Služba autonómnych taxíkov od Tesly, ktorá je momentálne vo fáze testovania, čelí vážnym problémom. Počas jediného dňa v júli tohto roka havarovali hneď tri jej vozidlá. Pri nehodách došlo k materiálnym škodám a v jednom prípade aj k ľahkým zraneniam posádky. Spoločnosť Tesla sa však k incidentom odmieta bližšie vyjadriť a všetky podrobnosti drží pod pokrievkou, píše server fDrive.cz.
Tri nehody napriek prítomnosti vodiča
Tieto nehody sú pre Teslu o to zarážajúcejšie, že na rozdiel od konkurencie, ako je napríklad Waymo, jej systém Robotaxi stále využíva ľudského bezpečnostného asistenta. V každom vozidle teda sedí na prednom sedadle fyzická osoba, ktorej úlohou je v prípade nebezpečenstva okamžite zasiahnuť a zastaviť vozidlo.
Napriek tejto zvýšenej úrovni bezpečnosti sa však nehodám nepodarilo zabrániť. Z pôvodne nasadených dvanástich testovacích vozidiel tak v jeden deň havarovala hneď štvrtina flotily. Tento fakt vrhá zlé svetlo na spoľahlivosť celého systému, keďže ani kombinácia autonómneho riadenia a ľudského dohľadu nedokázala kolíziám predísť.

Tesla sľubuje skoré vydanie, pochybnosti rastú
Incidenty výrazne spochybňujú ambiciózny plán Elona Muska, ktorý už skôr vyhlásil, že služba Robotaxi bude do konca tohto roka sériovo spustená minimálne v texaskom Austine. Kým sa však v testovacom režime objavujú takéto vážne nedostatky, je podľa odborníkov takýto scenár vylúčený.
Americkí výrobcovia sú povinní hlásiť všetky nehody svojich autonómnych systémov úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA). Je zrejmé, že tento úrad bude teraz Teslu sledovať ešte prísnejšie. Ak systém zlyháva v kontrolovanom testovacom režime s ľudským dohľadom, jeho nasadenie do plnej, sériovej prevádzky by mohlo mať oveľa vážnejšie následky.
Je technológia pripravená?
Na základe posledných udalostí a celkového stavu technológie je odpoveď celkom jasná – nie.
Technológia autonómneho riadenia od Tesly v súčasnej podobe nie je pripravená na širšie prijatie ako plne autonómna služba bez vodiča. Dôvody sú však širšie: sú kombináciou technických obmedzení, regulačných prekážok a pretrvávajúceho rozporu medzi marketingom a realitou.
K trom zmieneným nehodám v jeden deň došlo aj napriek tomu, že v každom vozidle sedel bezpečnostný asistent, ktorého úlohou bolo v prípade zlyhania systému okamžite zasiahnuť. Ak systém nedokáže fungovať bezpečne ani pod neustálym ľudským dohľadom v kontrolovanom testovacom prostredí, je absolútne nepredstaviteľné, že by bol pripravený na úplne samostatnú prevádzku bez vodiča v chaotickej mestskej premávke. Tento fakt poukazuje na zásadné trhliny v spoľahlivosti technológie.

Ďalším dôvodom na pochybnosti je samotný technologický prístup Tesly. Na rozdiel od konkurencie, ktorá využíva kombináciu kamier, radaru a najmä technológie LiDAR (laserové skenovanie okolia), sa Tesla spolieha výlučne na kamery a umelú inteligenciu.
Tento „vision-only“ prístup je síce teoreticky elegantnejší, no v praxi je oveľa náchylnejší na zlyhanie v nepriaznivých podmienkach, ako sú hustý dážď, sneh, hmla alebo ostré protisvetlo, v ktorých LiDAR funguje spoľahlivo.
Napokon je tu obrovský rozdiel medzi tým, čo technológia reálne je, a tým, ako je prezentovaná. Napriek marketingovému názvu „Full Self-Driving“ (Plne autonómne riadenie) ide doteraz stále len o asistenčný systém úrovne 2. To znamená, že vodič musí neustále sledovať premávku a byť pripravený kedykoľvek prevziať riadenie.
Prechod na skutočnú autonómiu (úroveň 4 alebo 5), kde už auto preberá plnú zodpovednosť a ľudský zásah nie je potrebný, si vyžaduje úroveň spoľahlivosti o niekoľko rádov vyššiu. Systém musí byť schopný bezchybne zvládnuť milióny nepredvídateľných situácií a „okrajových prípadov“, ktoré reálna premávka prináša. Nedávne nehody jasne ukazujú, že v tomto bode technológia Tesly ešte zďaleka nie je.