O tom, že aj na Slovensku sú šikovní vývojári, niet pochýb. Dokazuje to aj aktuálny projekt, v rámci ktorého slovenskí vývojári pracujú na prvom vodíkovom lietadle s kolmým štartom a pristátím.
Toto unikátne vodíkové lietadlo by mohlo priniesť revolúciu v mestskej doprave aj záchranných službách. Jeho výhodou je aj fakt, že má nulovú uhlíkovú stopu.
Unikátne vodíkové lietadlo
Ako uvádza spravodajský portál STVR, lietadlo dokáže štartovať a pristávať vertikálne, podobne ako vrtulník. Unikátom ho robí aj to, že je poháňané výlučne vodíkom a nezanecháva za sebou žiadnu uhlíkovú stopu. K prednostiam patrí tiež nízka hlučnosť či nezávislosť od letísk. Naopak, vrtuľníky, ktoré bežne používajú záchranné služby, sú príliš hlučné a majú pomerne vysoké emisie.
Riaditeľ spoločnosť TOMARK PROTON Martin Sedlák pre STVR priblížil, že hľadali riešenie, ktoré by bolo ekonomické aj ekologické. Batérie sa neukazovali ako vhodná alternatíva, a preto zvolili vodík. Vývoj tohto vodíkového lietadla podporuje aj Európska únia a zaradila ho medzi top desať inovatívnych projektov v rámci budúcnosti zelenej mobility.

Projekt potrvá šesť rokov
Podľa informácií portálu Teraz.sk potrvá projekt vývoja šesť rokov a celkové náklady sa vyšplhajú na 64,8 milióna eur. Projekt H2 VTOL zahŕňa vývoj lietadla na vodíkový pohon ako aj vývoj a certifikáciu odľahčených recyklovateľných vodíkových nádrží a ventilov na stlačený vodík pre letectvo a iné formy dopravy.
Spolupráca s lídrami
Spoločnosť priblížila, že technologická novinka zo Slovenska už stihla vzbudiť záujem po celej Európe aj na Blízkom východe. Firma plánuje spoluprácu so zvučnými menami, ako napríklad BMW, Neuman & Esser, HDF Energy, EVO alebo Skeleton Technologies.
„Ide o významný technologický krok. Podľa mojej mienky bude znamenať revolúciu vo svete vodíkového letectva. Veľmi jasne vnímam vo svete trend uberať sa cestou nových nízkoemisných mobilných technológií,“ povedal pre portál Teraz.sk Juraj Sinay, ktorý pôsobí ako profesor na univerzitách v Košiciach a Ostrave.
Kedy začne lietať prvé vodíkové lietadlo?
Sedlák spresnil, že prvé lietajúce prototypy, takzvané demonštrátory, by mohli lietať už o niekoľko rokov. Nutná bude aj certifikácia, ktorá potrvá zhruba päť rokov, ale možno iba rok. Niektorí odborníci si myslia, že malý štát, akým je Slovensko, môže udať smer, kam by sa mohli pohony takýchto lietadiel uberať.
Sinay doplnil, že súčasťou konštrukcie budú aj záchranné padákové systémy. To znamená, že v prípade núdze sa lietadlo dokáže bezpečne spustiť na zem.