Regulačný úrad sa snaží o to, aby sa zásadne zlepšila kvalita mobilného signálu pri cestovaní vlakom na Slovensku. V uplynulom roku preto inicioval aktivity na preverenie a zlepšenie dostupnosti signálu na hlavných železničných tratiach a priamo vo vnútri vlakových vozňov. Výsledky testov ukázali, že problémom sú najmä samotné vlaky, respektíve konštrukcia vozňov. Téme sa venuje portál Živé.sk.
Koreň problému? Okná
Hlavným technickým problémom, ktorý bráni šíreniu mobilného signálu dovnútra vlakov, je použitie okien s kovovou vrstvou. Tieto okná sa vo veľkom zaviedli spolu s klimatizáciou, keďže majú výborné tepelnoizolačné vlastnosti, no zároveň fungujú ako bariéra pre signál.
V spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) preto Regulačný úrad otestoval niekoľko typov vozňov, ktoré reprezentujú flotilu na hlavných tratiach. Z celkových siedmich testovaných typov vozňov vyhoveli len tri. To znamená, že až 387 z 599 skúmaných vozňov nevyhovuje normám pre tlmenie signálu a budú si vyžadovať ďalšie riešenia.
Chýbajú peniaze
Technické úpravy, ktoré by umožnili lepší prechod signálu, sú síce možné, no štát na ne zatiaľ nemá vyčlenené financie. Náklady sa pritom odhadujú na niekoľko tisíc eur na jeden vozeň. ZSSK sa preto zatiaľ zamerala aspoň na vylepšenie Wi-Fi pripojenia.

Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa oznámil, že od polovice mája prebieha inštalácia 35 nových Wi-Fi zariadení, ktoré podporujú 5G technológiu. Inštalácia má byť ukončená do konca júla a Wi-Fi pripojenie tak bude dostupné vo viac ako 75 percent vozňov vybavených touto technológiou. Zároveň ZSSK pripravuje aj budúce nasadenie špeciálnych okien so zníženým útlmom signálu.
Odklad pokrytia v tuneloch
Druhým veľkým problémom zostáva pokrytie samotných železničných tratí, najmä v tuneloch, kde je signál najslabší. Mobilní operátori majú podľa platných pravidiel povinnosť pokryť trate aj tunely signálom do 31. decembra 2025.
Regulačný úrad však uviedol, že vzhľadom na objektívne príčiny súvisiace so splnením tejto povinnosti zvažuje odloženie termínu na pokrytie v tuneloch až do 31. decembra 2028. Termín na pokrytie tratí mimo tunelov však zostáva bez zmeny.
Prečítajte si tiež
Keď už sme pri tých vlakoch a zmenách, treba upozorniť aj na kľúčové zmeny v rámci cestovného poriadku, ktoré vstúpili do platnosti 1. júla. Od tohto dátumu sa zrušila povinnosť vybavovať si takzvaný nulový cestovný lístok, a to pre seniorov vo veku nad 62 rokov.
Doterajší systém vyžadoval, aby si cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu, vrátane seniorov, ku svojmu špeciálnemu preukazu vždy zaobstarali aj cestovný lístok s nulovou hodnotou. Ten si museli vopred „zakúpiť“ v pokladnici na stanici alebo online, čo mohlo byť pre niektorých, najmä bez prístupu na internet, zbytočnou komplikáciou. Táto povinnosť už je dnes minulosťou.
Po novom už seniorom nad 62 rokov bude na cestovanie stačiť len jeden doklad – platný preukaz ZSSK na bezplatnú prepravu. Pri kontrole vo vlaku sa jednoducho preukážu týmto preukazom a nebudú musieť predkladať žiadny ďalší lístok.
O ďalších dôležitých zmenách si môžete podrobne prečítať na tomto odkaze.