Slováci strácajú peniaze cez falošné SMS správy, ktoré sa vydávajú za účty za elektrinu. Podvodníci dôsledne napodobňujú komunikáciu známych energetických spoločností ako ZSE alebo VSE, ktoré bežne pôsobia dôveryhodne medzi zákazníkmi. Počet ľudí, ktorí na trik naleteli a prišli následne o financie, za posledné dni vzrástol.
Sofistikovaný postup klame veľké množstvo ľudí
Podvodníci majú na svojich cieľoch veľmi starostlivo premyslenú taktiku. Zavádzajúce SMS správy sú na prvý pohľad autentické, nesú logá alebo skratky renomovaných energetických firiem pôsobiacich na Slovensku. Texty obsahujú varovania o dlžobách a neoprávnene hrozia, že ak zákazníci nezaplatia ihneď, prídu o energický prívod elektriny.
Podvodné SMS správy využívajú psychologické mechanizmy, ako je vyvolanie paniky alebo potreby okamžitej reakcie. Vysoký počet ľudí sa nechal oklamať, pretože útočníci zneužili dôveryhodnosť tradičných značiek na slovenskom energetickom trhu. Polícia a odborníci potvrdzujú, že žiadny legálny dodávateľ energií nikdy faktúry cez SMS neposiela.
Platobné výzvy od kyberútočníkov smerujú typicky k podvodným linkom. Ak ľudia v panike kliknú na takýto odkaz, môžu v priebehu niekoľkých minút stratiť peniaze.
Energetické spoločnosti a polícia vyzývajú k obozretnosti
Zástupcovia najväčších slovenských firiem, ako sú ZSE a VSE, už reagovali a pripomenuli klientom, že ich spoločnosti nikdy neposielajú žiadosti o platbu prostredníctvom SMS správ. Oficiálne faktúry sú zasielané výlučne tradičnou poštou, emailom z oficiálnych adries alebo dostupné len po bezpečnom prihlásení sa na zákaznícke kontá.

V súvislosti s incidentmi polícia vyzýva verejnosť k dôkladnej prevencii. Dôležité je podozrivú správu okamžite ignorovať. V žiadnom prípade sa nesmie klikať na pripojené odkazy alebo zadávať platobné údaje v reakcii na takúto SMS. Zároveň je odporúčané vždy preveriť si informácie priamo u svojej energetickej spoločnosti. Zákaznícke linky firiem ZSE (0850 111 555) a VSE (0850 123 333) sú dostupné na rýchle a bezpečné overenie údajov.
Bezpečnostní odborníci pripomínajú aj dôležitosť pravidelných aktualizácií operačných systémov na mobiloch či tabletoch, ako aj využívanie spoľahlivých antivírusových riešení. Takéto nástroje pomáhajú detegovať a blokovať podozrivé aktivity v zariadeniach používateľov.
Kyberútočníci útočia častejšie, Slováci musia byť opatrní
Pokusy o krádež finančných prostriedkov prostredníctvom falošných správ a phishingových metód narastajú. Okrem energetických spoločností je známe aj zneužívania názvov populárnych slovenských inštitúcií ako Slovenská pošta či banky.

Vývoj takýchto podvodných praktík je stále sofistikovanejší, čo vyžaduje od ľudí ešte väčšiu opatrnosť. Odborníci odporúčajú, aby príjemcovia akejkoľvek podozrivej správy, ktorá požaduje bezodkladnú platbu, pozorne zvážili jej autenticitu. Ideálne je nereagovať impulzívne, ale radšej sa spojiť priamo s údajnou spoločnosťou prostredníctvom jej oficiálnych webových či telefonických kanálov.
V poslednom období došlo podľa bezpečnostných pracovníkov k výraznému nárastu podobných kybernetických útokov. Podľa predpokladov budú tieto metódy narastať vo svojej prepracovanosti a intenzite aj naďalej. Preto je dôležité, aby sa Slováci čo najrýchlejšie naučili rozpoznávať tieto pokusy a prijali nevyhnutné preventívne opatrenia.
Nedávne incidenty s falošnými energetickými SMS správami stále pripomínajú dôležitosť ostražitosti. Polícia v tomto smere koordinuje aktivity s firmami a odporúča, aby si obyvatelia Slovenska zvolili aktívny prístup v oblasti internetovej a finančnej bezpečnosti. Len tak je možné minimalizovať finančné škody zo strany kybernetických podvodníkov.