Čínska automobilka Geely prostredníctvom svojej značky Livan Auto oficiálne odhalila prvé obrázky svojho nového mikro elektromobilu s názvom Livan Smurf. Toto kompaktné mestské vozidlo má za cieľ konkurovať populárnym modelom ako Wuling Hongguang Mini EV alebo Chery QQ Icecream, píše server CarNewsChina.com.
Dizajn a interiér
Livan Smurf sa vyznačuje kompaktným a sympatickým „krabicovým“ dizajnom. Prednej časti dominuje úzka, uzavretá mriežka doplnená o veľké svetlomety, ktoré výrobca nazýva „Oči lesného ducha“, čo autu dodáva roztomilý vzhľad. Nabíjací port je umiestnený centrálne v prednej časti vozidla. Zákazníci budú mať na výber medzi jednofarebným a dvojfarebným lakovaním karosérie a vozidlo bude vybavené 14-palcovými zliatinovými diskami.
Interiér je navrhnutý v jednoduchom a zaoblenom štýle a bude dostupný v troch farebných prevedeniach: ružovej, sivej a zelenej. Medzi praktické prvky patrí dvojramenný volant, otočný volič prevodovky a plávajúca centrálna obrazovka.

Výkon, dojzad a nabíjanie
S dĺžkou len 3,1 metra a rázvorom kolies niečo málo cez 2 metre je Livan Smurf ideálnym vozidlom do mestskej premávky. Poháňa ho jeden elektromotor s maximálnym výkonom 30 kilowattov (40 koní), ktorý mu umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 100 km/h.
O energiu sa stará batéria typu LFP (lítium-železo-fosfátová). Hoci výrobca presné čísla nezverejnil, podľa odhadov portálu CarNewsChina by mala mať kapacitu okolo 17 kWh, čo by malo podľa čínskeho testovacieho cyklu CLTC stačiť na dojazd približne 200 kilometrov. Cena vozidla by sa mala pohybovať pod hranicou 36 000 juanov, čo je v prepočte menej ako 5 000 amerických dolárov (4 300 eur).
Upravená verzia úspešného modelu
Livan Smurf je v podstate len upravenou a preznačkovanou verziou už existujúceho a mimoriadne úspešného modelu Geely Panda Mini EV. Toho sa podľa dát z China EV DataTracker len od januára do júla tohto roka predalo viac ako 101-tisíc kusov. Novinka bude vybavená aj systémom ABS pre vyššiu bezpečnosť.
Kde nájde uplatnenie?
Toto vozidlo je svojimi vlastnosťami a parametrami ideálnym autom do mesta, ale zároveň je úplne nevhodné na pravidelné jazdenie mimo neho, najmä na diaľniciach.
Do mesta je priam stvorený. Jeho extrémne malé rozmery (dĺžka len 3,1 metra) z neho robia majstra v mestskej premávke a pri parkovaní. Dojazd okolo 200 kilometrov je na každodenné dochádzanie do práce, na nákupy či rozvoz detí viac než postačujúci. Maximálna rýchlosť 100 km/h je takisto pre mestské a prímestské cesty úplne dostatočná.
Naopak, mimo mesta sa jeho výhody menia na nevýhody. Maximálna rýchlosť 100 km/h je na diaľnici, kde je povolená rýchlosť 130 km/h, nedostatočná a nebezpečná – auto by bolo neustále obiehané kamiónmi a vytváralo by prekážku. Reálny dojazd by sa pri diaľničnej rýchlosti dramaticky znížil, pravdepodobne na 120 – 140 km, čo veľmi obmedzuje akékoľvek dlhšie cestovanie.


V neposlednom rade, jeho malé rozmery a nízka hmotnosť znamenajú nižšiu pasívnu bezpečnosť v prípade kolízie s oveľa väčšími a ťažšími autami, ktoré na diaľniciach a rýchlostných cestách dominujú.
Príde Livan Smurf aj na Slovensko?
Žiaľ, v súčasnosti je to veľmi nepravdepodobné. Livan Smurf, a jeho pôvodná verzia Geely Panda Mini EV, je model navrhnutý a určený primárne pre domáci, teda čínsky trh. Hoci niektoré čínske automobilky expandujú do Európy, ide najmä o väčšie a globálne konkurencieschopné modely.
Malé a extrémne lacné mestské elektromobily, ako je tento, čelia pri vstupe na európsky trh obrovským prekážkam. Museli by prejsť náročným a drahým procesom homologizácie, aby splnili prísne európske bezpečnostné a technické normy. To by ich cenu výrazne navýšilo a stratili by tak svoju hlavnú konkurenčnú výhodu. Zatiaľ neboli ohlásené žiadne oficiálne plány na predaj tohto modelu v Európe ani na Slovensku.