Automobilový priemysel v Európskej únii dostáva dôležitý priestor na zlepšenie výkonnosti v oblasti emisií CO2. Po najnovšom rozhodnutí zástupcov členských krajín a poslancov Európskeho parlamentu budú výrobcovia osobných automobilov a dodávok vykazovať splnenie emisných limitov len každé tri roky namiesto pôvodne plánovaného ročného termínu.
Automobilky získali voľnejšie podmienky
Nové nariadenie, ktoré odsúhlasili ministri EÚ v Bruseli, umožní automobilkám hodnotiť splnenie emisných štandardov v dlhších intervaloch. Pôvodný návrh Európskej komisie predpokladal, že automobilové spoločnosti budú musieť už tento rok nahlásiť dosiahnuté hodnoty emisií CO2 za každý rok zvlášť. V prípade nadmerných emisií by nasledovali prísne finančné pokuty, ktoré automobilkám aktuálne nehrozia, keďže pravidlá boli zmiernené.
Revidované pravidlá znamenajú, že automobilky k hodnoteniu splnenia emisných limitov pristúpia na základe priemeru emisií vo výrobe za tri nasledujúce roky (2025, 2026 a 2027). Ak teda firma v jednom roku presiahne povolený emisný limit stanovený Európskou úniou, môže to kompenzovať zníženými hodnotami emisií v nasledujúcich dvoch rokoch.
Pokuta vo výške 95 eur za každý gram oxidu uhličitého navyše na jedno predané vozidlo bude uplatnená len v prípade, že výrobca nestihne splniť limit ani počas trochročného obdobia ako celku.
Podľa presne stanovených podmienok majú nové automobily znížiť svoje emisie zo súčasných 116 gramov oxidu uhličitého na kilometer až na cieľovú hodnotu 93,6 gramov. Táto hranica vyjadruje výrazný záväzok Európskej únie smerom k čistejšiemu životnému prostrediu, no poskytuje výrobným spoločnostiam aj výrazný manévrovací priestor pri hľadaní technológií potrebných na splnenie požiadaviek.
Ekonomická stabilita a konkurencieschopnosť na trhu
Európski zákonodarcovia očakávajú, že poskytnutie dodatočného času pomôže európskym automobilovým spoločnostiam posilniť svoju konkurencieschopnosť voči globálnym konkurentom, najmä automobilkám sídliacim v Spojených štátoch a Číne. Automobilový priemysel pritom patrí medzi kľúčové hospodárske segmenty Európskej únie, keďže sa podieľa až na 14 percentách HDP a zamestnáva približne 13 miliónov obyvateľov.
V praxi toto zmiernenie pravidiel znamená, že automobilky budú môcť ušetrené prostriedky investovať do modernejších technologických riešení, ktoré dlhodobo napomôžu plneniu emisných cieľov EÚ. Zároveň sa očakáva, že automobilky využijú tento čas na preorientovanie výroby tak, aby boli schopnejšie vyrábať ekologickejšie vozidlá v nasledujúcich rokoch.
Rozhodnutie prišlo v období, keď predaj elektromobilov zostáva stále nedostatočný. Elektrické vozidlá tvoria len približne 15 percent všetkých predaných automobilov, čo zatiaľ nie je dostatočné na jednoduché dosahovanie emisných cieľov Európskej únie. Táto situácia predstavuje veľkú výzvu pre výrobcov, ktorí sú pod tlakom nevyhnutnosti postupne opustiť výrobu vozidiel s klasickými spaľovacími motormi. Únia totiž plánuje zakázať predaj automobilov na benzín či naftu už od roku 2035.
Je to finálne, cúvnuť nemôžu
Navrhované aj schválené zmeny emisných noriem majú v štruktúre Európskej únie finálnu podobu. To znamená, že už nehrozí návrat k prísnejším pravidlám ani ich ďalšie úpravy. Nové predpisy vstúpia do platnosti oficiálnym zverejnením v Ústrednom vestníku Európskej únie v krátkej dobe.
Uvoľnenie emisných pravidiel sa všeobecne vníma ako opatrenie zohľadňujúce ekonomickú realitu európskych automobiliek. Výrobcovia tak majú podľa názorov diplomatických predstaviteľov možnosť lepšie sa pripraviť na dôležité investície do bezemisných technológií, ktoré budú nevyhnutné na splnenie dlhodobých cieľov EÚ v ochrane klímy.
Automobilový priemysel tak aktuálne získal cenný čas na potrebné adaptačné procesy, no zároveň musí popasovať aj s ďalšími neľahkými výzvami, ktoré prinesie nastupujúca éra elektromobility a prechod k trvalo udržateľnej doprave na európskych cestách.