Na Slovensku sa začal objavovať nový typ podvodu a ľahko naň naletia aj skúsenejší používatelia internetu. Cieľom podvodníkov je vylákať od vás peniaze alebo vaše citlivé údaje, ktoré neskôr zneužijú. Ako uvádza portál denníka Pravda, na sociálnych sieťach začali pribúdať ponuky, ktoré sa tvária, že pochádzajú od známych predajcov. Sľubujú však tovar za výrazne nižšie ceny než tie, ktoré nájdete na oficiálnych e-shopoch predajcov.
Problémom je, že na prvý pohľad vyzerajú tieto ponuky dôveryhodne. Podvodníci sú prešpekulovaní, a preto používajú názov známej značky, ich logo a ďalšie vizuálne prvky, ale dokonca aj pozitívne komentáre, ktoré údajne zanechali spokojní spotrebitelia.
Nový podvod na sociálnych sieťach
Ako už asi tušíte, aj keď príspevky na sociálnych sieťach pôsobia dôveryhodne, v mnohých prípadoch ide o premyslený podvod. Ak naletíte, prídete nielen o peniaze, ale hrozí vám zneužitie vašich osobných údajov.
V ponukách sa objavujú rôzne druhy tovarov, napríklad oblečenie, elektronika alebo športové vybavenie. A hoci oficiálne tieto produkty stoja stovky eur, tu ich podvodníci ponúkajú za zlomok ceny. Takáto ponuka je pre mnohých lákavá, pretože kto by nechcel ušetriť.
Až podozrivo výhodnú ponuku, na ktorú narazíte na sociálnych sieťach, si však najskôr preverte. Najideálnejším riešením je nakupovať len z oficiálnych a overených e-shopov.

Lákajú na pozitívne komentáre
Ako sme naznačili, podvodníci lákajú potenciálnych kupujúcich na pozitívne komentáre. Tie sa objavujú pod príspevkami s ponukou tovaru a nechýbajú v nich samé chvály či príliš veľa emotikonov. Toto môže u používateľa vzbudiť dôveru a potom je už veľmi ľahké podvodu uveriť.
Podvodník chce, aby ste klikli na priložený odkaz a potom vás už má „vo svojej hrsti“. Ako pre portál denníka Pravda uviedla Eduarada Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest: „Spotrebitelia by sa nemali príliš spoliehať na komentáre pod príspevkami na sociálnych sieťach. Správca profilu ich môže ľahko mazať a nie je výnimkou, že sa medzi nimi objavujú falošné reakcie z účelovo založených účtov.“ Dodala, že: „pokiaľ spotrebiteľ narazí na ponuku, ktorá sa tvári ako od známeho predajcu, mal by si jej pravosť overiť na jeho oficiálnych stránkach alebo sa priamo obrátiť na predajcu.“
Ďalší trik, ktorý má podnietiť k nákupu
Okrem vyššie popísaných praktík podvodníci nechajú potenciálnych kupujúcich vyplniť formulár. V ňom sa napríklad pýtajú, prečo majú o daný produkt záujem alebo ako sa o akcii dozvedeli. Ich cieľom je navodiť u spotrebiteľov pocit, že keď nákupu venovali tak veľa času, už by bola škoda nákup nedokončiť.
„Podobný postup sa objavuje aj pri reklamách na mobilné aplikácie alebo jedálničky na mieru. Spotrebiteľ strávi dlhé minúty vypĺňaním formulára a až na konci sa dozvie, že ak sa chce dostať k výsledku, musí si aplikáciu predplatiť alebo zaplatiť za konkrétny produkt,“ objasnila pre Pravdu Eduarda Hekšová.
Čo očakávať, ak naletíte?
Ak tomuto podvodu, ktorý sa rozmáha na sociálnych sieťach, uveríte, môžete očakávať, že objednaný produkt vám nikdy nedoručia. Vzhľad na to, že ste pred nákupom vyplnili formulár, vaše zadané údaje môžu byť zneužité na ďalšie podvody. Podvodníkov zaujíma najmä vaša platobná karta, pretože ak majú k nej potrebné údaje, ľahko vám napadnú účet a vy prídete o peniaze.
Ak si po nákupe produktu uvedomíte, že ste sa stali obeťou podvodu, okamžite kontaktujte svoju banku. Požiadajte ju o zablokovanie transakcie a zabezpečte si aj váš bankový účet.