Čínsky technologický gigant Xiaomi, známy najmä výrobou smartfónov, oficiálne potvrdil svoj zámer vstúpiť na európsky trh s elektromobilmi. Predaj na starom kontinente plánuje spustiť v prvej polovici roka 2027, čím vytvorí tlak nielen na európske automobilky, ale aj na americkú Teslu. Táto expanzia je súčasťou ambiciózneho cieľa stať sa piatym najväčším výrobcom áut na svete, píše server Topspeed.sk.
Raketový rast a príprava na expanziu
Hoci Xiaomi uviedlo na trh svoj prvý automobil, elektrický sedan SU7, len v roku 2023, jeho úspech na domácom čínskom trhu je fenomenálny. Nedávno predstavené druhé vozidlo, SUV YU7, ktoré dizajnovo pripomína Ferrari Purosangue, tento trend len potvrdilo. V poslednom štvrťroku dodala automobilka zákazníkom 80-tisíc áut, čo predstavuje medziročný nárast o takmer 200 percent.
Príchod do Európy už nie je len dohadom. Začiatkom tohto týždňa ho na konferencii o hospodárskych výsledkoch oficiálne potvrdil prezident spoločnosti William Lu. Ten zároveň nedávno na sociálnej sieti zdieľal fotografiu modelu SU7 s nemeckými evidenčnými číslami.

Výroba nestíha dopytu
Kým sa však Xiaomi pustí do exportu, musí najprv vyriešiť zásadný problém na domácom trhu – nestíha vyrábať. Podľa čínskych médií sú súčasné čakacie lehoty na sedan SU7 približne 41 týždňov a objednávky na nové SUV YU7 dokáže továreň vybaviť najskôr o rok.
Dôvodom je enormný záujem, ktorý vyvolala najmä nízka počiatočná cena v kombinácii so špičkovými parametrami. Napríklad model YU7, konkurent Tesly Model Y, stál v Číne v prepočte len 32 300 eur, a to aj napriek tomu, že je postavený na 800-voltovej platforme, ponúka výkon 320 koní a dojazd takmer 700 kilometrov podľa normy WLTP. Len na tento model prijala automobilka už 240-tisíc záväzných objednávok.
Kľúčová bude cena
Spoločnosť v poslednom kvartáli síce vygenerovala tržby 2,3 miliardy eur, no pre obrovské investície do výroby vo výške takmer 3,5 miliardy eur je stále v strate. Očakáva sa však, že pri udržaní súčasného tempa by mohla byť zisková už koncom tohto roka.
Zostáva otázne, s akou cenovou politikou príde Xiaomi do Európy. Ak sa rozhodne priamo konkurovať Tesle, ceny by mohli byť veľmi agresívne. Je však možné, že vzhľadom na vysoký výkon a bohatú výbavu svojich áut (vrcholné verzie majú od 691 až po 1547 koní) sa bude chcieť automobilka pozicionovať skôr do luxusného segmentu.
Je to dobrá správa?
Pre európskych motoristov je príchod Xiaomi a ďalších čínskych výrobcov jednoznačne potešujúcou novinkou. Dôvodom je predovšetkým zvýšenie konkurencie, ktoré takmer vždy vedie k viacerým pozitívnym efektom pre zákazníka – nižším cenám, rýchlejším inováciám aj širšiemu výberu.
Xiaomi, podobne ako iné čínske značky, dokázalo na domácom trhu, že vie vyrobiť technologicky mimoriadne vyspelé elektromobily za ceny, ktorým európski výrobcovia momentálne nedokážu konkurovať. Ako bolo spomenuté, model YU7, postavený na modernej 800-voltovej platforme s dojazdom takmer 700 km, stál v Číne v prepočte len 32 300 eur. Aj keby bola jeho cena v Európe po započítaní ciel a ďalších nákladov vyššia, stále by pravdepodobne predstavovala oveľa lepší pomer ceny a výkonu, ako ponúka súčasná európska konkurencia.

Pre motoristov to znamená, že sa na trhu objaví nová, veľmi atraktívna alternatíva, ktorá donúti aj zavedené európske značky prehodnotiť svoju cenovú politiku a urýchliť inovácie, aby si udržali zákazníkov. V konečnom dôsledku by tak mal z tejto novej konkurencie profitovať práve koncový zákazník, ktorý za svoje peniaze dostane lepšie a lacnejšie auto.
Dokáže konkurovať?
Príchod Xiaomi je pre tunajších (etablovaných) výrobcov nebezpečný, pretože ide o technologického giganta so silnou a globálne známou značkou, obrovskými finančnými zdrojmi a predovšetkým s expertízou v oblastiach, ktoré sú pre moderné autá kľúčové – v softvéri, konektivite a používateľskom zážitku.
Európske automobilky, najmä tie nemecké, už dnes strácajú podiel na kľúčovom čínskom trhu práve v súboji s domácimi značkami ako BYD alebo Xiaomi. Dôvodom je, že ich elektromobily sú vnímané ako príliš drahé a technologicky zaostalejšie v porovnaní s čínskou konkurenciou. Teraz sa tento súboj presúva priamo na európsku pôdu.
Xiaomi a ďalší čínski výrobcovia majú niekoľko kľúčových výhod, menovite nižšie výrobné náklady, ktoré im umožňuje masová výroba a štátna podpora, a predovšetkým kontrolu nad celým dodávateľským reťazcom batérií, ktoré tvoria najväčšiu časť ceny elektromobilu.
Jedinou slabinou Xiaomi je v súčasnosti nedostatočná výrobná kapacita, ktorá vedie k extrémne dlhým čakacím lehotám. Ak sa im však podarí tento problém vyriešiť, ich vstup na európsky trh môže zásadne zmeniť rozloženie síl. Pre zavedených európskych výrobcov to znamená, že musia okamžite a radikálne zrýchliť svoj vývoj a nájsť spôsob, ako vyrábať lepšie a lacnejšie elektromobily, inak im hrozí strata dominantného postavenia aj na domácom trhu.