Volkswagen v Británii prináša riešenie, ktoré už teraz vyvoláva ostré diskusie medzi vodičmi. Motoristi budú mať výkon svojho elektromobilu doslova podmienený platením mesačného predplatného. Ten, kto si zaplatí, dostane silnejšie auto. Ten, kto nie, musí rátať s obmedzeným pohonom. Pre fanúšikov áut môže ísť o veľmi citlivú zmenu, keďže výkon patril doteraz k základným parametrom, ktoré boli pevne dané pri kúpe vozidla.
Predplatné, ktoré otvára výkon
Najviac pozornosti pútajú modely ID.3 Pro a Pro S. Po dodaní k zákazníkovi majú výkon 228 koní. No už po prvom mesiaci nastane softvérová úprava, ktorá výkon zníži na 201 koní. Ak bude vodič chcieť späť plnú silu, teda o 27 koní viac, musí pravidelne platiť približne 16 a pol libry mesačne, čo je okolo 19 eur. Ročný balík vychádza na zhruba 190 eur a kto by chcel neobmedzenú verziu, musí si priplatiť asi 750 eur navyše. S predplatným rastie aj krútiaci moment zo 265 na 310 Nm, pritom dojazd má zostať bez akejkoľvek zmeny.

Nie je to prvý pokus
Pokusy o predplatné funkcií v automobiloch nie sú novinkou. Už pred dvomi rokmi skúšalo BMW spoplatniť vyhrievanie sedadiel v hodnote 18 eur mesačne. Rok trpezlivosti stačil na to, aby značka po neustálej kritike zákazníkov tento krok zrušila. Iné automobilky pritom na model predplatného stále stavajú.
Ford ponúka v Nemecku asistenčný systém Blue Cruise, ktorý umožňuje jazdu s rukami mimo volantu, ale stále pod dohľadom vodiča. Cena dosahuje 25 eur mesačne alebo 280 eur ročne. Jeep v Spojených štátoch dokonca prekvapil reklamami v kokpite svojich áut, zobrazujúcimi ponuky na predĺženie záruky. Po vlne nespokojnosti sľubuje aspoň obmedzenie tohto riešenia.
Pochybnosti a riziká
Otázkou zostáva, ako budú britskí motoristi reagovať na umelo regulovaný výkon. Predplatné za vyšší výkon môže motivovať časť zákazníkov, iných však odradí pocit, že už pri kúpe auta nedostali jeho plný potenciál. Technologická stránka takého modelu navyše otvára priestor pre nelegálne zásahy. Keďže ide len o softvérové obmedzenie, odborníci upozorňujú, že sa skôr či neskôr objavia neoficiálne spôsoby, ako si výkon odomknúť bez platenia. Výrobca preto bude musieť vynaložiť nemalé úsilie, aby podobným zásahom predchádzal.
Elektrické vozidlá sú čoraz viac závislé od softvéru a digitálnych funkcií, čo výrobcov láka hľadať nové zdroje príjmov mimo samotného predaja auta. Pre budúcich zákazníkov sa tak otvára zásadná otázka. Budú autá vnímať ako plnohodnotný produkt, alebo skôr ako službu, ktorú si treba priebežne platiť?