Už o tri týždne čaká klientov bánk na Slovensku zásadná zmena pri posielaní peňazí. Z dôvodu rastúceho počtu podvodov a častých omylov pri zadávaní dlhých čísel účtov banky zavedú nový bezpečnostný prvok. Od začiatku októbra pri platobnom príkaze už nebude stačiť zadať len číslo účtu (IBAN), ale aj meno príjemcu. Informujú o tom Tvnoviny.sk.
Ako to bude fungovať?
Nový systém bude fungovať ako druhostupňová kontrola zadaných údajov. Podľa informácií z ČSOB, hneď ako odosielateľ zadá IBAN a meno príjemcu, jeho banka sa v reálnom čase, v priebehu sekundy, spojí s bankou príjemcu a overí, či sa tieto dva údaje zhodujú. Z Tatra banky dopĺňajú, že systém bude benevolentný a nebude brať do úvahy diakritiku ani veľké či malé písmená.
Banky nebudú vyžadovať 100 % presnosť
Systém bude navrhnutý tak, aby zvládol aj menšie nepresnosti. Podľa VÚB banky nebude potrebná stopercentná zhoda mena. Špeciálny algoritmus posúdi mieru rozdielu medzi zadaným a skutočným menom a v prípade vysokej podobnosti vyhodnotí výsledok ako „tesnú zhodu“ (Close match).
To by malo vyriešiť problémy s preklepmi, nepresným prepisom cudzích mien či otázku, či zadať najprv meno alebo priezvisko.

A čo trvalé príkazy?
Banky však očakávajú možné komplikácie, najmä pri platbách firmám. Často používané komerčné skratky energetických podnikov, operátorov či bytových spoločenstiev sa nemusia zhodovať s ich oficiálnym a zložitým obchodným názvom registrovaným v banke.
Čo sa týka trvalých príkazov, povinné overovanie mena sa bude vzťahovať len na tie novozadané. Banky však klientom dôrazne odporúčajú, aby si skontrolovali a doplnili mená aj pri starých trvalých príkazoch. Podľa VÚB banky hrozí, že v budúcnosti, v závislosti od prísnosti nastavenia systému, by mohli byť platby bez správneho mena zamietnuté.
Konajú banky správne?
Pre klientov bánk ide o zmenu, ktorá je jednoznačne na úžitok a predstavuje obrovský krok vpred v oblasti bezpečnosti, aj keď prichádza s cenou mierneho zníženia pohodlia a potenciálnych počiatočných komplikácií. Z dlhodobého hľadiska však výhody výrazne prevyšujú nevýhody.
Najväčším prínosom je nová úroveň ochrany pred chybami a podvodmi. Každý pozná ten nepríjemný pocit, keď po odoslaní peňazí spätne kontroluje dlhé číslo IBAN-u a dúfa, že sa nepomýlil. Nový systém funguje ako záchranná sieť, ktorá takýto omyl odhalí ešte pred odoslaním peňazí. Ak zadáte nesprávny IBAN, systém vás upozorní, že meno príjemcu sa nezhoduje s majiteľom účtu, a vy tak predídete komplikovanému a často aj neúspešnému procesu žiadania o vrátenie peňazí od cudzieho človeka.
Ešte dôležitejšia je ochrana pred podvodníkmi. Ak vám napríklad príde falošná faktúra od firmy, no IBAN patrí súkromnej osobe, systém túto nezrovnalosť okamžite odhalí a zabráni vám poslať peniaze podvodníkovi.
Dodatočný krok
Na druhej strane, posielanie platieb bude zo začiatku o niečo komplikovanejšie, pretože si vyžiada zmenu doterajších zvyklostí. Kým doteraz stačilo mať uložené len číslo účtu, po novom bude potrebné poznať aj presný názov, pod akým banka vedie účet príjemcu. Pri platbách fyzickým osobám to zvyčajne nebude problém. Komplikácie však môžu nastať pri platbách firmám, operátorom, energetickým podnikom či bytovým spoločenstvám.

Ich bežne používaný názov sa totiž často nezhoduje s presným a dlhým obchodným menom v registri. Bude si to teda vyžadovať väčšiu presnosť a možno aj úvodné overenie správneho názvu. Určitou komplikáciou bude aj jednorazová potreba skontrolovať a doplniť mená príjemcov pri starých trvalých príkazoch a uložených šablónach platieb.
V konečnom dôsledku je to však malá daň za oveľa vyššiu bezpečnosť. Hoci počiatočné obdobie môže priniesť istú mieru frustrácie, kým si klienti zvyknú a uložia si správne mená príjemcov, dlhodobý prínos v podobe minimalizácie chýb a ochrany pred podvodmi túto dočasnú nepohodlnosť jednoznačne preváži.
Spomalí to okamžité platby?
Dobrou správou je, že zavedenie overovania mena príjemcu nespomalí samotnú rýchlosť spracovania platby – okamžité platby budú aj naďalej pripísané na účet do 10 sekúnd. Mierne sa však predĺži čas, ktorý budete potrebovať na samotné zadanie platobného príkazu vo vašej aplikácii alebo internet bankingu.
Keď zadáte číslo účtu a meno, vaša banka si v priebehu sekundy vymení informáciu s bankou príjemcu. Tento krok sa udeje ešte predtým, ako platbu finálne potvrdíte a odošlete. Systém vám okamžite zobrazí výsledok overenia (či sa meno zhoduje, nezhoduje, alebo je podobné).
Až potom, ako vy na základe tejto informácie platbu definitívne potvrdíte svojím PIN kódom alebo biometriou, odchádza samotný platobný príkaz na spracovanie. Práve od tohto momentu začína plynúť 10-sekundová lehota pre okamžité platby. Overenie mena je teda krok navyše, ktorý sa udeje pred transakciou, a preto nemá žiadny vplyv na rýchlosť jej následného spracovania v medzibankovom systéme. Okamžité platby teda zostanú rovnako rýchle.