Čínska automobilka BYD, ktorej sa vo svojej rodnej krajine mimoriadne darí, by sa chcela viac zamerať aj na európsky trh. Jedným z krokov malo byť spustenie výborných liniek v maďarskom Segedíne. Teraz však automobilka prekvapivo mení svoje pôvodné plány.
Ako uvádza portál denníka Pravda, Európska únia začala vyšetrovať investíciu spoločnosti BYD v Maďarsku. Po tejto udalosti čínska firma znížila ekonomický význam investície a svoju pozornosť presunula do inej krajiny. Konkrétne do Turecka, ktoré je spolu s EÚ v colnej únii.
BYD odkladá výrobu v Maďarsku
Automobilka BYD plánovala rozvíjať svoju európsku výrobnú sieť a lastovičkou mal byť závod v meste Segedín. Firma tu investovala 4 miliardy eur a výrobu s využitím plnej kapacity chcela spustiť v roku 2026. Napokon sa tak nestane a automobilka oznámila, že k spusteniu výroby dôjde najskôr v roku 2028.
Aby sme to upresnili, výroba sa v maďarskom meste spustí už začiatkom tohto roka, avšak pôjde len o testovací režim. V nasledujúcom roku má vyrába dosiahnuť maximálne niekoľko desiatok tisíc áut, pričom pôvodným plánom pre rok 2026 bolo 150-tisíc áut. Pri plnej výrobnej kapacite to potom bude 300-tisíc áut.
Firma si zvolila Turecko
Čínska automobilka dala namiesto Maďarska prednosť Turecku. Práve v tejto krajine sa BYD rozhodol urýchliť začiatok výroby. Oficiálnym dôvodom tohto rozhodnutia sú nižšie náklady na výrobnú silu, energie aj lepšie logistické podmienky.
Nový závod je v meste Manisa a jeho investičná hodnota sa vyšplhala na jednu miliardu amerických dolárov. Aktualizovaný harmonogram hovorí o skoršom začiatku výroby. Pôvodné plány hovorili o spustení závodu koncom roka 2026 s ročnou produkciou 150-tisíc vozidiel. Nové odhady uvádzajú, že v roku 2027 turecký závod výrazne prekročí stanovenú výrobnú kapacitu. V roku 2028 má potom dôjsť k ďalšiemu výraznejšiemu nárastu produkcie.
Turecko je súčasťou colnej únie s EÚ a pre BYD je v tomto smere úplne jedno, či bude mať závod v Turecku alebo Maďarsku. Autá vyrobené v Turecku totižto nepodliehajú dovozným clám pri exporte na európsky trh. Toto rozhodnutie je horšie pre Maďarsko, pretože tamojšia vláda prezentovala príchod automobilky BYD ako dôkaz vysokej atraktivity krajiny pre ázijské investície.
Je na vine Európska únia?
Špekulácie hovoria, že za zmenou plánov môže byť EÚ. Ako sme naznačili, Európska únia začala s predbežným vyšetrovaním čínskej automobilky kvôli podozreniu z neprimeranej čínskej štátnej podpory pri výstavbe maďarského závodu. Ak sa podozrenia ukážu ako pravdivé, BYD by čelil pokute, vráteniu poskytnutých dotácií aj zníženiu výrobných kapacít. Ako dopĺňa portál Pravda, v krajnom prípade by mu hrozilo, že by musel odpredať časť svojich aktív.
BYD týmto krokom ukázal, že sa Európskou úniou nedá zastaršiť a ak EÚ nebude otvorenejšia k spolupráci, pokojne ju môže vynechať.