Ministerstvo zdravotníctva v spolupráci s viacerými odbornými spoločnosťami vydalo súbor odporúčaní pre rodičov, ako nastaviť zdravé pravidlá pre používanie mobilov, tabletov a iných obrazoviek u detí a dospievajúcich. Kľúčovým odkazom je, že obrazovky by v domácnostiach nemali slúžiť ako „digitálna opatrovateľka“, ani ako nástroj na odmeňovanie či trestanie. Téme sa venuje denník Teraz.sk.
Vytvorte si mediálny plán
Základom by mal byť spoločný rodinný mediálny plán, teda súbor pravidiel, ktoré budú rešpektovať a dodržiavať všetci členovia domácnosti, vrátane rodičov.
Odborníci zdôrazňujú, že v závislosti od veku a vyspelosti je vhodné prizvať k tvorbe týchto pravidiel aj samotné deti.
Zóny a čas bez obrazoviek
Súčasťou plánu by malo byť zavedenie časov a miest, kde sa digitálne technológie nepoužívajú vôbec. Odborníci odporúčajú zaviesť priestorové zóny bez obrazoviek, ako sú napríklad jedálenský stôl, detská izba a najmä spálňa.
Rovnako dôležité sú časové obmedzenia. Nemali by sa zapínať žiadne obrazovky ráno pred odchodom do školy a mali by sa odložiť minimálne jednu hodinu pred spánkom. Počas jedla by mal byť vypnutý televízor a odložené telefóny aj tablety. Odborníci tiež radia určiť spoločné miesto, kde sa budú mobilné telefóny celej rodiny na noc odkladať, aby sa zabezpečil nerušený a zdravý spánok.

Dôležitosť veku a individuálnej zrelosti
Rodičia by mali dôsledne dodržiavať vekové obmedzenia pre hry, filmy či sociálne siete. Zároveň by mali brať do úvahy aj individuálnu vyspelosť svojho dieťaťa. Ako vysvetľujú odborníci, niektoré deti môžu byť v porovnaní s rovesníkmi zrelé na samostatné používanie telefónu a iných médií podstatne neskôr.
Poučenie z pandémie
Experti na záver pripomínajú skúsenosti z pandémie COVID-19. Obdobie dištančného vzdelávania podľa nich potvrdilo, že nadmerný čas strávený pred obrazovkami mal negatívny vplyv na učenie, duševnú pohodu detí a prehlboval ich pocity osamelosti. Aj preto odporúčajú vždy, keď je to možné, uprednostňovať prezenčnú formu výučby pred tou dištančnou.
Riziká sú hrozivejšie, než sa môže zdať
Nadmerné používanie obrazoviek je pre deti a dospievajúcich škodlivé, pretože negatívne zasahuje do všetkých kľúčových oblastí ich zdravého vývoja. Nejde len o jeden problém, ale o komplexný súbor rizík, ktoré sa s vekom a dĺžkou času pred obrazovkou stupňujú a ovplyvňujú ich fyzické, psychické aj sociálne blaho.
Z fyzického hľadiska je najzjavnejším dôsledkom sedavý spôsob života. Čas strávený pred obrazovkou je čas, kedy sa dieťa nehýbe, čo vedie k nedostatku fyzickej aktivity, a tým zvyšuje riziko detskej obezity a slabého svalového vývoja.
Veľmi vážne sú aj dopady na spánok. Modré svetlo, ktoré obrazovky vyžarujú, potláča tvorbu spánkového hormónu melatonínu, čo sťažuje zaspávanie a znižuje kvalitu spánku. Dlhodobé zaostrovanie na blízku obrazovku navyše nadmerne zaťažuje oči a môže prispievať k digitálnej únave zraku a k zvýšenému riziku vzniku krátkozrakosti.
Okrem tela však trpí aj detská psychika. Hry a sociálne siete sú navrhnuté tak, aby boli návykové a poskytovali neustály prúd rýchlych odmien, čo môže spôsobiť, že reálny svet sa dieťaťu zdá nudný a nezaujímavý.

Neustále porovnávanie sa s idealizovanými obrazmi životov iných na sociálnych sieťach môže viesť k pocitom menejcennosti, úzkosti a depresii. Ak rodičia navyše používajú obrazovku ako „digitálnu opatrovateľku“ na okamžité utíšenie dieťaťa, dieťa sa nenaučí zvládať svoje negatívne pocity samo a namiesto toho hľadá únik v digitálnom svete.
V neposlednom rade, nadmerný čas v online svete oberá deti o kľúčové podnety pre sociálny a kognitívny vývoj. Menej času stráveného v priamej interakcii s rodinou a rovesníkmi znamená menej príležitostí na učenie sa sociálnym zručnostiam, ako je čítanie reči tela či mimiky, čo môže viesť k pocitom osamelosti.
Rýchle a neustále sa meniace podnety z krátkych videí môžu skracovať schopnosť sústrediť sa na jednu vec dlhší čas, čo spôsobuje problémy s pozornosťou v škole. U najmenších detí môže pasívne sledovanie obrazoviek nahrádzať dôležitú konverzáciu s rodičom, ktorá je pre zdravý vývoj reči nevyhnutná.