Ticho vo výrobnej hale nitrianskej automobilky Jaguar Land Rover trvá už tretí týždeň a dôsledky masívneho kybernetického útoku začínajú pociťovať nielen jej zamestnanci, ale aj sieť subdodávateľov. Zatiaľ čo viac ako 4-tisíc zamestnancov zostáva doma, problémy sa už prenášajú aj na ďalšie firmy v regióne, ktoré sú od výroby v Jaguari závislé. Informujú o tom Správy STVR.
Odstávka sa môže ešte predĺžiť
Automobilka oficiálne potvrdila, že výroba bude v dôsledku útoku prerušená minimálne do budúcej stredy. Podľa informácií britských médií je však situácia vážnejšia a odstávka by mohla trvať až do polovice októbra.
Manažérka komunikácie JLR Slovensko, Katarína Chlebová, uviedla, že forenzná analýza incidentu stále pokračuje a spoločnosť zvažuje postupné fázy kontrolovaného opätovného spustenia výroby, čo si vyžiada čas.
Ľudí posielajú domov
Výpadok výroby v Nitre sa už priamo prejavuje u dodávateľov. Prezident Matador Group, Štefan Rosina ml., potvrdil, že z dôvodu poklesu objednávok museli aj oni poslať časť ľudí domov alebo racionalizovať pracovné pozície, keďže nevyrábajú podľa pôvodného plánu.
Dodal, že situáciu svojho kľúčového zákazníka chápu a dúfajú v skoré obnovenie výroby.

Nedokážu zaplatiť faktúry
Okrem zníženia objemu práce niektorí dodávatelia čelia aj problémom s platobnou disciplínou. Jeden z dodávateľov, ktorý si želal zostať v anonymite, pre médiá uviedol, že automobilka mu od septembra neuhrádza faktúry za tovar, ktorý bol dodaný ešte v júni a v júli.
Pre menšiu firmu, ktorá už za tovar zaplatila a odviedla aj DPH, môže takéto dlhšie neplatenie spôsobiť vážne problémy s cash flow. Ostatné oslovené, najmä zahraničné, firmy situáciu odmietli komentovať.
V súvislosti s problémami môžu dotknuté firmy požiadať štát o podporu vo forme kurzarbeitu, ministerstvo práce však zatiaľ žiadne takéto žiadosti neeviduje.
Útok cielil na citlivé miesto
Na základe dostupných informácií útok cielil na najcitlivejšie miesto celej spoločnosti, a síce na jej hlavný účtovný a riadiaci systém SAP. Nejde teda len o nejakú webovú stránku alebo internú komunikáciu, ale o digitálny mozog a nervový systém celej globálnej firmy.
Tento systém riadi všetky kľúčové procesy – od objednávania dielov od tisícok dodávateľov, cez plánovanie výroby v jednotlivých závodoch, až po fakturáciu a predaj áut dílerom. Jeho paralyzovaním hackeri v podstate vypli schopnosť firmy vyrábať, predávať a platiť svoje záväzky, čo vysvetľuje, prečo muselo dôjsť k okamžitému a celosvetovému zastaveniu výroby.

Čo ak sa situácia nezlepší?
Ak by sa táto situácia v najbližších týždňoch nezlepšila a odstávka by sa predĺžila na niekoľko mesiacov, dôsledky by boli priam katastrofálne.
Menšie a stredné firmy, ktoré sú závislé od objednávok z Jaguaru, by sa z dočasných problémov s cash flow (ako je spomínané neplatenie faktúr) dostali do existenčnej krízy. Hrozil by im bankrot a museli by prepúšťať svojich zamestnancov, čím by sa problém rozšíril do celého regiónu a slovenskej ekonomiky.
Pre samotných zamestnancov automobilky by sa situácia tiež dramaticky zhoršila. Súčasná kompenzácia vo výške 75 % platu je len dočasné krízové riešenie. Ak firma dlho nevyrába a nemá žiadne príjmy, nedokáže dlhodobo platiť ani znížené mzdy pre viac ako 4 000 ľudí. Dlhotrvajúca odstávka by tak nevyhnutne viedla k hromadnému prepúšťaniu, ktoré by malo devastačný dopad na zamestnanosť v nitrianskom regióne.
Pre Jaguar Land Rover ako globálnu firmu by to znamenalo straty v miliardách eur, trvalú stratu podielu na trhu v prospech konkurencie (BMW, Audi, Mercedes) a obrovské poškodenie reputácie.
Napokon, pre slovenskú ekonomiku by dlhodobý výpadok jedného zo štyroch pilierov automobilového priemyslu znamenal vážny úder. Prejavilo by sa to na výraznom poklese HDP, náraste nezamestnanosti a masívnom výpadku daňových príjmov pre štát. Z krátkodobej krízy by sa tak stal dlhodobý ekonomický a sociálny problém.