Letná sezóna každoročne láka tisíce Slovákov na dovolenku autom do južnej Európy. V prípade Španielska však vodiči musia zohľadniť nové emisné pravidlá, ktoré platia v mestách s populáciou nad 50 000 obyvateľov. Tieto oblasti, označované ako zóny s nízkymi emisiami, majú za cieľ znižovať znečistenie ovzdušia a podporovať ekologickú dopravu.
Vjazd do týchto zón je podmienený vlastnením špeciálnej emisnej plakety. Ide o povinný identifikačný prvok, ktorý definuje ekologickú triedu vozidla. Vozidlá bez tejto známky riskujú pokutu vo výške 200 eur. Platnosť plakety sa týka najmä vozidiel registrovaných v Španielsku, pričom pre zahraničných vodičov môžu platiť rozdielne podmienky.
Niektoré mestá umožňujú vodičom z iných krajín vykonať online registráciu ich ekologickej známky, v opačnom prípade však platí zákaz vjazdu pre určité typy motorových vozidiel – najmä staršie dieselové a benzínové modely.
Každé mesto má vlastné predpisy
Vodiči, ktorí plánujú navštíviť destinácie ako Barcelona, Madrid alebo Valencia, by si mali vopred preveriť miestne pravidlá. Emisné obmedzenia sa totiž môžu líšiť podľa mesta. Kým niektoré metropoly vyžadujú iba ekologickú plaketu, iné kombinujú túto požiadavku s povinnou digitálnou registráciou alebo kamerovým monitoringom.

V praxi to znamená, že vozidlo bez správne označenej emisnej triedy môže byť automaticky vyhodnotené ako nevyhovujúce, čo môže viesť k pokutám aj bez toho, aby si vodič porušenie uvedomil. Systém funguje plne automatizovane a kontrola je nezávislá od prítomnosti policajných hliadok.
Príslušné informácie poskytujú viaceré zahraničné motoristické kluby, ktoré sumarizujú podmienky vstupu do týchto zón vrátane možností registrácie či výnimiek.
Európske mestá sprísňujú emisné limity
Zavádzanie nízkoemisných zón sa stáva trendom aj v ďalších krajinách Európskej únie. Okrem Španielska prijali podobné opatrenia napríklad Taliansko, Nemecko, Francúzsko či Holandsko. V mnohých prípadoch ide o súčasť širších plánov na dosiahnutie uhlíkovej neutrality a znižovanie dopravného zaťaženia v centrách miest.
Slovensko zatiaľ takéto zóny neprevádzkuje, no s ohľadom na európsku legislatívu sa v budúcnosti nedá vylúčiť ich zavedenie aj v domácich mestách. Motoristi, ktorí plánujú cestovanie po EÚ, by preto mali sledovať zmeny v reguláciách a prispôsobiť sa im včas, najmä ak jazdia staršími vozidlami.
Znalosť miestneho značenia, najmä symbolu auta s bodkami na bielom pozadí, sa môže ukázať ako rozhodujúca. Ignorovanie pravidiel v zahraničí môže narušiť priebeh dovolenky aj výrazne zvýšiť náklady na cestu.