TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ odklepla niečo, čo nikto nečakal. Rúti sa k nám VEĽKÁ zmena pravidiel a cien (čo sa deje)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

EÚ odklepla niečo, čo nikto nečakal. Rúti sa k nám VEĽKÁ zmena pravidiel a cien (čo sa deje)

Automobilky čakajú nové pravidlá z EÚ. Pôvodný prísny návrh sa podarilo zmierniť, no autá aj tak zdražejú.

20. septembra 2025 11:43
Roman Drexler
20. septembra 2025
Zdieľať
5 min
EÚ
Zdroj: Pixabay/úprava redakcie
Zdieľať
V skratke
  • Nová smernica EÚ zaviaže automobilky používať v nových autách minimálne 20 % recyklovaných materiálov a finančne prispievať na ich likvidáciu
  • Pôvodný, tvrdší návrh Európskej komisie sa podarilo v parlamente zmierniť, napríklad predĺžením časových lehôt
  • Zástupcovia priemyslu aj odpadového hospodárstva sa zhodujú, že nové povinnosti nevyhnutne povedú k zvýšeniu cien nových áut pre spotrebiteľov

Európsky automobilový priemysel čelí ďalšej regulácii, ktorá má podporiť obehové hospodárstvo, no zároveň nevyhnutne zvýši výrobné náklady. Nová smernica z dielne EÚ zaviaže automobilky povinne využívať recyklované materiály, navrhovať autá pre ľahšiu opravu a finančne sa podieľať na ekologickej likvidácii vozidiel.  

Hoci sa v Európskom parlamente podarilo zmierniť pôvodné, ešte prísnejšie návrhy, experti varujú, že autá pre koncových zákazníkov aj tak zdražejú. Téme sa venuje portál Echo24.cz. 

EÚ chce povinné recykláty. Sľubuje ľahšie opravy 

Podľa návrhu, ktorý schválil Európsky parlament, budú musieť automobilky do šiestich rokov od vstupu smernice do platnosti zabezpečiť, aby nové vozidlá obsahovali minimálne 20 % recyklovaných materiálov. Do desiatich rokov má tento podiel stúpnuť na 25 %.  

Smernica EÚ tiež nariaďuje, aby boli diely ako prevodovky, elektronika či batérie navrhnuté tak, aby sa dali ľahko vymeniť, a to nielen v autorizovaných, ale aj v nezávislých servisoch. Novou povinnosťou bude aj finančná zodpovednosť výrobcov za zber a spracovanie áut po skončení ich životnosti. 

EÚ chce v autách viac recyklovaných materiálov
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Priemysel oponuje, hovorí o vyšších nákladoch 

Zástupcovia automobilového priemyslu a odpadového hospodárstva sa zhodujú, že aj napriek zmierneniu návrhu povedú nové povinnosti k vyšším nákladom. Hovorkyňa automobilky Hyundai potvrdila, že zavedenie cirkulárnych princípov prinesie vyššie administratívne, výrobné aj finančné nároky. 

Prezident Českej asociácie odpadového hospodárstva Petr Havelka dodal, že tieto náklady sa samozrejme premietnu do vyššej ceny áut pre ľudí. Upozornil, že automobilky už dnes dobrovoľne a vo veľkom využívajú recyklované materiály a systém funguje. Obáva sa, že plošná a povinná regulácia môže priniesť komplikácie, ktoré pôvodne dobrý zámer narušia. 

Je ale nutné poznamenať, že návrh, ktorý schválil parlament, ešte nie je finálny. Teraz vstupuje do takzvaného trialógu, teda spoločných rokovaní medzi Európskym parlamentom, Radou EÚ a Európskou komisiou, kde sa dohodne jeho konečná podoba. 

Nová regulácia EÚ: Pre a proti

Pre bežného vodiča je táto nová smernica EÚ dvojsečnou zbraňou. Na jednej strane prináša dlhodobé prínosy v oblasti opráv a udržateľnosti, no na strane druhej so sebou nesie takmer isté riziko vyšších cien pri kúpe nového vozidla. 

Neprehliadnite

Mimoriadne, EÚ
EÚ chystá LIKVIDAČNÝ zákon. Ak sa vám to nepáči, smola. Týka sa všetkých
Tankovanie, benzín, nafta, ceny benzínu
POZOR: Potvrdili MASÍVNE zmeny. Čerpacie stanice nemajú dobré správy
Mimoriadne, peniaze, zdražovanie, daň
MIMORIADNE: Masívna reforma peňazí na obzore. Zmeny, ktoré štát chystá, mnohých nepotešia

Hlavným prínosom pre vodičov je zameranie sa na ľahšiu opraviteľnosť a dlhšiu životnosť komponentov. Povinnosť navrhovať autá tak, aby sa diely ako prevodovka, batéria či elektronika dali ľahko vymeniť, by mala v budúcnosti zlacniť a zjednodušiť servisné úkony.  

EÚ
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Dôležitým detailom, ktorý sa podarilo presadiť v Európskom parlamente, je, že tieto výmeny budú môcť vykonávať nielen drahé autorizované servisy, ale aj nezávislé dielne, čo posilňuje právo na opravu a dáva zákazníkom väčšiu slobodu voľby. Z dlhodobého hľadiska to môže znamenať lacnejšiu údržbu vozidla po skončení záruky. 

Rizikom je však nevyhnutné zvýšenie kúpnej ceny nových áut. Ako varujú zástupcovia automobiliek aj odpadového hospodárstva, nové povinnosti – ako je povinný podiel drahších recyklovaných materiálov či finančná zodpovednosť automobilky za ekologickú likvidáciu vozidla – zvýšia výrobné náklady. Tieto náklady sa s najväčšou pravdepodobnosťou premietnu priamo do finálnej ceny pre zákazníka. 

Toto zdraženie sa dotkne všetkých kategórií nových vozidiel, no najciteľnejšie to bude pravdepodobne v segmente menších a cenovo dostupnejších áut. Práve pri nich totiž aj malé navýšenie výrobných nákladov predstavuje významné percento z celkovej ceny, čo môže ešte viac obmedziť ponuku lacných áut pre bežných ľudí. 

Koná správne? 

Otázka, či zo strany EÚ ide o rozumný krok, je celkom zložitá. Z dlhodobého a ekologického hľadiska je snaha o obehové hospodárstvo logická a potrebná. Núti priemysel premýšľať udržateľne a šetriť zdroje.

Z krátkodobého a ekonomického hľadiska je však načasovanie problematické, pretože to kladie ďalšiu finančnú záťaž na výrobcov aj spotrebiteľov v už aj tak náročnej dobe. Verzia, ktorú schválil parlament, je vnímaná ako rozumnejší kompromis v porovnaní s pôvodným, oveľa prísnejším návrhom Komisie.

Ide teda de facto o nevyhnutný, no pre peňaženky motoristov potenciálne bolestivý krok smerom k udržateľnejšej automobilovej budúcnosti. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Vodičský preukaz, kód 78 EÚ tlačí na pílu: ZMENIA vodičský preukaz, prichádzajú NOVÉ limity aj obmedzenia (čo sa zmení)
Ďalší článok Operátori AKTUÁLNE: Štát prekvapil. Pre VŠETKÝCH ľudí spúšťa geniálnu službu (platné od januára 2026)

Najčítanejšie

aktuálne
Nikto v to nedúfal. TENTO deň bude znovu považovaný za deň pracovného pokoja
2. novembra 2025
Slovensko, EÚ, mimoriadne
Na Slovensku sa smial celý svet a VŠETCI sa mýlili. Nový zákon dáva perfektný zmysel
2. novembra 2025
Slovensko ZRUŠILO kontrolu STK každé dva roky. Mnohí o tom netušia (ako často chodiť)
3. novembra 2025
Peniaze, štát, dôchodok, ceny
Na účet „cinkne“ takmer 400 €: Veľká časť Slovákov nevie, že má nárok na štedrú sumu od štátu
2. novembra 2025

Najnovšie články

  • Hrozí, že budú vianočné koláče luxusom? TÁTO surovina extrémne zdražela (čo čakať)
  • Potvrdili NAJHORŠIE obavy: Kedysi bežnú vec si mnohí Slováci nikdy nekúpia, stojí 300 mesačných platov
  • AKTUÁLNE: Potvrdili HROMADNÝ útok. Ľuďom radia, nech sa pripravia na najhoršie. Cieľom sú aj Slováci
  • MIMORIADNE: Štát naozaj spoplatní službu, ktorá bola roky ZADRMO. TOTO čakajte (+ ceny)
  • Už aj prezident Pellegrini vzdoruje: Kľúčový ZÁKON o peniazoch neprešiel (čo sa deje)

Bude sa vám páčiť

Peniaze, mzdy, príspevok

Tisíce Slovákov môžu ÚPLNE prísť o dôchodok. Štát sprísňuje podmienky

2. novembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia

Štát pre psy kúpi 300 kotercov: Jeden stojí 4 100 eur

2. novembra 2025
Aktuálne, Samsung, Galaxy S24 Ultra

Obľúbený operátor ŠOKUJE: Čakajte štedrejšie paušály, CENA ostane rovnaká (+ dátum)

2. novembra 2025
Slovensko, peniaze, konsolidácia, dane, poistenie

Vypočítali, koľko peňazí zarábajú Slováci. Oproti susedom sa môžeme hanbiť (+ čísla)

1. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?