Národná banka Slovenska (NBS) uviedla, že každý rok rieši stovky až tisíce sťažností klientov. Tie sa týkajú služieb komerčných bánk, poisťovní alebo iných finančných inštitúcií. Banky a poisťovne napokon museli klientom vrátiť státisíce eur.
NBS hovorí, že v minulom roku dominovali podvody cez falošné správy ale aj takzvané deepfake videá. Práve na ne mnohí Slováci naleteli a takýmto spôsobom prišli o svoje úspory. Problémové boli tiež nevyplatené poistné plnenia, prípadne nízke poistné plnenia. Ako uvádza portál O peniazoch, každé štvrté podanie vyhodnotila NBS ako opodstatnené a subjekty, ktorých sa to týkalo, museli klientom vrátiť viac ako 300-tisíc eur.
Banky a poisťovne vracali peniaze
Národná banka Slovenska uviedla, že každý rok vybaví okolo 1 500 až 2 000 písomných podaní a viac ako 1 000 telefonických dopytov. Ide o sťažnosti klientov, ktoré sa týkajú služieb poskytovaných finančnými inštitúciami. Podľa výročnej správy sa vlani klienti najviac sťažovali na podvody.
Čo sa týka poisťovníctva, v tejto oblasti bolo najviac podaní ohľadom nevyplatenia poisteného plnenia, prípadne ohľadom vyplatenia plnenia v nedostatočnej výške.
Prevládali podvody cez phishingové e-maily
Podvodníci v uplynulom roku využívali techniky phishingu, aby od spotrebiteľov vylákali prihlasovacie údaje k bankovým účtom. Podvodom však dopomáhala aj umelá inteligencia, ktorá vytvárala falošné fotografie alebo videá. Následne sa pomocou týchto materiálov zneužívali mená verejne známych osôb. Tieto osoby mali ľudí presvedčiť napríklad na výhodné investovanie.
25-percent opodstatnených podaní
NBS spresnila, že pre výkon dohľadu je dôležitý takzvaný indikátor opodstatnených podaní. To znamená podaní, pri ktorých sa zistilo porušenie zo strany dohliadaných subjektov. Vlani tvoril podiel opodstatnených podaní 25 percent z celkového počtu podaní.
Centrálna banka ďalej dohliadala na to, akú sumu tieto subjekty vyplatili sťažovateľom v rámci nápravy v prospech klienta. V roku 2024 táto suma dosiahla 307-tisíc eur. Niektorí Slováci tak získali svoje peniaze späť, respektíve sa mohli tešiť aspoň z finančnej kompenzácie.
Ak máte podozrenie, že finančná inštitúcia s vami nezaobchádza férovo, aj vy môžete podať sťažnosť. V prípade, že vašu sťažnosť vyhodnotia ako opodstatnenú, je šanca, že od banky alebo poisťovne získate peniaze.