Ceny na slovenských čerpacích staniciach sa aktuálne držia relatívne nízko. No podľa odborníkov by mohli byť ešte nižšie. Napríklad v susedných krajinách, ako je Česko alebo Poľsko, tankujú motoristi o niečo lacnejšie. Tieto krajiny sa pritom už odstrihli od ruskej ropy.
Ako uvádza portál tvnoviny.sk, na Slovensku benzín aj naftu vyrábame z ruskej ropy, ale oproti dvom susedným krajinám tankujú naši motoristi drahšie.
Susední motoristi tankujú za menej
Napríklad benzín je v Česku o osem centov lacnejší a v Poľsku až o desať centov. Čo sa týka nafty, tu Slováci platia viac o tri až osem centov. Česi čerpajú ropu z nemeckých ropovodov a Poliaci zas dovážajú ropu do prístavov na Balte.
Ako podotkol portál tvnoviny.sk, pokiaľ Slovensko nedováža ruskú ropu, čerpáme ju z prístavov na Jadrane, konkrétne ropovodom Adria. Chorvátsko si však za tranzit v jeho úzkom mieste pýta štvornásobné až sedemnásobné poplatky.
Čo je za drahším benzínom aj naftou?
Odborníci vysvetľujú, že popísané dôvody nie sú jediné. Slovensko tankuje drahšie aj pre niečo iné. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze má Slovensko spomedzi krajín s podobným systémom najvyššie platby za skladovanie. Od roku 2014 vzrástli náklady na zabezpečenie núdzových zásob až o 80 percent. Ide o nepomer, pretože samotný objem zásob stúpol len o 13 percent.
Česi alebo Poliaci platia za uchovávanie strategických zásob ropy a ropných produktov dvakrát menej. Slovenskí obchodníci musia platiť z každého litra štyri centy, čo si potom prirodzene premietajú do konečných cien pre spotrebiteľov. Oproti susedným krajinám tak Slovensko zaplatí za rok zhruba 75 miliónov eur.
Možné riešenie
Odborníci hovoria, že riešenie je možné. Tieto poplatky by sa dali znížiť tak, že časť zásob by Slovensko uchovávalo za svojimi hranicami. Nejde o žiadnu novinku, pretože mnoho krajín Európskej únie to robí práve takto. Ak by sa podarilo znížiť poplatky, to by sa mohlo premietnuť aj do nižších cien na čerpacích staniciach. Krajinám EÚ sa uchovávaním zásob mimo svojho územia darí udržiavať konkurenciu medzi jednotlivými majiteľmi skladovacích nádrží. A práve konkurencia potom tlačí ceny smerom nadol.