Vedci z Technologického inštitútu Huaiyin v Číne vyvinuli prelomovú metódu, ktorá dokáže oveľa presnejšie odhadovať stav nabitia (State-of-Charge, SOC) batérií pre elektromobily. Tento technologický pokrok, publikovaný v časopise Green Energy and Intelligent Transportation, otvára dvere k výrazným vylepšeniam v oblasti elektromobility a skladovania energie. Téme sa venuje server Interesting Engineering.
Presnejší ukazovateľ dojazdu a efektívnejšie nabíjanie
Pre vodičov elektromobilov prináša táto inovácia niekoľko kľúčových výhod. V prvom rade, presnejší odhad stavu nabitia znamená, že ukazovateľ dojazdu bude oveľa spoľahlivejší. Vodiči sa tak budú môcť viac spoľahnúť na informácie, ktoré im auto poskytuje, čo pomôže znížiť takzvanú „úzkosť z dojazdu“ (range anxiety) a môže podporiť širšie prijatie elektromobilov.
Vedci tiež uviedli, že presné sledovanie stavu batérie umožní vytvoriť efektívnejšie protokoly pre rýchle nabíjanie, ktoré dokážu maximalizovať rýchlosť nabíjania a zároveň chrániť zdravie a predlžovať životnosť batérie.
Elektromobily novej generácie
Inovatívna metóda kombinuje model založený na dynamike plynu a kvapalín s pokročilým duálnym Kalmanovým filtrom, ktorý je doplnený o kontrolnú funkciu („watchdog“). Výsledky štúdie ukázali, že tento prístup je podstatne presnejší a robustnejší ako konvenčné metódy.
- Presnosť: V bežných podmienkach dosahuje metóda maximálnu chybu v odhade nabitia len 1,6 %.
- Rýchlosť a odolnosť: Pri teste, kde bola systému nasimulovaná veľká počiatočná chyba 50 %, sa nová metóda dokázala sama skorigovať už za 5 sekúnd. Bežným prístupom to trvalo viac ako 100 sekúnd, čo predstavuje 20-násobné zlepšenie.

Potenciál pre energetiku
Výskumníci zdôraznili, že vďaka nízkej výpočtovej náročnosti je možné túto metódu implementovať do existujúcich systémov manažmentu batérií (BMS) len prostredníctvom softvérovej aktualizácie, bez nutnosti drahých hardvérových zmien.
Technológia má potenciál aj mimo áut. Veľkokapacitné batériové úložiská, ktoré by ju využívali, by mohli poskytovať spoľahlivejšie služby pre elektrickú sieť a zlepšiť tak integráciu obnoviteľných zdrojov energie.
Budúci výskum by mal tento prístup rozšíriť aj na iné typy batérií, ako sú LiFePO4, čím by sa mohlo vytvoriť univerzálne riešenie pre manažment batérií.
Umieračik pre spaľováky?
Táto inovácia sama o sebe spaľováky pravdepodobne „nepochová“, ale je ďalším, a veľmi dôležitým, klincom do ich rakvy. Predstavuje totiž riešenie na niektoré z najväčších praktických a psychologických problémov, ktoré bránia masovejšiemu rozšíreniu elektromobilov. Jej hlavná sila spočíva v tom, že robí každodenný život s elektromobilom jednoduchším, predvídateľnejším a menej stresujúcim.
Jej najväčší prínos je v priamom riešení troch najčastejších obáv, ktoré dnes mnohých ľudí od kúpy elektromobilu odrádzajú.
Po prvé, bojuje proti tzv. „úzkosti z dojazdu“ (range anxiety). Keď vodič vie, že ukazovateľ stavu batérie je extrémne presný (s chybou len 1,6 %), môže sa na dojazd svojho auta stopercentne spoľahnúť a nemusí sa obávať, že mu auto nečakane „skape“ pár kilometrov od nabíjačky.
Po druhé, rieši obavy z dlhého nabíjania a životnosti batérie. Tým, že systém dokáže presne monitorovať stav batérie, umožňuje vytvoriť oveľa efektívnejšie a šetrnejšie protokoly pre rýchle nabíjanie. To môže v praxi znamenať skrátenie času potrebného na nabíjanie a zároveň pomalšiu degradáciu batérie, keďže systém ju chráni pred zbytočným preťažovaním.
Napriek týmto obrovským výhodám v používateľskom zážitku však táto softvérová inovácia nerieši dve najväčšie a najtvrdšie prekážky masovej adopcie elektromobilov.

Prvou je stále vysoká obstarávacia cena. Tento vynález priamo nezlacňuje výrobu samotnej batérie, ktorá tvorí najväčšiu časť ceny elektromobilu. Tou druhou je nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, najmä problém s nabíjaním pre ľudí žijúcich na sídliskách v bytových domoch.
Táto inovácia je teda mimoriadne dôležitým kúskom skladačky, ale nie je to celý obraz. Robí z elektromobilov oveľa lepšie, príjemnejšie a spoľahlivejšie produkty a odstraňuje veľkú časť praktických a psychologických výhovoriek, prečo ich nekúpiť.
Definitívny koniec spaľovacích motorov nastane až vtedy, keď sa elektromobily stanú nielen technologicky a používateľsky lepšími, ale aj cenovo porovnateľnými alebo lacnejšími pre priemerného človeka. Tento vynález je obrovským krokom v technologickom súperení, no to ekonomické sa ešte neskončilo.