseli, ktoré bolo pôvodne odložené, bude musieť začať platiť skôr. Rozhodol o tom belgický ústavný súd, ktorý zrušil nariadenie regionálneho parlamentu o dvojročnom odklade. Zmena sa dotkne aj mnohých zahraničných vodičov, vrátane tých zo Slovenska, píšu Autoviny.sk.
Emisná zóna: Koho sa dotkne?
Nová, prísnejšia fáza bruselskej emisnej zóny mala pôvodne vstúpiť do platnosti už 1. januára 2025. Podľa nej mal byť zavedený zákaz vjazdu pre všetky dieselové vozidlá s emisnou normou Euro 5 a pre benzínové autá s normou Euro 2.
Parlament bruselského regiónu však v októbri 2024 schválil pozmeňujúcu vyhlášku, ktorá účinnosť týchto pravidiel odložila až na január 2027.

Zmenu podnietila rodina s chorým dieťaťom
Proti tomuto politickému rozhodnutiu sa na súd obrátila rodina žijúca v Belgicku. Rodičia argumentovali, že ich dieťa trpí chronickou astmou a vážnymi alergiami a že odklad sprísnenia emisných pravidiel zhoršuje kvalitu ovzdušia, čo má priamy negatívny vplyv na zdravie ich dieťaťa.
Ústavný súd im dal za pravdu. Vo svojom rozhodnutí uznal, že odklad by mohol spôsobiť nenapraviteľnú ujmu na zdraví ľudí, a preto nariadenie parlamentu o odklade zrušil. To v praxi znamená, že politici budú musieť zaviesť prísnejšie pravidlá bez pôvodne plánovaného dvojročného odkladu.
Čo presne to znamená pre vodičov?
Pre vodičov, vrátane tých slovenských, má toto nečakané rozhodnutie súdu veľmi konkrétne a nepríjemné dôsledky – stratu prístupu, finančné dopady a praktické komplikácie.
Najväčšou zmenou je zákaz vjazdu pre dieselové vozidlá s emisnou normou Euro 5. Do tejto kategórie spadajú autá vyrobené približne v rokoch 2011 až 2015. Ide o veľmi rozšírené a populárne modely aj na Slovensku, ako sú napríklad Škoda Octavia, Superb, Volkswagen Passat, Golf, ale aj mnohé ďalšie autá od európskych výrobcov.
Majitelia týchto vozidiel, ktorí doteraz počítali s tým, že do Bruselu budú môcť jazdiť až do roku 2027, tak čelia náhlemu a nečakanému zákazu. Pre obyvateľov Bruselu to znamená nútenú a predčasnú obmenu vozového parku, pre slovenských vodičov zas výrazné skomplikovanie ciest za prácou či turizmom.
S tým sú spojené aj priame finančné dopady. Slovenský vodič s takýmto vozidlom, ktorý plánoval cestu do Bruselu, si bude musieť nájsť alternatívu. Buď zaparkuje na záchytnom parkovisku na okraji mesta a bude pokračovať verejnou dopravou, čo znamená stratu času a dodatočné náklady, alebo si bude musieť na cestu požičať vyhovujúce auto.

Pre tých, ktorí by o zmene nevedeli alebo by ju ignorovali, hrozí vysoká pokuta, keďže vjazd do zóny je monitorovaný kamerovým systémom, ktorý automaticky rozpoznáva evidenčné čísla vozidiel.
Napokon, pre všetkých zahraničných vodičov to prináša praktické a byrokratické komplikácie. Dôležité je vedieť, že každé vozidlo so zahraničným evidenčným číslom musí byť pred vjazdom do bruselskej nízkoemisnej zóny vopred bezplatne zaregistrované online, a to aj v prípade, že spĺňa všetky emisné normy. Ak tak neurobíte, hrozí vám pokuta aj s novým a vyhovujúcim autom.
Pre staršie, nevyhovujúce vozidlá existuje možnosť zakúpenia si tzv. denného pasu, ktorý je však spoplatnený a jeho počet na jedno vozidlo za rok je obmedzený. Aktuálne navyše panuje neistota, kedy presne nové pravidlá začnú platiť, čo ešte viac sťažuje plánovanie.