Platí, že auto, ktoré sa nepoužíva, postupne chátra. A to bez ohľadu na to, či ide o automobil so spaľovacím motorom alebo elektromobil. Preto by ste mali kažéd auto z času na čas prevetrať a vykonať nevyhnutnú údržbu.
Niektorí sú len príležitostní vodiči a auto používajú skôr výnimočne. Potom môžu zostať nepríjemne prekvapení. Sadnú za volant a chcú vyraziť na cestu, avšak auto ich neposlúcha.
Elektromobil nenechávajte vybitý
Problémom po dlhodobom nepoužívaní môžu byť vybitá batéria, zatuhnuté brzdy alebo vlhkosť v interiéri. Toto platí pri klasických autách a ako asi tušíte, pri elektromobiloch to platí dvojnásobne. Ako uvádza motoristický portál Autoviny.sk, príkladom z praxe je Tesla Model S z roku 2017. Jej majiteľ ju nepoužíval pol roka a tým pádom ju ani pol roka nenabíjal.
Ako upozorňujú odborníci, pri elektormobiloch väčšina predpokladá, že najväčším problémom bude hlavná trakčná batéria. V tomto prípade je ale extrémne dôležitá aj klasická 12-voltová batéria. Táto batéria v elektromobiloch napája elektroniku a umožňuje spustiť potrebné procesy pre zapojenie vysokonapäťovej batérie. Ak sa 12-voltová batéria vybije alebo nebodaj pokazí, elektromobil nie je možné odomknúť a už vôbec nie naštartovať.
Čo sa stalo s Teslu?
Ako sme naznačili, presne takto dopadol majiteľ Tesly, ktorý je nechal vybitú a po šiestich mesiacoch zistil, že auto nereaguje. Tesla však myslela aj na núdzové odomykanie, a preto pod kapotou nájdete mechanické lanká. Vďaka nim sa dostanete k batérii. Realita, ktorú zažil majiteľ Modelu S, ukázala, že ani tento systém nemusí fungovať spoľahlivo. Lanká boli zhrdzavené a zlomili sa.
Ako podotýka portál Autoviny.sk, zaujímavosťou je, že ani autoservis Tesly si s týmto problémom nevedel poradiť. Mechanici napokon improvizovali a použili skrutkovač, aby sa dostali pod kapotu. Po výmene 12-voltovej batérie sa elektromobil podarilo čiastočne oživiť.
Neurobte rovnakú chybu
Majiteľ však nemal dôvod na radosť, pretože dlhodobé státie bez nabíjania a adekvátneho servisu sa podpísalo na karosérii aj interiéri. V elektromobile sa objavila pleseň, ktorú spôsobila vlhkosť, čo je problémom áut, ktoré sú dlhodobo zaparkované a nevetrajú sa.
Na elektromobile vypovedalo svoju službu aj čelné sklo s vyhrievaním a zasekla sa elektrická parkovacia brzda. Tesla preto putovala na špeciálnych kolieskach k nabíjačke. Po nabití hlavnej batérie sa podarilo mechanikom brzdu uvoľniť.
Ako sme naznačili, vyhrievanie čelného skla nebolo funkčné a systém sa z dlhodobého vybitia spamätal až po niekoľkých dňoch. Elektromobil jazdil, no na palubovke sa postupne rozsvecovali nové symboly signalizujúce nové problémy. Trvalo niekoľko ďalších dní, kým vozidlo začalo spoľahlivo jazdiť.
Elektromobil potrebuje pravidelnú starostlivosť
Tento príklad poukázal na fakt, že elektromobil potrebuje pravidelnú starostlivosť, ak majiteľ nechce mať problémy. Dlhodobé odstavenie elektromobilom neprospieva a vzhľadom na to, že tieto autá sú plné elektroniky platí to dvojnásobne oproti spaľovákom. Odborníci preto majiteľom elektrických vozidiel odporúčajú niekoľko tipov, ako zachovať ich funkčnosť aj pri dlhšom nepoužívaní.
Auto by ste mali pravidelne dobíjať, aspoň raz za mesiac. Pravidelne treba kontrolovať 12-voltovú batériu, pretože tá môže spôsobiť problémy, ak sa úplne vybije. Auto parkujte na bezpečnom mieste, kde je sucho a zabezpečené vetranie. Takto predídete tvorbe vlhkosti a plesní. Snažte sa s autom vyraziť na cestu aspoň raz za čas, aby nezatuhli brzdy a pneumatiky nestratili svoj tvar.