Slovenská pošta spúšťa rozsiahlu transformáciu, ktorej súčasťou je aj rušenie desiatok pobočiek v mestách. Cieľom je stabilizovať zlú finančnú situáciu a prispôsobiť sa meniacim sa potrebám zákazníkov. Napriek týmto krokom však pošta očakáva, že v strate zostane aj v tomto roku a ziskové hospodárenie predpokladá až po ukončení celej transformácie v roku 2028, informujú Správy STVR.
Podľa hovorkyne pošty Evy Peterovej sa bude rušenie týkať celkovo 55 pobočiek, a to výhradne v mestách, kde je sieť najhustejšia. Z tohto počtu sa zruší 26 pobočiek v krajských mestách a 29 v okresných mestách. Proces sa začne už v auguste tohto roka, pričom optimalizácia v krajských mestách má byť ukončená do konca roka 2025 a v okresných mestách v priebehu roka 2026.
Ušetrené finančné prostriedky sa majú presunúť do posilnenia zostávajúcich pobočiek, ktoré budú mať dlhšie a zjednotené otváracie hodiny a viac otvorených priehradiek.
Čo bude s vidieckymi oblasťami?
Dôvodom týchto zmien je podľa Peterovej najmä zlá finančná situácia a zmenené správanie zákazníkov. Slovenská pošta má s 1 365 pobočkami najhustejšiu sieť v Európe, no ich návštevnosť klesá ročne približne o 15 % a záujem o tradičné listové služby sa za posledné roky prepadol až o 80 %.
Rušenie sa však nedotkne pobočiek na vidieku. Tie sa nebudú zatvárať, ale zmení sa ich model fungovania – prejdú na partnerský (franšízový) model, kde ich prevádzkovateľom už nebude priamo pošta, ale jej zmluvný partner. Rozsah poskytovaných služieb by sa pre obyvateľov meniť nemal.

Peterová zdôraznila, že dostupnosť služieb sa nezníži, keďže sa neodvíja len od počtu kamenných pobočiek, ale aj od rozvoja balíkoboxov, kuriérskych služieb a novej mobilnej aplikácie.
Vyhliadky do budúcna
Slovenská pošta skončila minulý rok v 12-miliónovej strate a očakáva, že v mínusových číslach bude hospodáriť aj tento rok. Dôvodom je okrem iného aj zvýšenie platov zamestnancov od 1. júla, zatiaľ čo efekty z optimalizácie sa ešte neprejavia v plnej miere.
Podľa hovorkyne pošta očakáva, že po ukončení celej transformácie v roku 2028 už bude hospodáriť so ziskom alebo aspoň bez straty.
Ako to ovplyvní zákazníkov?
Transformácia Slovenskej pošty bude mať pre zákazníkov dvojaký a v mnohých ohľadoch protichodný dopad. Zatiaľ čo pre jednu skupinu ľudí to bude znamenať komplikácie a zhoršenie dostupnosti, pre väčšinu by mal byť výsledkom modernejší a efektívnejší servis. Všetko bude závisieť od toho, kde zákazník býva a akým spôsobom služby pošty využíva.
Pre tú časť obyvateľov, najmä seniorov a menej mobilných ľudí, ktorí bývajú v bezprostrednej blízkosti jednej z 55 rušených pobočiek v mestách, bude táto zmena znamenať jednoznačné zhoršenie fyzickej dostupnosti. Cesta na najbližšiu poštu sa im predĺži a skomplikuje, čo priamo protirečí tvrdeniu, že dostupnosť služieb sa nezníži.
Tlak na využívanie digitálnych služieb, ako je mobilná aplikácia, môže byť pre staršiu generáciu alebo digitálne menej zdatných ľudí takisto vnímaný negatívne, keďže ich to núti meniť dlhoročné zvyky. Určitá miera neistoty môže panovať aj na vidieku, kde síce pobočky zostanú, no po prechode na partnerský (franšízový) model bude kvalita a rozsah služieb závisieť od konkrétneho lokálneho partnera.
Na druhej strane, pre väčšinu zákazníkov, ktorí zostanú v dosahu existujúcich pobočiek a sú digitálne zruční, by mala táto transformácia priniesť citeľné zlepšenie kvality a flexibility služieb. Cieľom pošty je vytvoriť menej pobočiek, ktoré však budú oveľa silnejšie a výkonnejšie.

Pre zákazníka v meste to má znamenať predovšetkým dlhšie a zjednotené otváracie hodiny, vďaka čomu si budú môcť svoje záležitosti vybaviť aj pracujúci ľudia po pracovnej dobe. Koncentrácia personálu do menšieho počtu prevádzok zároveň sľubuje viac otvorených priehradiek a kratšie čakanie v radoch, čo je jeden z najčastejších dôvodov frustrácie zákazníkov.
Najväčší prínos má však prísť v podobe modernejších a flexibilnejších alternatív. Masívne rozšírenie siete balíkoboxov umožní vyberať si zásielky 24 hodín denne, 7 dní v týždni, bez čakania na kuriéra alebo v rade na pošte. Nová mobilná aplikácia má ambíciu presunúť mnohé úkony, ako je sledovanie zásielok, platenie šekov či zmena doručenia, priamo do telefónu, čím úplne odpadne nutnosť fyzickej návštevy pošty.