V Spojených štátoch už niekoľko rokov jazdia vodiči s digitálnymi poznávacími značkami, ktoré pripomínajú malé obrazovky namiesto tradičných plechových tabuliek. Nemecko, ako najľudnatejšia krajina Európskej únie, začína vážne uvažovať o ich využití. Diskusia pritom rozdeľuje odborníkov aj politikov, pretože prináša sľub vyššej bezpečnosti, ale aj pochybnosti o nákladoch a právnych hraniciach.
Digitálne EČV by vodičom podľa návrhov umožnili komunikovať priamo s úradmi bez nutnosti fyzickej návštevy pobočky, čo by zjednodušilo registráciu. Súčasne by mohli odosielať upozornenia na krádež, meniť zobrazenie podľa potreby alebo sa využívať v správe firemných flotíl. Tieto možnosti sú však väčšinou dostupné len cez platené predplatné, čo otvára debatu o tom, či sa technológia má stať luxusom alebo bežnou službou pre všetkých motoristov.
Americká prax ako inšpirácia
V USA sa prvé digitálne značky objavili už pred niekoľkými rokmi, pričom ich predaj začala spoločnosť Reviver. Výrobca neskôr rozšíril ponuku vďaka spolupráci s automobilkou Ford, ktorá ich zaradila medzi originálne doplnky u svojich predajcov. Vodiči ich využívajú na vyhľadanie auta cez aplikáciu, personalizáciu vzhľadu a prijímajú správy o pohybe vozidla v reálnom čase. V praxi sa ukázalo, že dokážu zmierniť dôsledky krádeží a zrýchliť administratívne úkony, ktoré by inak znamenali dlhé čakanie.

Zatiaľ čo v Spojených štátoch sa takýto experiment stal rutinou, nemecké zákony dovoľujú iba kovové tabuľky s presne stanoveným formátom. Každá zmena preto vyžaduje náročnú legislatívnu prípravu a jednotný postup na celoeurópskej úrovni. Ak by sa Berlín rozhodol systém zaviesť, museli by sa vytvoriť technické normy kompatibilné naprieč značkami a typmi áut, inak by hrozil chaos v registráciách.
Majú výhody, no aj vážne riziká
Podľa nemeckého ministerstva dopravy by sa elektronické značky mohli aktivovať alebo deaktivovať prostredníctvom úradov, čím by sa posilnila ochrana pred zneužitím. Pridanou hodnotou by bolo aj jednoduchšie sledovanie ukradnutých áut a prepojenie na aplikácie, ktoré by vodičov informovali v reálnom čase. Problémom však zostávajú vysoké ceny, keďže samotná technológia sa môže pohybovať v stovkách eur a vyžaduje aj pravidelnú údržbu.
Ďalšou dilemou je otázka súkromia. Aj keď polícia alebo poisťovne vidia v takomto systéme nástroj na rýchle vyriešenie incidentov, kritici upozorňujú na možnosť nežiaduceho sledovania občanov. Ak by sa značky stali povinné, znamenalo by to, že 90 percent populácie by malo vozidlá vybavené aktívnym sledovaním svojej polohy. Dobrovoľná forma by preto mohla byť kompromisom, ktorý otestuje ochotu vodičov vstúpiť do digitálnej budúcnosti.
Zástancovia projektu tvrdia, že ak sa Nemecko rozhodne, stane sa priekopníkom v Európe, ktorý otvorí dvere súčasným inováciám v doprave. Takýto krok by mohol v nasledujúcich rokoch urýchliť aj snahu Európskej únie o jednotné digitálne štandardy, aby autá mohli bez problémov cestovať naprieč hranicami s rovnakými technológiami.