Elektromobily sú síce tiché a pohodlné, ale u niektorých cestujúcich môžu vyvolať nepríjemné ťažkosti. Teraz na elektrické vozidlá (EV) padá mnoho obvinení v súvislosti s kinetózou.
Kinetóza (ľudovo nazývaná aj cestovná nevoľnosť) je stav, pri ktorom sa človek cíti zle počas pohybu dopravným prostriedkom – napríklad v aute, autobuse, lietadle, na lodi alebo aj vo virtuálnej realite. Prejavuje sa nevoľnosťou, závratmi, potením, bledosťou, únavou a niekedy aj zvracaním.
Elektromobily vyvolávajú kinetózu
Elektromobily získavajú čoraz väčší podiel na svetovom automobilovom trhu. A keďže ich používa čoraz viac ľudí, čoraz častejšie zaznievajú aj tvrdia, že EV spôsobujú kinetózu. Podľa portálu TechSpot pasažieri sediaci na zadných sedadlách hlásia pocity nevoľnosti, čo podnietilo vedcov k novému výskumu. Chceli zistiť, aké sú príčiny a možné riešenia tohto problému.
Mnohí cestujúci sa predtým nevozili v elektrických vozidlách, a preto je jazda v takomto aute pre nich novým zážitkom. A nezvyčajne tichý a plynulý pohyb môže byť jedným z dôvodov, prečo sú niektorí ľudia náchylnejší na kinetózu.
William Emond povedal pre The Guardian, že výraznejšie prejavy kinetózy v elektromobiloch možno pripísať nedostatku predchádzajúcich skúseností vodičov aj spolujazdcov. Mozog totižto nedokáže presne odhadnúť silu pohybu, pretože sa spolieha na predchádzajúce skúsenosti s inými typmi áut. Emond je doktorandom na Technickej univerzite v Belforte-Montbéliard vo Francúzsku a špecializuje sa práve na kinetózu.
Autá so spaľovacími motormi sú na tom lepšie
Samozrejme, kinetózu môžete pociťovať aj v aute so spaľovacím motorom. Avšak vedci uvádzajú, že vodiči aj cestujúci si časom zvyknú na signály, ako je napríklad dunenie motora alebo vibrácie podvozku. Tieto fyzické signály varujú mozog pred blížiacimi sa zrýchleniami a spomaleniami. Naproti tomu takmer tiché elektromotory elektrických vozidiel tieto varovné signály neposkytujú. Aj preto mozgy vodičov a spolucestujúcich len „hádajú“, kedy auto zmení rýchlosť alebo smer jazdy.
„Ak sme zvyknutí cestovať v neelektrických vozidlách, sme zvyknutí chápať pohyb auta na základe signálov, ako sú otáčky motora, vibrácie motora, krútiaci moment atď. Prvá jazda v elektromobile je však pre mozog novým pohybovým prostredím, ktoré si vyžaduje adaptáciu,“ priblížil Emond.
Potvrdili to viaceré štúdie
Tieto pozorovania potvrdili viaceré vedecké štúdie. Napríklad štúdia z minulého roka identifikovala silnú súvislosť medzi závažnosťou kinetózy a špecifickými vibráciami sedadiel, ktoré sa vyskytujú v elektromobiloch. Výskum z roku 2020 zas označil za významný faktor absenciu hluku motora. Tieto zistenia naznačujú, že tichosť a plynulosť elektromobilov zbavujú mozgy cestujúcich dôležitých senzorických vstupov, ktoré sú potrebné na predvídanie pohybu.
Kľúčovým vinníkom môže byť aj rekuperatívne brzdenie. Ide o štandardnú technológiu, ktorá spomaľuje vozidlo počas nabíjania batérie, namiesto toho, aby sa spoliehala výlučne na trecie brzdy. A keďže schopnosť predvídať pohyb vozidla je súčasťou prevencie kinetózy, cestujúci na zadnom sedadle pociťujú príznaky vo zvýšenej miere. Predsa len, vodič vie, aký pohyb bude nasledovať a kinetózu pociťuje len zriedkavo.
„Pri objavovaní nového pohybového prostredia si mozog musí zvyknúť, pretože v takomto kontexte nemá žiadne znalosti o predchádzajúcich skúsenostiach. To je napríklad dôvod, prečo takmer každý ochorie v prostredí s nulovou gravitáciou,“ vysvetlil Emond.
Možné riešenie kinetózy v EV
Riešenia kinetózy v elektromobiloch sa zatiaľ iba formujú. Výskumníci naďalej skúmajú spôsoby, ako mozgu pomôcť lepšie predvídať pohyb EV. Hovorí sa napríklad o zavedení umelých zvukov motora, používaní interaktívneho osvetlenia interiéru alebo poskytovaní vibračných signálov. Tieto prvky by mali udržiavať zmysly cestujúcich v synchronizácii s pohybom vozidla.