Slovenská pošta pokračuje v transformácii svojej siete a v najbližších týždňoch a mesiacoch plánuje zatvoriť 29 pobočiek v okresných mestách. Cieľom týchto zmien je podľa spoločnosti zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť prevádzky. Pre väčšinu z rušených prevádzok už pošta získala súhlas od regulačného úradu. Informuje o tom portál Živé.sk.
Slovenská pošta zatvára už od zajtra
Prvá vlna zatvárania sa uskutoční už 1. októbra (zajtra) a dotkne sa nasledujúcich 14 pobočiek:
- Bardejovské Kúpele, Detva 1, Kysucké Nové Mesto 4, Martin 9 (Záturčie), Myjava 3 (Turá Lúka), Nové Zámky 3, Poprad 6, Poprad 8, Senica 3, Skalica 3, Spišská Nová Ves 7, Vranov nad Topľou 2, Zvolen 6, Žiar nad Hronom 3.
Ďalšie štyri pobočky ukončia svoju prevádzku 1. novembra:
- Bardejov 4, Hlohovec 3, Kežmarok 3, Rožňava 3.
Pošta zároveň pripravuje zatvorenie prevádzok v Lučenci (č. 4), Martine (č. 3) a Zlatých Moravciach (č. 5), ich termín zatiaľ nebol spresnený.
Čo to znamená pre návštevníkov?
Obyvatelia dotknutých lokalít si budú musieť svoje zásielky a služby vybavovať na takzvaných nástupníckych poštách. Slovenská pošta však zdôrazňuje, že služby poštových doručovateľov zostávajú bez zmeny.

Podľa vyjadrenia spoločnosti dokážu doručovatelia vybaviť až 90 percent služieb priamo u zákazníka doma – od doručovania listov, balíkov a dôchodkov, cez platby poukazov až po podaj zásielok. Vďaka mobilným zariadeniam je u nich možná aj platba kartou za dobierky.
Zostávajúce pošty budú modernejšie
Cieľom transformácie je tiež posilniť fungovanie ostatných pobočiek, ktoré zostanú v okresných mestách otvorené. Tieto pošty by mali mať širšie portfólio služieb a zjednotené otváracie hodiny, aby dokázali lepšie a efektívnejšie napĺňať potreby klientov.
Komu to uškodí najviac?
Pre časť zákazníkov zatváranie pobočiek tvrdá rana nebude, no pre mnohých, najmä pre zraniteľné skupiny obyvateľstva, môže zrušenie lokálnej pošty znamenať vážnu komplikáciu.
Slovenská pošta argumentuje, že dopad by nemal byť dramatický, pretože sa nemenia doručovacie služby. Ako bolo spomenuté, dnes dokáže vybaviť až 90 percent služieb priamo u zákazníka doma – od doručenia dôchodku a balíkov, cez úhradu poštových poukazov až po podaj zásielok. Pre ľudí, ktorí tieto služby využívajú, sa teda zdanlivo nič nemení a cesta na pobočku pre nich nie je nevyhnutná.

Problém však nastáva pre seniorov a ľudí s obmedzenou mobilitou. Pre túto skupinu je lokálna pošta často kľúčovým a ľahko dostupným miestom pre sociálny kontakt a vybavovanie financií. Cesta na vzdialenejšiu „nástupnícku“ poštu, ktorá môže byť na druhom konci mesta, pre nich môže predstavovať neprekonateľnú prekážku, najmä ak nemajú auto alebo majú problém s chôdzou. Pre nich to teda jednoznačne tvrdá rana je.
Aj pre bežných, mobilných zákazníkov však zrušenie pobočky prinesie negatíva. Najčastejším dôvodom návštevy pošty je vyzdvihnutie si neprevzatých zásielok a balíkov, ktoré kuriér nemohol doručiť. Po novom budú musieť za týmito zásielkami cestovať ďalej, čo znamená stratu času a dodatočné náklady na dopravu. Zároveň sa dá očakávať, že presmerovaním zákazníkov zo zrušených pobočiek sa zvýši nápor na tie zostávajúce. To nevyhnutne povedie k dlhším radom a dlhšiemu čakaniu pre všetkých, aj pre tých zákazníkov, ktorých pobočka zrušená nebola.