Napriek tomu, že Slovensko patrí medzi posledné krajiny Európskej únie výrazne odoberajúce zemný plyn z Ruska, domáci výrobcovia čelia najvyšším cenám tejto komodity v rámci celého spoločenstva. Tento paradox vedie významných hráčov slovenského hospodárstva k prehodnocovaniu súčasnej energetickej stratégie krajiny.
Združenie predstaviteľov automobilového sektora a dopravných spoločností predložilo vláde komplexný návrh zmien v energetickej politike. Dokument reaguje na bruselské plány ukončiť dovoz fosílnych palív z Ruska do konca dekády a obsahuje konkrétne riešenia pre transformáciu energetického mixu.

Predstavitelia priemyslu argumentujú, že súčasný stav vytvára neudržateľnú situáciu. Vysoké náklady na energie znižujú konkurenčnú schopnosť slovenských firiem v porovnaní s podnikmi v západných a severných častiach kontinentu. Zároveň upozorňujú, že doterajšie kroky na zníženie jednostrannej závislosti považujú za nedostatočné.
Cesta k energetickej nezávislosti
Podnikateľské organizácie predkladajú konkrétny harmonogram postupného odpájania sa od súčasného dominantného dodávateľa. Navrhovaný termín úplnej transformácie je stanovený na roky 2026 až 2027, pričom proces by mal byť transparentný a zahŕňať prechodné mechanizmy.
Kľúčovým prvkom transformácie má byť využitie domáceho potenciálu obnoviteľných zdrojov. Východné Slovensko disponuje významnými zásobami geotermálnej energie, ktoré zostávajú takmer nevyužité. Tento stabilný zdroj nezávislý od poveternostných podmienok by mohol slúžiť na vykurovanie mestských aglomerácií a priemyselných parkov.
Ďalšie navrhované riešenia zahŕňajú rozšírenie solárnych a veterných elektrární, výstavbu lokálnych vodných zdrojov a urýchlenie projektov energetického zhodnocovania komunálneho odpadu. Podnikatelia tiež vyzývajú na vytvorenie strategických partnerstiev v oblasti infraštruktúry skvapalneného zemného plynu v rámci stredoeurópskeho regiónu.
Odpor etablovaných štruktúr
Proti navrhovaným zmenám sa postavila spoločnosť eustream, ktorá prevádzkuje slovenskú časť tranzitných plynovodov. Firma, v ktorej má väčšinový podiel štát, argumentuje potenciálnymi finančnými stratami vyplývajúcimi z platných dlhodobých kontraktov.
Prepravca upozorňuje na možné zvýšenie cien energií v strednej Európe po prípadnom odstránení súčasných dodávok. Spoločnosť tiež požaduje, aby v prípade politického rozhodnutia o zmene dodávateľov Európska komisia poskytla adekvátne finančné kompenzácie za vzniknuté straty.
Fico však opakovane deklaroval odmietavý postoj k bruselským plánom a podmienil súhlas s novými sankčnými opatreniami písomným prísľubom riešenia dopadov na Slovensko. Kabinet odhaduje okamžité ekonomické následky prípadnej zmeny na stovky miliónov eur.
Slovenský priemysel tak stojí na križovatke medzi zachovaním súčasného modelu a prechodom na diverzifikované zdroje energie. Rozhodnutie ovplyvní konkurencieschopnosť domácej ekonomiky na nadchádzajúce dekády.