Ministerstvo vnútra spolu s rezortom školstva zvažuje prevratné opatrenie v boji proti záškoláctvu. Mladí ľudia by si mohli sadnúť za volant len vtedy, ak úspešne ukončia povinnú školskú dochádzku. Návrh vychádza z praktických skúseností Maďarska a aktuálne sa analyzuje na úrovni medzirezortnej pracovnej skupiny.
Vodičský preukaz ako motivačný nástroj
Kľúčom ku konceptu je prepojenie dvoch doteraz nezávislých oblastí, vzdelávania a cestnej dopravy. Podľa prepočtov expertov by sa opatrenie týkalo približne 45 000 žiakov deviateho ročníka ročne, pričom najväčší prínos sa očakáva v marginalizovaných komunitách. V Lomničke, kde riaditeľ miestnej školy eviduje priemerne 370 vymeškaných hodín na jedného žiaka druhého stupňa, by už samotná vyhliadka na vodičské oprávnenie mohla znamenať zásadný posun v dochádzke.

Súčasné represívne nástroje, od možného trestného stíhania rodičov až po zrážky sociálnych dávok, nepriniesli požadovaný efekt. Nový model naopak stavia na pozitívnej motivácii. Štatistiky Slovenskej komory autoškôl ukazujú, že vodičský preukaz je pre mladých ľudí najžiadanejšou kvalifikáciou hneď po výučnom liste. Ročne si oň požiada viac než 60 000 uchádzačov vo veku do 25 rokov.
Ak by sa návrh pretavil do legislatívy, základným kritériom na zápis do kurzu by bol doklad o absolvovaní deviateho ročníka. Autoškoly by tak dostali novú povinnosť overovať vzdelanie frekventantov.
Od školských lavíc k volantu
Model, podľa ktorého je vodičské oprávnenie „nadstavbou“ ukončenej školskej dochádzky, funguje v Maďarsku už niekoľko rokov. Tamojšie ministerstvo vnútra zaznamenalo medziročne až 12 % pokles absencií na druhom stupni základných škôl. Slovenskí analytici predpokladajú obdobný trend, najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou a nízkou mierou vzdelanosti.
Medzirezortná skupina pracuje s odhadom, že úplná implementácia opatrenia by si vyžiadala investíciu do informačných systémov vo výške 1,8 milióna eur, ktorá by pokryla prepojenie databáz škôl, matrík a autoškôl. Prevádzkové náklady na strane štátu sa odhadujú na 120 000 eur ročne, no očakávané úspory v sociálnej oblasti (nižšie dávky a menej priestupkov) by mali tieto výdavky prekročiť už po dvoch rokoch.
Starostovia niektorých obcí idú ešte ďalej. Vo Veľkej Lomnici zaznel návrh, aby sa základné teoretické základy dopravnej výchovy zaradili priamo do učebných osnov, a vodičské skúšky by tak mohli slúžiť ako prirodzené zavŕšenie deviatej triedy.
Už od budúceho septembra
Rezort vnútra avizuje, že do konca roka pripraví rámcovú novelu zákona o cestnej premávke a zákona o vzdelávaní. Ak prejde medzirezortným pripomienkovým konaním bez závažných úprav, parlament by mohol o návrhu hlasovať v prvom štvrťroku budúceho roka. Samotná účinnosť by následne pripadala na september, teda na začiatok nového školského roka.
Zástupcovia autoškôl zatiaľ upozorňujú na potrebu jednoznačnej metodiky a dostatočného prechodného obdobia, aby sa stihli pripraviť na verifikáciu vzdelania uchádzačov. Rodičia i študenti však návrh vítajú, pretože potenciálne prináša konkrétnu, hmatateľnú odmenu za zodpovedný prístup k štúdiu.
Ak sa plán napokon stane súčasťou slovenskej legislatívy, vodičský preukaz môže zmeniť svoj spoločenský status. Namiesto samozrejmosti sa stane potvrdením, že mladý človek zvládol nielen pravidlá cestnej premávky, ale aj základy občianskej zodpovednosti.