Elektromobil Tesla ukázal, že toho zvládne naozaj dosť. Spoločnosť Uber ho používala na prepravu svojich klientov a Tesla najazdila viac ako 400-tisíc kilometrov. Každého zrejme zaujíma, akú má degradáciu batéria po takomto vysokom nájazde? Výsledky mnohých prekvapia.
Ako informoval portál Elektrickevozy.cz, Tesla Model 3 má aktuálne najazdených cez 400-tisíc kilometrov a nie je to jej koniec, naďalej jazdí. Batéria má len 10-percentú degradáciu a náklady na prevádzku auta sú výrazne nižšie než u áut so spaľovacími motormi.
Tesla Model 3 funguje aj po vysokom nájazde
Uber prevádzkuje Teslu Model 3 z roku 2001 v Austrálii a toto auto má za sebou 409-tisíc kilometrov. Podľa prevádzkovateľa stále funguje bez veľkých problémov a pritom ide o základný model s pohonom zadných kolies. Výsledky mnohých prekvapili, pretože batéria aj elektromotor zostali vo vozidle pôvodné.
Je tu osadená 60 kWh LFP batéria, ktorá aj po vysokom nájazde vykazuje degradáciu len na úrovni 10 až 12 percent. Získané dáta zo systému riadenia batérie (BMS) ukázali, že elektromobil má aktuálne kapacitu batérie medzi 88 až 90 percentami. To je po takom vysokom nájazde naozaj úctyhodné. Ak s k tomu priráta denná prevádzka, Tesla Model 3 obstála naozaj dobre.

Potrebné opravy
Samozrejme, počas používania sa to nezaobišlo bez opráv. Ako uvádza príspevok, majiteľ vozidla išiel s Teslou do neoficiálneho servisu kvôli vibráciám pri akcelerácii. Diagnostikou sa zistilo, že sa opotrebovali silent bloky motora. Oprava, našťastie, nebola príliš nákladná a majiteľa stála 130 austrálskych dolárov. Po výmene vozidlo opäť jazdí ako predtým.
Výhoda oproti spaľovákom
Ako podotýka portál Elektrickevozy.cz, na rozdiel od spaľovacích automobilov sú náklady na prevádzku tohto elektromobilu nižšie. Spaľováky s podobným nájazdom často prechádzajú výmenou niekoľkých kľúčových komponentov. Tesla Model 3 si však zachovala všetky svoje komponenty pôvodné. Vzhľadom na to, že elektromobil nemá klasický motor, dochádza k menšiemu mechanickému opotrebovaniu a teda majiteľ musí riešiť menej porúch.
Ďalšie zaujímavosti o tejto Tesle
Tesla Model 3, ktorú používa austrálsky Uber, spotrebovala za celú dobu prevádzky 49 928 kWh elektrickej energie. Využívala aj rýchle nabíjanie, avšak v menšej miere. Konkrétne 71 percent pochádzalo z AC nabíjania a len 29 percent z rýchleho DC nabíjania.
Ako podotkli odborníci na elektromobilitu, práve pomalšie nabíjanie, ktoré je šetrnejšie, mohlo prispieť k nízkej degradácii batérie. Ako sme naznačili, aj po štyroch rokoch prevádzky a vysokom nájazde si batéria zachovala kapacitu okolo 88 až 90 percent. Prevádzkovateľ je navyše spokojný aj čo sa týka nákladov. V Austrálii zaplatí oveľa menej za nabíjanie, než by platil za tankovanie benzínu či nafty, ak by používal spaľovacie vozidlo.