Starší šoféri majú v tejto krajine smolu, už si nejazdia. Peru ako prvá krajina sveta zaviedla zákaz šoférovania pre ľudí vo veku nad 81 rokov. Starších vodičov vníma ako rizikových pre pomalšie reflexy aj ďalšie rizikové faktory, ktoré sa spájajú s vyšším vekom.
Podobne aj Európska únia chce mať väčší dohľad nad staršími vodičmi. Hoci zatiaľ k takému razantnému kroku ako juhoamerické Peru nepristúpila. EÚ plánuje zaviesť pre seniorovo častejšie lekárske prehliadky a testy schopností. Týmto spôsobom chce zabezpečiť, aby po cestách jazdili len tí, ktorí majú na to stále dostatok potrebných zručností – fyzických i mentálnych.

Starší šoféri dostali stopku
Ako uvádza televízia Markíza, starší šoféri sú často terčom posmechu a kolujú o nich rôzne vtipy. Vodiči vo veku nad 70 rokov môžu mať čoskoro vo viacerých krajinách sveta problémy. Ako sme naznačili, Peru pristúpilo k radikálnemu kroku a keď v tejto krajine dosiahnete určitý vek, za volant si už nesadnete a to ani v prípade, ak ste na tom dobre po fyzickej i mentálnej stránke. Lekárska prehliadka vám nepomôže. Akonáhle prekročíte vek 81 rokov, šoférovať máte zakázané.
Nie je prekvapením, že Peru sa stalo prvou krajinou sveta, ktorá zaviedla zákaz pre starších šoférov. Cesty v tejto krajine totižto patria k jedným z najnebezpečnejších na svete. Slovenský senior, ktorého oslovila televízia Markíza, vníma tento krok ako nešťastný. Senior Milan Boroš má 82 rokov a pravidelne jazdí. Tvrdí, že je fit, preto nevidí dôvod, aby krajiny zakazovali šoférovať tým, ktorí sa cítia zdravo.
Ako je to na Slovensku?
Podľa našich zákonov platí, že každý vodič, ktorý má nad 65 rokov, musí minimálne raz za 5 rokov absolvovať zdravotnú prehliadku, ktorou sa zistí, či môže naďalej šoférovať. Lekár ich však na prehliadku môže vyzvať aj častejšie, ak si myslí, že je to nevyhnutné. V odôvodnených prípadoch môže dokonca staršiemu vodičovi zakázať jazdu v noci alebo po diaľnici. To znamená, že šofér môže sadnúť za volant len počas dňa a jazdiť iba po meste, prípadne mimo mesta, avšak nie po diaľniciach.
Čo si myslia lekári?
Všeobecný lekár Marián Šoth pre televíziu Markíza povedal, že každý vodič je individuálny. Doplnil tiež, že interval od 75 do 80 rokov je príliš dlhý. Ide už o vek, kedy sa zdravotý stav vodiča môže veľmi rýchlo meniť. Povedal, že on dáva starším vodičom potvrdenie raz za dva roky.
Pravidlá v krajinách Európskej únie sú rôzne a to, čo platí u nás, nemusí platiť v susednej krajine. A preto EÚ plánuje pravidlá zjednotiť. Návrh hovorí, že vodičom nad 70 rokov sa budú vodičské preukazy vydávať len na 2 roky. Ak návrh prejde, starší šoféri musia rátať aj s pravidelným preskúšaním. Lekár Šoth však poznamenal, že populácia starne, a preto treba rátať s tým, že na cestách bude čoraz viac aktívnych vodičov v dôchodkovom veku.
Nehody spôsobujú mladí vodiči
Ako záverom doplnil portál tvnoviny.sk, neoficiálne údaje hovoria, že v uplynulom roku spôsobili vodiči vo veku nad 65 rokov na slovenských cestách okolo 900 nehôd. Oveľa horšie však dopadli mladí vodiči, ktorí získali vodičský preukaz len nedávno. Štatistky naznačujú, že mladí vodiči majú vo väčšej miere na svedomí vážne dopravné nehody, ktoré sa často končia tragicky.