Nemecký priemysel masívne ruší pracovné miesta a najtvrdšie zasiahnutým odvetvím je kľúčový automobilový sektor. Podľa najnovšej analýzy konzultačnej spoločnosti EY prišlo v tomto odvetví za posledný rok o prácu takmer 7 % zamestnancov. Tento negatívny trend je poháňaný klesajúcimi tržbami, vysokými nákladmi a slabým dopytom, informuje denník Teraz.sk.
Analýza EY ukázala, že nemecký automobilový sektor v priebehu jedného roka prepustil približne 51 500 ľudí. Celkovo sa zamestnanosť v nemeckom priemysle za rok do 30. júna 2025 znížila o 2,1 % na 5,42 milióna osôb, čo predstavuje celkový úbytok približne 114 000 pracovných miest. Od roku 2019 sa pritom počet miest v nemeckom priemysle znížil až o 245 000.
Od slabého dopytu až po americké clá
K prepúšťaniu dochádza v čase, keď tržby v priemysle klesajú už ôsmy štvrťrok po sebe. V druhom štvrťroku sa znížili o ďalších 2,1 %. Automobilový sektor čelí viacerým problémom naraz – slabému dopytu, silnej konkurencii z Číny a náročnému prechodu na elektromobilitu. Tržby v tomto odvetví klesli v druhom štvrťroku o 1,6 %.
Nemecký priemysel ako celok navyše zápasí s vysokými nákladmi na energie, byrokraciou, slabým domácim dopytom a hrozbou amerických ciel. Spoločnosť EY poznamenala, že práve clá a klesajúci export do Číny tvrdo zasiahli nemeckých výrobcov. V reakcii na túto situáciu už veľké firmy ako Mercedes-Benz, Volkswagen, Bosch, Continental a ZF oznámili rozsiahle programy na znižovanie nákladov. Porsche dokonca plánuje z veľkej časti zatvoriť svoju dcérsku spoločnosť Cellforce, ktorá sa zaoberá výrobou batérií.

Hrozba pre mladých ľudí
Strata pracovných miest sa netýka len automobilového priemyslu. Výrazné prepúšťanie zaznamenalo aj strojárstvo (-17 000 miest) a výroba kovov (-12 000 miest). Spoločnosť EY varovala, že znižovanie počtu pracovných miest bude pravdepodobne pokračovať, čo ovplyvní najmä nových absolventov a mladých inžinierov, ktorí budú mať na trhu menej príležitostí.
Partner spoločnosti EY, Jan Brorhilker, dokonca predpovedá, že v Nemecku uvidíme rastúcu nezamestnanosť medzi absolventmi vysokých škôl, čo sa v krajine už dlho nestalo.
Automobilový priemysel v hrozivom stave
Správy o masívnom prepúšťaní a klesajúcich tržbách vypovedajú o tom, že nemecký automobilový priemysel, dlhé roky považovaný za nezničiteľný motor európskej ekonomiky, sa nachádza v hlbokej a štrukturálnej kríze. Nejde len o bežný cyklický pokles, ale o súbeh viacerých existenčných hrozieb, ktoré spochybňujú jeho budúcu dominanciu.
Ako bolo uvedené, nemecké automobilky čelia tlaku z viacerých strán naraz. Prvým je bolestivý a pomalý prechod na elektromobilitu, kde strácajú technologický náskok a nedokážu plne konkurovať agilnejším výrobcom. S tým úzko súvisí extrémne silná konkurencia z Číny, ktorá na európsky trh prichádza s lacnejšími a často aj technologicky vyspelejšími modelmi.
Zároveň ich brzdí nepriaznivé domáce podnikateľské prostredie, ktoré charakterizujú vysoké ceny energií, nadmerná byrokracia a vysoké mzdové náklady, čo znižuje ich konkurencieschopnosť. K tomu sa pridávajú externé šoky, ako sú americké clá a celkové spomalenie globálneho dopytu. Masívne prepúšťanie desiatok tisíc ľudí a osem štvrťrokov trvajúci pokles tržieb sú tak jasným dôkazom, že nemecký automobilový priemysel bojuje o svoje prežitie v novej ére a stráca svoje kedysi neotrasiteľné postavenie.
Dozvuky aj na Slovensku
Slovenská ekonomika je s tou nemeckou extrémne úzko a kriticky previazaná, a to práve cez automobilový priemysel. Slovensko v podstate funguje ako kľúčová a vysunutá výrobná základňa pre nemecké automobilky.
Tento vzťah funguje ako systém spojených nádob. Ak nemeckí giganti ako Volkswagen, Mercedes-Benz alebo BMW čelia poklesu dopytu a znižujú svoju výrobu, takmer okamžite znižujú aj svoje objednávky komponentov od subdodávateľov. A práve Slovensko je jedným z najväčších a najdôležitejších dodávateľov týchto komponentov v Európe.

Pre slovenský automobilový priemysel to znamená priamu reťazovú reakciu. Pokles objednávok z Nemecka vedie k nižšej výrobe v slovenských továrňach. Nižšia výroba znamená nižšie tržby a zisk. A nižšie tržby a zisk nevyhnutne vedú k tlaku na znižovanie nákladov, čoho prvým krokom je zastavenie prijímania nových zamestnancov a v ďalšom kroku prepúšťanie tých existujúcich.