Necelé dva mesiace po zmene generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) pod vedením Ivana Bednárika prichádzajú z najväčšieho štátneho podniku v krajine správy o chystanom hromadnom prepúšťaní. Zamestnanci železníc kontaktovali redakciu Aktuality.sk, pričom uviedli, že vedenie ich už informovalo o prípravách rozsiahlejších zmien v oblasti ľudských zdrojov. Samotné ŽSR pripravované opatrenia potvrdili ako súčasť ich nového konsolidačného plánu, ktorý má napomôcť k efektívnejšiemu fungovaniu podniku.
Očakávaná reorganizácia môže zasiahnuť stovky zamestnancov
Podľa aktuálne dostupných informácií spočíva plánované prepúšťanie vo viacerých vlnách, pričom prvá etapa by mohla nastať už v priebehu najbližšieho mesiaca. Predbežne sa hovorí o približne 380 ľuďoch, ktorí by sa mali stať súčasťou tohto kroku. V ďalšej, druhej vlne prepúšťania, ktorá je predbežne plánovaná na september, by mali železnice ukončiť pracovný pomer približne so 120 ďalšími zamestnancami. Presné časové rámce či konkrétne pracovné pozície zatiaľ neboli upresnené. ŽSR uviedli, že najprv musia splniť všetky zákonné náležitosti a povinnosti vyplývajúce z kolektívnej zmluvy.
Informácie o plánovaných reštriktívnych krokoch čiastočne nadväzujú na vyhlásenia bývalého generálneho riaditeľa Alexandra Saka z apríla tohto roka. Ten v rozhovoroch pre médiá hovoril o potrebe redukovania personálu kvôli množstvu nadbytočných či neefektívne obsadených pracovných pozícií, ktoré podľa neho tvorili záťaž pre podnik. V spomínaných rozhovoroch naznačil možné prepúšťanie, ktoré by sa mohlo dotknúť až tisícky pracovníkov.
Zamestnanecké odbory pred časom komentovali situáciu, pričom označili stav ľudských zdrojov ŽSR ako paradoxný: na jednej strane je vraj príliš veľa zamestnancov na menej náročných pozíciách, na strane druhej však podnik trpí nedostatkom kvalifikovaných odborníkov, ktorých nedokáže efektívne nahradiť. Zástupcovia železničných odborov zároveň upozornili na problémy s etablovaním a udržaním odborného personálu.
ŽSR avizujú konsolidačné opatrenia ako súčasť modernizácie podniku
Do funkcie nového generálneho riaditeľa ŽSR nastúpil v nedávnej minulosti dopravný manažér Ivan Bednárik, predtým pôsobiaci ako poradca bývalého šéfa ŽSR Alexandra Saka a ministra dopravy Jozefa Ráža. Bednárik už pri nástupe avizoval zmeny, ktoré majú transformovať ŽSR na moderného a výkonného správcu dopravnej infraštruktúry s cieľom zvýšiť efektivitu a konkurencieschopnosť znamenajúcu dlhodobé udržanie stability spoločnosti.
Proces hromadného prepúšťania je pritom jasne definovaný v Zákonníku práce. Podľa kritérií platných pre firmu veľkosti ŽSR (aktuálne 12 800 zamestnancov, čím sú druhým najväčším zamestnávateľom Slovenska hneď po automobilke Volkswagen) spadá do kategórie hromadného prepúšťania situácia, ak firma v priebehu 30 dní prepustí minimálne 30 zamestnancov a viac. Železnice zatiaľ konkrétny plán prepúšťania nenahlásili Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny.
Posledný podobný krok hromadného ukončovania pracovných pomerov zaznamenali železnice pred vyše desaťročím. V reakcii na hospodársku krízu v rokoch 2010 až 2012 vtedy zrušili približne 2 700 pracovných miest. Väčšina zamestnancov v tom období pristúpila na ukončenie pracovného pomeru dohodou, prípadne využila ponuku na predčasný dôchodok.