Medzi automechanikmi sa používa pojem čierna smrť motora, avšak mnohí motoristi netušia, čo si pod týmto pojmom predstaviť. Táto porucha ale môže vášmu motoru spôsobiť vážne problémy a vám nezostane nič iné, len vytiahnuť z peňaženky vysokú sumu za opravu.
Jednoduché jazdné návyky však dokážu „čiernu smrť motora“ zvrátiť a vy sa nemusíte obávať nepríjemností. Ako problémy rozpoznať v čas a čomu sa vyvarovať? To vám prezradíme v článku.
Čo je čierna smrť motora?
Téme sa venoval motoristický portál Autoviny.sk a ako uvádza, na motor a jeho opotrebovanie vplýva viacero faktorov. Nerobí mu dobre napríklad hromadenie uhlíkových usadenín v jeho útrobách a práve toto patrí medzi časté príčiny jeho skorého opotrebovania. Problémom je, že mnoho vodičov tieto príčiny podceňuje a zasahuje až vtedy, keď je už prakticky neskoro.
Hromadenie uhlíkových usadenín vo vnútri spaľovacieho motora je známe aj pod označením carbon build-up. Toto postupne vedie k strate výkonu vozidla, nepravidelnému chodu a v tom najhoršom prípade až k zadretiu motora. Automechanici preto používajú aj spomínaný pojem „čierna smrť motora“, ktorý sa dostáva čoraz častejšie do povedomia aj bežným motoristom.

Problémom sú uhlíkové usadeniny
Uhlíkové usadeniny najčastejšie vznikajú kvôli nedostatočnému zahriatiu motora počas prevádzky. To znamená, že ak opakovane jazdíte krátke trasy a navyše pri nízkych otáčkach, môže váš motor trpieť. Časté je to pri mestskej prevádzke automobilu, kedy motor nemá dostatok času na dosiahnutie správnej prevádzkovej teploty.
V dôsledku tohto potom dochádza k neúplnému spaľovaniu paliva, čo následne vedie k hromadeniu sadzí a zvyškov oleja vo valcoch, na piestoch, v sacom trakte aj vo výfukovom systéme.
Za čiernou smrťou motora môže byť aj nedostatočný výplach kondenzátu a palivových zvyškov. Tie sa totižto v studenom motore neodparia a potom môžu reagovať s motorovým olejom. Výsledkom týchto procesov je postupné poškodzovanie pohyblivých častí motora.
Ako zistiť, že niečo nie je v poriadku?
Že sa s motorom začína niečo diať, zistíte na základe prvotných signálov. Tie by ste nemali ignorovať, ak nechcete, aby sa motor úplne zničil. Najviditeľnejším príznakom je problém so spaľovaním a kondenzáciou. Ten sa prejavuje výskytom mliečnej, penovej usadeniny pod uzáverom olejovej nádržky.
Takáto emulzia vznikne miešaním motorového oleja s vodnými parami, ktoré sa z motora nestihli odpariť kvôli krátkym jazdám. Tento prvý varovný signál naznačuje, že motor trpí pri opakovanom nedostatočnom zahrievaní. A práve v tomto bode vznikajú vhodné podmienky na karbonizáciu, ktorá môžu vyústiť do čiernej smrti motora.
Ďalšie príznaky, ktoré si treba všímať
Ako uvádza portál Autoviny.sk, k ďalším príznakom, ktoré by si motoristi mali všímať, patria zhoršené štarty alebo kolísanie otáčok na voľnobehu. Varovným signálom je tiež vyššia spotreba paliva, dymenie z výfuku alebo svietiaca kontrolka motora.
Problémy neignorujte
Ak budete hromadenie sadzí v motore automobilu ignorovať, dôsledky môžu byť pre vašu peňaženku bolestivé. Časom očakávajte zaseknuté ventily, zníženú kompresiu a poškodené vstrekovače. To je ale len začiatok, pokiaľ necháte problém zájsť ešte ďalej. Najhorší možný scenár hovorí o zaseknutí piestov a následnom zadretí motora. Potom sa už nevyhnete oprave, respektíve generálnej oprave. Tá vás môže stáť od tisíc do 5-tisíc eur, v závislosti od rozsahu poškodenia a typu motora.
Ako sa vyhnúť čiernej smrti motora
Vodiči, ktorí dodržiavajú základné zásady, sa nemusia čiernej smrti motora obávať. K týmto zásadám patrí napríklad aspoň raz do týždňa vyjsť na diaľnicu alebo mimo mesta a absolvovať trasu dlhú minimálne 45 až 60 minút. Ideálne pri stabilných otáčkach v strednom pásme. Vhodné je tiež umožniť motoru zahriatie na optimálnu prevádzkovú teplotu, ktorá sa pohybuje okolo 80 až 90 stupňov Celzia.
Nemenej dôležité je pravidelne kontrolovať stav oleja, jeho farbu aj viskozitu. Dodržiavajte tiež intervaly výmeny vzduchových a palivových filtrov. V neposlednom rade používajte kvalitné palivá s čistiacimi aditívami. Siahnuť môžete aj po doplnkových aditívach, ktoré odporúča výrobca vášho automobilu.
Pokiaľ budete dodržiavať tieto jednoduché rady, motoru pomôžete odparovať vlhkosť a nečistoty. Tie sa vďaka tomu neusadia na vnútornej strane komponentov. Motor sa takýmto spôsobom prirodzene „vyčistí“, čím predĺžite jeho životnosť a bezproblémový chod.