Európska únia intenzívne pracuje na zavedení nového typu benzínu s dvadsaťpercentným obsahom bioetanolu. Palivo označované ako E20 má pomôcť znížiť emisie oxidu uhličitého z dopravy, ktorá naďalej závisí primárne od spaľovacích motorov, informoval motoristický server Autoviny.
Na európskych cestách stále jazdia desiatky miliónov vozidiel poháňaných benzínom alebo naftou. Samotné Nemecko eviduje okolo 30 miliónov benzínových a 14 miliónov naftových automobilov. Napriek rastúcemu záujmu o elektromobily ich penetrácia zostáva nízka a nedokáže výraznejšie ovplyvniť celkové emisie z dopravy.
Slovensko podobne ako ostatné členské štáty EÚ hľadá spôsoby, ako znížiť uhlíkovú stopu existujúceho vozového parku. Zvýšenie podielu bioetanolu v benzíne sa javí ako najrýchlejšie realizovateľné riešenie, ktoré nevyžaduje výmenu vozidiel.
Budú meniť legislatívu
Zavedenie paliva E20 na európsky trh si vyžiada rozsiahle úpravy legislatívy jednotlivých členských štátov. Nemecko už predložilo návrh technickej normy Európskemu výboru pre normalizáciu (CEN). Proces harmonizácie by mal byť dokončený do roku 2028.
Nová norma stanovuje prísne kritériá vrátane minimálneho oktánového čísla, presného obsahu etanolu a maximálneho limitu vody v palive. Tieto parametre musia zabezpečiť bezproblémovú prevádzku vozidiel a ochranu palivových systémov.
Otázka kompatibility s existujúcimi vozidlami predstavuje hlavnú výzvu. Mnoho motoristov si nie je istých, či ich automobily zvládnu palivo s vyšším obsahom bioetanolu bez rizika poškodenia. Podobné obavy sprevádzali aj zavedenie benzínu E10.

Inde vo svete už štandard
Zatiaľ čo Európa ešte len pripravuje podmienky pre E20, niektoré krajiny už roky úspešne využívajú palivá s vysokým podielom bioetanolu. Brazília v súčasnosti používa benzín obsahujúci 27,5 percenta etanolu a do roku 2030 plánuje zvýšenie na 35 percent. Krajina má zavedenú národnú normu vyžadujúcu minimálne dvadsaťpercentný podiel bioetanolu.
India dosiahla ešte pozoruhodnejší pokrok. Vláda si stanovila cieľ dosiahnuť dvadsaťpercentnú zmes etanolu v benzíne do roku 2030, no už v januári 2025 sa podarilo dosiahnuť 19,6 percenta. Termín splnenia cieľa sa preto posunul na koniec roka 2025.
Indická stratégia zahŕňa komplexnú technickú infraštruktúru s normami pre bioetanol aj samotné palivo E20. Automobilky ako Škoda, Honda a Volkswagen už certifikovali svoje modely pre použitie s týmto palivom na indickom trhu.
Produkcia bioetanolu v Indii vzrástla z 300-tisíc ton v roku 2014 na 5,6 milióna ton v roku 2024. Pre dosiahnutie dvadsaťpercentného podielu bude potrebné vyrobiť viac ako 8 miliónov ton bioetanolu ročne.
Úspech Indie viedol k založeniu Globálnej aliancie pre biopalivá počas summitu G20 v Naí Dillí v roku 2023. Medzi zakladajúcimi členmi sú India, Argentína, Brazília, Spojené štáty americké a Taliansko ako jediný európsky zástupca.
Hlavnými motiváciami pre rozšírenie biopalív sú zníženie závislosti od importu ropy, stabilizácia cien poľnohospodárskych komodít a podpora príjmov vidieckych oblastí.
Pre Slovensko a ďalšie európske krajiny predstavujú skúsenosti z Indie a Brazílie cennú inšpiráciu. Ukazujú, že prechod na palivá s vyšším obsahom bioetanolu je technicky aj ekonomicky realizovateľný. Kľúčová bude koordinácia medzi automobilovým priemyslom, distribútormi palív a štátnymi orgánmi pri zabezpečení hladkého prechodu na nový štandard.