Helsinki sa môžu pochváliť tým, že za cleý rok nemali žiadnu smrteľnú nehodu. Ich takzvaná vízia nula sa naplnila a to vďaka jednej malej úprave v zákone. Fíni totižto v hlavnom meste znížili maximálnu povolenú rýchlosť len na 30 km/h.
Helsinki hlásia úspech
Fíni si dali za úlohu, že znížia počet smrteľných nehôd vo svojom hlavnom meste. Zníženie sa im dokonca podarilo na nulu, a tak sa tešia z úspechu. Ako pre portál STVR prezradil dopravný inžinier, za týmto úspechom stojí nielen zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v Helsinkách, ale je to hlavne dlhodobá dopravná stratégia.
Ako sme naznačili, Fíni v Helsinkách znížili maximálnu povolenú rýchlosť na 30 km/h a to v mnohých častiach mesta. Táto rýchlosť teda neplatí úplne všade, ale spravidla na úsekoch, ktoré sú z pohľadu bezpečnosti rizikové, prípadne frekventované. „Vision Zero“, čiže vízia nula, stála podľa slov miestnej radnice veľa úsilia.
Čo prispelo k úspechu?
Dopravný inžinier z magistrátu mesta Helsinki Roni Utriainen sa vyjadril, že k zvýšeniu bezpečnosti na cestách prispelo viacero faktorov. Najmä zníženie rýchlosti, ale tiež zlepšenie infraštruktúry pre chodcov a cyklistov, čo sú rizikové skupiny ľudí v cestnej premávke. Spomenul tiež zužovanie jazdných pruhov.
Tridsiatka nie je v hlavnom meste zavedená úplne všade. Platí najmä v centre mesta a v rezidenčných oblastiach. Na dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti dohliada polícia aj stacionárne radary, ktorých je v meste 60. „Z našich dát vyplýva, že umiestňovanie fixných radarov výrazne pomáha motivovať vodičov, aby neporušovali rýchlostné limity,“ objasnil dopravný inžinier pre televíziu STVR.
Môže sa inšpirovať aj Bratislava
Helsinki ukázali, že zvyšovanie bezpečnosti na cestách je možné. A práve zlepšovanie bezpečnosti na cestách si dala za prioritu aj Bratislava. Aby dosiahla úspech z Fínska, musí ešte zapracovať v mnohých oblastiach.
Policajné štatistiky za uplynulý rok ukazujú, že v hlavnom meste Slovenska došlo k ôsmim smrteľným nehodám. Podobne ako Helsinki, aj Bratislava znižuje maximálnu povolenú rýchlosť v obytných zónach. Popritom obnovuje vozový park MHD a tvrdí, že buduje aj kvalitnejšiu infraštruktúru pre chodcov a cyklistov.
Bratislava sa zameriava na miesta v okolí škôl, kde znižuje rýchlosť či osádza spomaľovače. V týchto miestach rovnako rozširuje chodníky, vďaka čomu sa môžu chodci cítiť o čosi bezpečnejšie. Podľa slov STVR by sa bratislavská radnica chcela inšpirovať zahraničím, no v realite naráža na jeden zásadný problém. Kvôli zákonom nemôže inštalovať stacionárne radary.
Stacionárne radary môžu zvýšiť bezpečnosť
Námestníčka primátora Bratislavy Tatiana Kratochvílová pre STVR povedala, že práve stacionárne radary by mohli zaistiť väčšiu mieru bezpečnosti na cestách. Aj preto Bratislava požaduje zmeny v zákone.
Rovnaké ciele – znížiť počet obetí na cestách – má tiež Európska únia. Tá hovorí, že do roku 2030 chce počet obetí znížiť o polovici. Či sa jej túto víziu podarí naplniť, to ukáže až čas. Aktuálne to členské štáty spĺňajú na 50 percent.