Štátny podnik Slovenská pošta čelí najväčšej kríze vo svojej modernej histórii. Kľúčové logistické zariadenie v Bratislave, ktoré spracováva polovicu národného objemu balíkov, operuje v priestoroch navrhnutých pred viac ako päťdesiatimi rokmi. Táto situácia vytvára dominový efekt problémov naprieč celou distribučnou sieťou.
Bratislavské triedenie centrum na Tomášikovej ulici predstavuje extrémny príklad zanedbanej štátnej infraštruktúry. Balíky musia byť transportované na druhé poschodie budovy postavenej v roku 1970, kde prebieha ich spracovanie. Chýbajúce nakladacie rampy a nedostatočná kapacita vytvárajú obmedzenia, ktoré spomaľujú celý systém doručovania.

Pošta stráca dôležitosť, jej podiel naďalej klesá
Podľa interných analýz prechádza bratislavským uzlom približne päťdesiat percent všetkých balíkových zásielok distribuovaných na území Slovenska. Región hlavného mesta generuje najvyšší objem e-commerce transakcií, čo zvyšuje tlak na už preťažené zariadenia.
Dôsledky nefunkčnej infraštruktúry sa prejavujú v rastúcej fluktuácii zamestnancov a strate trhového podielu. Súkromní konkurenti využívajú situáciu a preberajú lukratívne segmenty trhu, zatiaľ čo štátna pošta zostáva s nerentabilnými službami v odľahlých regiónoch.
Paradoxne, namiesto investícií do modernizácie zvažuje súčasné vedenie rezortu dopravy odpredaj strategického majetku. Takýto krok by mohol definitívne ukončiť schopnosť štátu poskytovať univerzálnu poštovú službu.
Vládne opatrenia verzus systémové riešenia
Minister dopravy Jozef Ráž mladší reaguje na krízu kombináciou úsporných opatrení a technologických experimentov. Rezort pristúpil k redukcii pobočkovej siete bez vypracovania dopadových štúdií na dostupnosť služieb v regiónoch.
Paralelne s rušením prevádzok propaguje ministerstvo nasadenie autonómnych doručovacích vozidiel. Tieto pilotné projekty však neriešia fundamentálne problémy infraštruktúry a kapacity.
Parlamentná opozícia predložila alternatívny koncept transformácie založený na vytvorení moderných klientskych centier. Návrh Progresívneho Slovenska z roku 2018 počíta s investíciami do infraštruktúry, digitalizácie služieb a optimalizácie logistických procesov.
Budúcnosť univerzálnej poštovej služby
Slovenská pošta predstavuje kritickú infraštruktúru pre tisícky obcí bez alternatívnych poskytovateľov služieb. Viac ako tritisíc prevádzok zabezpečuje prístup k finančným službám, úradným dokumentom a základnej logistike pre obyvateľov mimo veľkých miest.
Súčasný prístup vlády ignoruje strategický význam poštovej siete pre územnú súdržnosť krajiny. Fragmentované riešenia a absencia dlhodobej vízie ohrozujú schopnosť štátu garantovať rovnaký prístup k službám pre všetkých občanov.
Rozhodnutia prijímané v nasledujúcich mesiacoch určia, či Slovensko zachová kontrolu nad kľúčovou verejnou službou alebo prenechá trh výlučne súkromným subjektom orientovaným na zisk v lukratívnych lokalitách.