Popredné nemecké automobilky a ich kľúčoví dodávatelia sa rozhodli spojiť sily a vyhlásili vojnu rastúcej dominancii amerických technologických gigantov vo svojich vozidlách. Vznikla nová aliancia, ktorej cieľom je vyvinúť novú, otvorenú a bezpečnú európsku softvérovú platformu, ktorá by sa stala alternatívou k systémom od spoločností Google a Apple. Informuje o tom denník Pravda.
Aliancia za digitálnu suverenitu
Do iniciatívy sa zapojili automobiloví giganti ako Mercedes-Benz, BMW a Volkswagen, spolu s kľúčovými dodávateľmi, medzi ktorými sú spoločnosti Bosch, Continental, ZF, Hella či Valeo. Hlavným motívom je obava zo straty kontroly a rastúcej závislosti od amerických firiem. Automobilky sa obávajú, že pri hlbšej integrácii systémov ako Android Auto musia americkým partnerom sprístupňovať citlivé časti svojho softvérového kódu, čo predstavuje riziko zneužitia know-how.
Cieľom aliancie je preto vytvoriť otvorenú a štandardizovanú platformu, ktorá bude pod európskou kontrolou, bude v súlade s prísnymi pravidlami EÚ na ochranu osobných údajov (GDPR) a umožní automobilkám udržať si kontrolu nad dátami z vozidiel a budúcim vývojom autonómnych funkcií. Projekt má aj podporu nemeckej vlády.
Viac ako len infotainment
Ambície projektu siahajú ďaleko za vytvorenie nového používateľského rozhrania na displeji auta. Vývoj sa má zamerať na hlboké vrstvy softvérovej architektúry, ktoré sú kľúčové pre moderné vozidlá. To zahŕňa systémy pre aktualizácie na diaľku (over-the-air), kybernetickú bezpečnosť a integráciu s pokročilými asistenčnými a autonómnymi systémami.
V čase, keď softvér čoraz viac určuje hodnotu a funkčnosť auta, je kontrola nad týmito oblasťami pre automobilky existenčne dôležitá.

Poučenie z predošlých neúspechov
Kritici však upozorňujú, že podobné európske iniciatívy sa v minulosti často skončili neúspechom. Ako odstrašujúci príklad slúži nedávny problematický a oneskorený vývoj softvéru v koncerne Volkswagen jeho vlastnou softvérovou divíziou Cariad. Minulé pokusy často zlyhali na zložitej koordinácii medzi firmami, ktoré sú si zároveň konkurentmi, a na pomalom tempe vývoja.
Tentoraz však existuje nádej, že situácia je iná. Rastúci tlak trhu, nevypočítateľná americká obchodná politika a reálna hrozba straty kontroly nad kľúčovými technológiami môžu prinútiť všetkých zúčastnených k oveľa efektívnejšej spolupráci. Pre úspech projektu bude kľúčové aj to, ako sa k nemu postavia ostatní dodávatelia a technologickí partneri v Európe.
Ako by to prospelo vodičom?
Hoci je hlavnou motiváciou automobiliek získať späť strategickú kontrolu a nezávislosť od amerických technologických gigantov, úspešné vytvorenie vlastnej softvérovej platformy by mohlo priniesť niekoľko zásadných výhod aj pre samotných vodičov. Tieto prínosy by sa prejavili najmä v lepšej integrácii systémov, väčšej ochrane súkromia a v prístupe k unikátnym funkciám, ktoré súčasné riešenia neponúkajú.
Najvýraznejším prínosom by bola oveľa hlbšia a plynulejšia integrácia softvéru s hardvérom vozidla. Súčasné systémy ako Apple CarPlay a Android Auto v podstate fungujú len ako aplikácia „prekrytá“ cez originálny systém automobilky.
To znamená, že na ovládanie kľúčových funkcií vozidla, ako je klimatizácia, nastavenie sedadiel či pokročilé jazdné asistenty, musí vodič často opustiť rozhranie CarPlay alebo Android Auto a prepnúť sa späť do menu auta. Vlastná platforma by všetky tieto funkcie zjednotila do jedného logického a intuitívneho celku. Navigácia, médiá, ovládanie vozidla a všetky ďalšie nastavenia by tak komunikovali bezproblémovo, čo by viedlo k plynulejšiemu a menej rušivému zážitku z jazdy.
Druhým kľúčovým benefitom by bola väčšia miera súkromia a kontroly nad osobnými dátami. Keď vodič používa služby od Google alebo Apple, poskytuje týmto spoločnostiam obrovské množstvo údajov o svojej polohe, trasách, zvykoch či rýchlosti jazdy.
Európska platforma, vyvíjaná od základu podľa prísnych pravidiel EÚ na ochranu údajov, by musela vodičom poskytnúť oveľa väčšiu transparentnosť a kontrolu nad tým, aké dáta sa zbierajú a na aké účely sa používajú. Citlivé informácie by tak zostali v ekosystéme automobilky a podliehali by európskej legislatíve, namiesto toho, aby slúžili na komerčné účely amerických technologických firiem.

V neposlednom rade by vlastná platforma umožnila automobilkám ponúkať unikátne a na mieru šité funkcie, ktoré sú dnes obmedzené generickou povahou CarPlay a Android Auto. Namiesto jednotného vzhľadu a funkcií pre všetky značky by mohol napríklad navigačný systém v elektromobile dokonale spolupracovať so systémom manažmentu batérie a plánovať nabíjanie s presnosťou, akú externá aplikácia nikdy nedosiahne.
Automobilky by tak mohli lepšie prepojiť softvér so špecifickými vlastnosťami a hardvérom svojich vozidiel, čím by sa digitálny zážitok stal rovnako unikátnym ako samotný dizajn či jazdné vlastnosti auta.
Sú tu aj riziká?
Určite áno. Hoci je vízia vlastnej európskej platformy z pohľadu automobiliek logická, jej realizácia je spojená s obrovskými rizikami, ktoré by v konečnom dôsledku mohli poškodiť práve vodičov. Tieto riziká sú dôvodom, prečo podobné iniciatívy v minulosti často zlyhali.
Najväčším rizikom je samotná kvalita a funkčnosť výsledného softvéru. Automobilky sú historicky hardvérové firmy, experti na mechaniku a výrobu, nie na vývoj softvéru na úrovni operačných systémov. Existuje preto reálna hrozba, že ich spoločná platforma bude v porovnaní s vysoko optimalizovanými a desiatkami rokov vyvíjanými systémami od Google a Apple pomalá, nestabilná, plná chýb a neintuitívna na ovládanie.
V neposlednom rade hrozí aj vyššia cena a zavedenie skrytých poplatkov. Vývoj takejto komplexnej platformy stojí miliardy eur a tieto náklady si budú musieť automobilky nejako kompenzovať. Môžu sa premietnuť do vyššej konečnej ceny vozidla.
Ešte pravdepodobnejší je však scenár, že automobilky využijú vlastnú platformu na zavedenie modelu predplatného za rôzne softvérové funkcie. Vodič by si tak musel priplácať za prémiovú navigáciu, pokročilé asistenčné systémy alebo dokonca za funkcie ako vyhrievanie sedadiel, čo by v konečnom dôsledku celé auto výrazne predražilo.