Počet podvodných praktík podľa štatistík z roka na rok rastie. Problémom je, že podvodníci sú čoraz viac vynaliezavejší a v dopomáhajú im k tomu aj schopnosti umelej inteligencie (AI). Slováci sa pred možnými podvodmi často nechránia v dostatočne miere. Nasvedčujú tomu aj údaje, ktoré hovoria, že každý piaty Slovák používa rovnaké heslá pri rôznych službách.
Ako uvádza tlačová agentúra SITA s odvolaním sa na údaje agentúry Ipos, počet podvodov na Slovensku narastá. Cieľom podvodníkov je vylákať od ľudí peniaze a takýmto spôsobom sa nelegálne finančne obohatiť. Prieskum urobila agentúra pre spoločnosť Home Credit, pričom takmer polovica Slovákov uviedla, že pokusov o podvody je výrazne viac ako pred rokom.
Počet podvodných praktík stúpa
Menšia časť Slovákov, konkrétne štvrtina, si myslí, že podvodov je oproti vlaňajšku len o trochu viac. Ďalších 15 percent opýtaných hovorí, že počet podvodných praktík je rovnaký ako pred rokom. Ešte doplníme, že len šiesti respondenti zo sto si myslia, že podvodov je menej.
Mnohí Slováci vnímajú nielen stúpajúcu tendenciu podvodov, ale všímajú si aj to, že podvody sú čoraz viac premyslenejšie a sofistikovanejšie. Oproti minulosti sa podvodníci zdokonalili, a takto vedia oklamať aj väčšie množstvo ľudí. Až polovica opýtaných uviedla, že rozdiel v štýle podvodov je výrazný.

S určitou formou podvodu sa stretli mnohí
Analytik spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek hovorí, že 16 percent opýtaných sa za uplynulých dvanásť mesiacov stretlo s pokusom o podvod viac ako desaťkrát. Aj ďalšie čísla naznačujú, že podvodné praktiky stúpajú a dosahujú alarmujúce čísla. Najčastejšie ide o podvody, ktoré majú finančné pozadie a podvodníci sa chcú takto obohatiť.
Analýza ukázala, že spôsoby, akými sa podvodníci snažili vylákať dôverné informácie od potenciálnych obetí, boli rôzne. 45 percent opýtaných uviedlo, že natrafil na podvod prostredníctvom e-mailu. Nasledovali podvodné SMS správy s 33-percentným podielom, potom sociálne siete (30 percent) a telefonáty (29 percent). 14 percent respondentov uviedlo, že sa stretli s kombináciou viacerých typov podvodov.
Slováci podvodným praktikám odolávali
Prieskum ukázal, že hoci sa podvodníci snažili, často im táto snaha nevyšla. „Väčšina ľudí, a to až dve tretiny, takéto praktiky ignorovala a neposkytli žiadne citlivé údaje. Ďalšia veľká skupina, 44 percent, zablokovala dané telefónne číslo, e-mail či profil. Banku kontaktovalo 13 percent, no a podviesť sa nechali štyria zo stovky Slovákov,“ spresnil Ondrušek.
Heslá k účtom sú problémom
Ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský hovorí, že dôležitým aspektom v ochrane pred podvodmi v online svete financií sú heslá. Myslia sa tým najmä heslá do internetového a mobilného bankovníctva. Tieto heslá majú byť silné a dôležité je, aby mal klient ku každému účtu jedinečné heslo. Po čase je navyše vhodné tieto heslá meniť v záujme zachovania bezpečnosti. Rovnako to platí aj o PIN kódoch.
Vyjadrenia respondentov naznačujú, že tri štvrtiny ľudí majú ku každému účtu iné heslo – platí to pri účtoch online bankovníctva ale aj na sociálnych sieťach. Alarmujúce ale je, že až 20 percent opýtaných má rovnaké heslo k viacerým svojim účtom. Prieskum tiež odhalil, že aspoň raz ročne si mení heslo v internetovom alebo mobilnom bankovníctve 28 percent opýtaných. Rovnaký počet opýtaných ho nemení vôbec a štyria z desiatich menia heslo podľa potreby.
Ako sa chrániť pred online podvodom?
Zborovský dodal, že je doležité byť ostražitým a pri online nákupoch nepodliehať klamlivým extra výhodným ponukám. Pozor si treba dať aj na podvodné súťaže a hlavne nekonať emotívne ale s rozvahou. Takto môže človek predísť tomu, že sa stane obeťou podvodu.