Kúpa ojazdeného auta so sebou prináša niekoľko rizík, o ktorých sme vás informovali už viackrát. Zároveň je ojazdené auto jedinou voľbou pre tých, ktorí nemajú financie navyše. Takéto autá sa dajú zohnať za oveľa nižšie sumy než nové modely.
Menej majetní vodiči často siahnu aj po aute s vyšším nájazdom kilometrov. Napríklad takom, ktoré má za sebou viac ako 200-tisíc kilometrov. Jeho cena je spravidla veľmi prijateľná a takéto vozidlo si môže dovoliť aj človek s nížím príjmom.
Oplatí sa však investovať do auta s vysokým nájazdom kilometrov? A aké nástrahy čakajú na vodičov, ktorí si takéto auto kúpia? Na to sa pozrieme v článku.
Ojazdené auto s vysokým nájazdom
Aj auto s vysokým nájazdom môže byť dobrou kúpou, ak pred nákupom zohľadníte niekoľko vecí. Treba rátať s poruchami, ktoré vás pri takomto nájazde môžu potrápiť. Rozhodujúcim faktorom, či kúpou auta s vysokým nájazdom nešliapnete vedľa, je to, ako sa o auto starali jeho predchádzajúci majitelia. Ak bolo vozidlo udržiavané, môže vám poslúžiť ešte desiatky kilometrov bez extrémnych problémov.
Ako uvádza motoristický portál Autoviny.sk, napriek tomu by sa motorista mal pripraviť na to, že niektoré komponenty bude nutné vymeniť. Na čo sa teda pripraviť?
Turbodúchadlo
Ak počujete piskot pri zrýchľovaní, pozorujete modrastý dym z výfuku alebo pociťujete, že auto stráca výkon, zrejme máte opotrebované turbodúchadlo. Včasnou výmenou sa vyhnete neskorčím komplikáciám, ktoré by mohli viesť až k vážnemu poškodeniu motora. Turbodúchadlo nie je najlacnejší komponent a jeho problémy môžu ešte viac vyostriť krátke jazdy po meste. Prípadne nedostatočné chladenie po dynamickej jazde.
DPF filter a EGR ventil
Ak ste si kúpili vozidlo s dieselovým motorom, po vysokom nájazde ho zrejme budú trápiť upchaté DPF filtre alebo zanesené EGR ventily. Aj tu platí, že tieto komponenty najviac trpia pri krátkych jazdách po meste. Pomôcť môže profesionálne čistenie, avšak po čase sa nevyhnete kompletnej výmene, ktorá je finančné nákladná. Odstránenie DPF filtra je nezákonné a môže sa stať, že auto neprejde STK.
Spojka
Problémovým komponentom môže byť aj spojka, ktorá nečakane vypovie služby vtedy, keď to najmenej čakáte a takpovediac zo dňa na deň. Prvými príznakmi, že s ňou niečo nie je v poriadku, je spálený zápach, prešmykovanie a neprimerane vysoké otáčky pri zaradení rýchlostného stupňa. Cena spojky nie je vysoká, ale problém nastáva, ak potrebujete vymeniť aj dvojhmatový zotrvačník. Vtedy rátajte so zvýšenými nákladmi.
Rozvodový remeň
Rozvodový remeň by ste mali meniť v intervale 60 až 120-tisíc kilometrov, prípadne raz za pár rokov. Ako uvádza portál Autoviny.sk, ak neviete, kedy boli rozvody naposledy menené, výmena sa odporúča hneď, ako sa vám dostane ojazdené auto do rúk. Varovnými signálmi sú zvláštne zvuky, problémové štarty alebo nepravidelný chod motora.
Odpruženie
Nájazd viac ako 200-tisíc kilometrov je pre ojazdené auto a jeho komponenty veľkou záťažou. Vozidlo si po takomto nájazde preto žiada spravidla väčší servis. Dôležitá je stabilita vozidla a, samozrejme, aj pohodlie vodiča. Chybné odpruženie signalizujú klepotajúce čapy, nefunkčné tlmiče alebo vylámané silentbloky. Cena za tieto komponenty je rôzna a závisí od typu vozidla. Ak máte prémiové vozidlo alebo SUV, rátajte s vyššou sumou.
Elektronika
Po vysokom nájazde je dosť možné, že vás potrápi aj elektronika. Napríklad môžu zlyhávať lambda sondy, snímače ABS a podobne. Preto je ideálne zájsť do servisu a nechať auto poriadne skontrolovať. Bez odbornej diagnostiky len ťažko odhalíte, kde je problém.
Kúpiť ojazdené auto s vysokým nájazdom alebo nie?
Ako sme naznačili, pri kúpe ojazdeného auta s vysokým nájazdom kilometrov musia motoristi rátať s prípadnými opravami, ktorým sa časom nevyhnú. Ak ale viete, do čoho idete, ani kúpa takéhoto auta nemusí byť vyslovene zlá. Pred kúpou si dôkladne preverte históriu vozidla, jeho reálny a aktuálny stav a vyrátajte si, či vám peniaze investované do údržby neurobia príliš veľký škrt cez rozpočet. Hoci je cena vozidla priaznivá, rátajte s dodatočnými nákladmi na opravy.