Motoristi v Holandsku sa po rokoch prísnych obmedzení vracajú k rýchlejšej jazde a mnohí to vnímajú ako malé víťazstvo slobody na cestách. Na troch vybraných úsekoch diaľnic už nemusia počas dňa brzdiť pri hranici 100 km/h, ale znova smú využiť pôvodných 130 km/h. Hoci ide zatiaľ o obmedzený experiment, pre vodičov predstavuje citeľnú zmenu v každodennej doprave i komforte cestovania.
Kde už platí vyššia rýchlosť
Prvý krok sa týka spolu 86 kilometrov diaľnic. Ide o tri konkrétne miesta, ktoré vláda označila za bezpečné aj prijateľné z pohľadu emisií. Rýchlejšia jazda je dovolená na úseku A6 medzi Lelystad-Noord a Ketelbrug, ďalej na priehradnom úseku A7 cez Ijsselmeerdam a tiež na časti A7 z Winschotenu až po hraničný priechod s Nemeckom. Tieto komunikácie boli vybrané preto, že spĺňajú podmienky na udržanie limitov oxidov dusíka a zároveň sa nepredpokladá výrazný nárast hlukovej záťaže.
O tom, že Holandsko pred pár rokmi znížilo maximálnu povolenú rýchlosť cez deň, rozhodla vtedajšia koaličná dohoda. V roku 2020 totiž štát stanovil, že medzi šiestou ráno a siedmou večer smú vodiči jazdiť nanajvýš stovkou. Striktné pravidlo malo obmedziť množstvo škodlivín a posilniť plnenie ekologických limitov. Tí, čo neodolali a vyrazili rýchlejšie, riskovali citeľné pokuty. Teraz sa vláda snaží časť týchto opatrení zmierniť a umožniť rýchlejšiu dopravu na tam, kde to situácia dovoľuje.
Ďalšie úseky sú v hre
Minister dopravy Madlener tvrdí, že trojica povolených diaľnic je len začiatok. Rezort pripravuje analýzy, ktoré majú ukázať, či je možné rozšíriť 130 km/h aj na iné ťahy. Pred každým rozhodnutím sa posudzuje nielen technický stav cesty, ale aj predpokladaný vplyv na ovzdušie. Obyvatelia oblastí, kde by sa rýchlosť mohla zdvihnúť, sú rozdelení. Jedni vítajú svižnejšie jazdy a kratší čas na volante, druhí sa obávajú vyššej hladiny hluku či bezpečnostných rizík.
Holandské dianie je zaujímavé aj v európskom kontexte. V mnohých krajinách sa často diskutuje práve opačná téma, a to znižovanie rýchlosti s cieľom šetriť energiu alebo posilniť bezpečnosť. Holandsko teda v istom ohľade pláva proti prúdu. Pre motoristov je však najdôležitejšie, že už dnes môžu na niektorých cestách šliapnuť na plyn o čosi viac než doposiaľ.