Chorvátsky kabinet po troch rokoch pristúpil k zrušeniu platných cenových stropov na pohonné hmoty. Administratívne nariadenie, ktorým sa doteraz každé dva týždne prepočítavali maximálne ceny benzínu, nafty a modrej nafty, vyprší bez náhrady. Od tohto týždňa už výšku cenoviek určí výlučne ponuka a dopyt. Vzhľadom na to, že cez Chorvátsko najmä v lete prechádzajú tisíce Slovákov je to dôležitá správa aj pre našich vodičov.
Nová etapa cenotvorby
Vládny rezort hospodárstva zdôvodnil zásadný obrat tým, že na globálnych energetických trhoch panuje „predvídateľnejšie prostredie“ než pri zavádzaní regulácie v roku 2021. Vtedajší krok mal tlmiť prudké výkyvy cien a chrániť domácu kúpnú silu. Po troch rokoch nepretržitého monitoringu podľa analýz ministerstva vymizla časť volatilných faktorov: dodávateľské reťazce sa opäť stabilizovali, hlbšie nedostatky v ponuke ustúpili a referenčné burzy kolíšu v užších pásmach.

Napriek tomu sa exekutíva dištancuje od laissez-faire postoja. Zaviazala sa pokračovať v sledovaní veľkoobchodných kontraktov a priebežných cenníkov čerpacích staníc. Úrady deklarujú pripravenosť opätovne zasiahnuť v prípade „neprimeraných nárastov“, ktoré by mohli zasiahnuť rozpočty domácností či cash-flow firiem.
Pôvodne plánované zlacnenie sa ruší, taktovku preberá trh
Rozhodnutie o ukončení regulácie prichádza v momente, keď mali nadobudnúť účinnosť nové, nižšie cenové limity. Štátom určená cena benzínu mala znížiť liter na 1,41 eura a nafta na 1,36 eura. Modrá nafta, využívaná najmä v poľnohospodárstve, mala zlacnieť na 0,76 eura. Tieto úpravy však padli so samotným nariadením. Odteraz budú čerpacie stanice nastavovať cenovky individuálne, podľa nákupných podmienok a konkurenčného tlaku v jednotlivých regiónoch.
Energetická skupina INA, ktorá prevádzkuje najhustejšiu sieť púmp v krajine, označila koniec cenových stropov za príležitosť pre „flexibilnejší trh a investičné plánovanie“. Firma očakáva rýchlejšie prispôsobovanie ponuky spotrebiteľským zvyklostiam a väčší priestor pre rozvoj doplnkových služieb.

Väčšie rozdiely medzi čerpacími stanicami
Analytici predpokladajú, že v krátkodobom horizonte sa cenová hladina bude odvíjať predovšetkým od aktuálnych burzových kotácií ropy Brent a dinamiky turistickej sezóny. Chorvátsko počas letných mesiacov zaznamenáva nárazový dopyt zahraničných vodičov, čo tradične vytvára tlak na pumpy v prímorských lokalitách. Bez administratívneho stropu sa preto môžu regionálne rozdiely dočasne prehĺbiť.
Podniková sféra, najmä dopravné a logistické firmy, vníma krok dvojakým spôsobom. Na jednej strane privítala odklon od direktívnej regulácie, ktorá komplikovala forwardové kontrakty na palivá. Na strane druhej ostáva v strehu pred potenciálnymi zdraženiami, ktoré by zvýšili prevádzkové náklady.
Domácnosti s nižšími príjmami môžu byť zraniteľnejšie, ak by sa svetové ceny ropy rapídne odrazili smerom nahor. Vláda preto zachováva krízový nástroj rýchleho opätovného stanovenia maximálnych cien. Rezort hospodárstva zároveň pripravuje súbor ukazovateľov, pri ktorých prekročení by bolo možné spustiť núdzový mechanizmus – sleduje sa percentuálny rast veľkoobchodných kotácií, priemerná marža predajcov či medziročný vývoj spotrebiteľského koša.
Nateraz však Chorvátsko vstupuje do éry voľného formovania cien pohonných hmôt. Reštart trhových princípov má podľa vlády podporiť konkurenčné prostredie a pritiahnuť nové investície do infraštruktúry čerpacích staníc i alternatívnych palív. V praxi sa však úspech meria jednoduchou otázkou: či vodiči v následujúcich mesiacoch zaplatia za liter viac, alebo menej než v čase štátnej regulácie.