Cestujúci z niektorých krajín si od roku 2026 pravdepodobne priplatia za vstup do Európy. Európska komisia v piatok oznámila, že navrhuje takmer strojnásobiť poplatok za Európsky systém pre cestovné informácie a povolenia, známy pod skratkou ETIAS. Informuje o tom CNBC.
Podľa zverejneného návrhu by sa mal poplatok za autorizáciu ETIAS zvýšiť z pôvodne plánovaných 7 eur (približne 8 dolárov) na 20 eur (približne 23 dolárov). Komisia tento výrazný nárast odôvodňuje infláciou a dodatočnými prevádzkovými nákladmi, ktoré vznikli od pôvodného návrhu.
Zároveň dodáva, že nová cena je porovnateľná s podobnými systémami zavedenými v iných krajinách. Ako príklad uvádza britský systém ETA, ktorý stojí 16 libier (približne 21,70 dolára), a americký systém ESTA s cenou 21 dolárov.
Koho sa týka systém ETIAS?
Cestovná autorizácia ETIAS sa bude vzťahovať na cestujúcich z krajín, ktoré majú s EÚ bezvízový styk, a umožní im pobyt v 30 európskych krajinách na maximálne 90 dní v rámci akéhokoľvek 180-dňového obdobia. Týka sa to občanov z 59 krajín, medzi ktoré patria napríklad Spojené štáty, Spojené kráľovstvo, Kanada, Austrália, Japonsko či Južná Kórea.
Existujú však aj výnimky z platenia poplatku. Vzťahovať sa nebude na:
- osoby mladšie ako 18 rokov,
- osoby staršie ako 70 rokov,
- rodinných príslušníkov občanov Európskej únie.
Odložený štart
Systém ETIAS bol prijatý už v roku 2018, no jeho spustenie bolo niekoľkokrát odložené. Podľa aktuálneho plánu by mal vstúpiť do platnosti vo štvrtom štvrťroku 2026. Návrh na zvýšenie poplatku teraz čaká dvojmesačné posudzovacie obdobie v Európskej rade a v Európskom parlamente, ktoré ho musia schváliť.

Sú dôvody opodstatnené?
Či sú dôvody, ktoré uviedla Európska komisia (inflácia a dodatočné prevádzkové náklady), opodstatnené, je predmetom debaty. Môžeme sa však na ne pozrieť kriticky a zhodnotiť ich váhu.
Dôvody sú čiastočne opodstatnené, ale nevysvetľujú celý skok v cene. Najsilnejším argumentom sú pravdepodobne skryté technologické a bezpečnostné náklady.
Pôvodný poplatok 7 eur bol navrhnutý v rokoch 2016-2018. Odvtedy prešla eurozóna obdobím výraznej inflácie, najmä v rokoch 2021-2023. Kumulatívna inflácia za toto obdobie (od 2018 do 2025) sa pohybuje v desiatkach percent (približne 20-25 %). Ak by sme pôvodných 7 eur upravili len o infláciu, dnešná cena by bola približne 8,50 eura až 9 eur.
Inflácia sama o sebe teda v žiadnom prípade nevysvetľuje nárast zo 7 eur na 20 eur. Ide o takmer 200 % navýšenie, zatiaľ čo inflácia bola podstatne nižšia. Tento argument je teda platný, ale ospravedlňuje len malú časť zdraženia.
Výraznejším faktorom je sú tak pravdepodobne vyššie prevádzkové náklady. Pôvodné odhady nákladov na vývoj a prevádzku takého masívneho IT systému boli pravdepodobne výrazne podhodnotené.
Hrozby kybernetických útokov sa za posledné roky dramaticky zvýšili. Zabezpečenie systému, ktorý bude obsahovať osobné údaje desiatok miliónov cestujúcich ročne, si vyžaduje extrémne robustné a drahé bezpečnostné riešenia, s akými sa v roku 2018 možno nepočítalo.
ETIAS tiež musí byť plne prepojený s ďalšími komplexnými systémami EÚ, najmä s novým Vstupno-výstupným systémom (EES), ktorý bude na hraniciach zbierať biometrické údaje. Zabezpečiť interoperabilitu a bezchybný chod takýchto gigantických systémov je technologicky a finančne oveľa náročnejšie, než sa pôvodne zdalo.
Aj samotné opakované odklady spustenia systému generovali dodatočné náklady na údržbu, aktualizácie a platy projektových tímov.
Tretí dôvod, teda zosúladenie so zmienenými medzinárodnými partnermi, tiež dáva zmysel. Za vstup do Spojených štátov, respektíve ESTA, potrebujete zaplatiť 21 dolárov (cca 19 eur), zatiaľ čo ETA do Spojeného kráľovstva stojí 16 libier (tiež cca 19 eur). Navrhovaný poplatok 20 eur je teda takmer identický s tým, čo platia občania EÚ pri ceste do týchto krajín. Z politického a recipročného hľadiska je to veľmi silný argument – EÚ v podstate len nastavuje cenu na úroveň, ktorá je medzinárodne bežná.