Európsky automobilový priemysel čelí ďalšej regulácii, ktorá má podporiť obehové hospodárstvo, no zároveň nevyhnutne zvýši výrobné náklady. Nová smernica z dielne EÚ zaviaže automobilky povinne využívať recyklované materiály, navrhovať autá pre ľahšiu opravu a finančne sa podieľať na ekologickej likvidácii vozidiel.
Hoci sa v Európskom parlamente podarilo zmierniť pôvodné, ešte prísnejšie návrhy, experti varujú, že autá pre koncových zákazníkov aj tak zdražejú. Téme sa venuje portál Echo24.cz.
EÚ chce povinné recykláty. Sľubuje ľahšie opravy
Podľa návrhu, ktorý schválil Európsky parlament, budú musieť automobilky do šiestich rokov od vstupu smernice do platnosti zabezpečiť, aby nové vozidlá obsahovali minimálne 20 % recyklovaných materiálov. Do desiatich rokov má tento podiel stúpnuť na 25 %.
Smernica EÚ tiež nariaďuje, aby boli diely ako prevodovky, elektronika či batérie navrhnuté tak, aby sa dali ľahko vymeniť, a to nielen v autorizovaných, ale aj v nezávislých servisoch. Novou povinnosťou bude aj finančná zodpovednosť výrobcov za zber a spracovanie áut po skončení ich životnosti.

Priemysel oponuje, hovorí o vyšších nákladoch
Zástupcovia automobilového priemyslu a odpadového hospodárstva sa zhodujú, že aj napriek zmierneniu návrhu povedú nové povinnosti k vyšším nákladom. Hovorkyňa automobilky Hyundai potvrdila, že zavedenie cirkulárnych princípov prinesie vyššie administratívne, výrobné aj finančné nároky.
Prezident Českej asociácie odpadového hospodárstva Petr Havelka dodal, že tieto náklady sa samozrejme premietnu do vyššej ceny áut pre ľudí. Upozornil, že automobilky už dnes dobrovoľne a vo veľkom využívajú recyklované materiály a systém funguje. Obáva sa, že plošná a povinná regulácia môže priniesť komplikácie, ktoré pôvodne dobrý zámer narušia.
Je ale nutné poznamenať, že návrh, ktorý schválil parlament, ešte nie je finálny. Teraz vstupuje do takzvaného trialógu, teda spoločných rokovaní medzi Európskym parlamentom, Radou EÚ a Európskou komisiou, kde sa dohodne jeho konečná podoba.
Nová regulácia EÚ: Pre a proti
Pre bežného vodiča je táto nová smernica EÚ dvojsečnou zbraňou. Na jednej strane prináša dlhodobé prínosy v oblasti opráv a udržateľnosti, no na strane druhej so sebou nesie takmer isté riziko vyšších cien pri kúpe nového vozidla.
Hlavným prínosom pre vodičov je zameranie sa na ľahšiu opraviteľnosť a dlhšiu životnosť komponentov. Povinnosť navrhovať autá tak, aby sa diely ako prevodovka, batéria či elektronika dali ľahko vymeniť, by mala v budúcnosti zlacniť a zjednodušiť servisné úkony.

Dôležitým detailom, ktorý sa podarilo presadiť v Európskom parlamente, je, že tieto výmeny budú môcť vykonávať nielen drahé autorizované servisy, ale aj nezávislé dielne, čo posilňuje právo na opravu a dáva zákazníkom väčšiu slobodu voľby. Z dlhodobého hľadiska to môže znamenať lacnejšiu údržbu vozidla po skončení záruky.
Rizikom je však nevyhnutné zvýšenie kúpnej ceny nových áut. Ako varujú zástupcovia automobiliek aj odpadového hospodárstva, nové povinnosti – ako je povinný podiel drahších recyklovaných materiálov či finančná zodpovednosť automobilky za ekologickú likvidáciu vozidla – zvýšia výrobné náklady. Tieto náklady sa s najväčšou pravdepodobnosťou premietnu priamo do finálnej ceny pre zákazníka.
Toto zdraženie sa dotkne všetkých kategórií nových vozidiel, no najciteľnejšie to bude pravdepodobne v segmente menších a cenovo dostupnejších áut. Práve pri nich totiž aj malé navýšenie výrobných nákladov predstavuje významné percento z celkovej ceny, čo môže ešte viac obmedziť ponuku lacných áut pre bežných ľudí.
Koná správne?
Otázka, či zo strany EÚ ide o rozumný krok, je celkom zložitá. Z dlhodobého a ekologického hľadiska je snaha o obehové hospodárstvo logická a potrebná. Núti priemysel premýšľať udržateľne a šetriť zdroje.
Z krátkodobého a ekonomického hľadiska je však načasovanie problematické, pretože to kladie ďalšiu finančnú záťaž na výrobcov aj spotrebiteľov v už aj tak náročnej dobe. Verzia, ktorú schválil parlament, je vnímaná ako rozumnejší kompromis v porovnaní s pôvodným, oveľa prísnejším návrhom Komisie.
Ide teda de facto o nevyhnutný, no pre peňaženky motoristov potenciálne bolestivý krok smerom k udržateľnejšej automobilovej budúcnosti.