Automobilový sektor čelí drastickým zmenám. Veľké automobilky, ako Volvo, Nissan, Tesla a BYD bojujú s vážnymi trhovými problémami, ktoré sa prejavujú poklesom predajov, prepúšťaním zamestnancov a konkurenciou zo strany nových hráčov v oblasti elektromobility, ako sú najmä čínski výrobcovia vozidiel.
Automobilka reaguje masívnou reštrukturalizáciou
Švédska automobilka Volvo Cars oznámila prepustenie približne 3 000 zamestnancov. Týka sa to najmä administratívnych pracovných miest, predovšetkým v centrále spoločnosti situovanej v Göteborgu. Tento zásadný krok je podľa vedenia automobilky potrebný na zefektívnenie interných procesov a realizáciu dlhodobého cieľa usporiť približne 18 miliárd švédskych korún (čo zodpovedá približne 1,65 miliardy eur).
Automobilka zdôraznila, že záväzné opatrenia budú sprevádzané čoraz náročnejšími trhovými podmienkami. Celkový globálny predaj vozidiel Volvo totiž podľa ich oficiálnych údajov za máj medziročne klesol o 11 percent. Spoločnosť Volvo zároveň uviedla, že cieľ plnej elektrifikácie portfólia do roku 2030 bol revidovaný vzhľadom na aktuálne výzvy na globálnych trhoch automobilového priemyslu, vrátane nárastu cien vstupných materiálov a nových obchodných bariér – najmä cla vo výške 25 percent na dovoz vozidiel do USA.
Volvo tiež nie je jedinou automobilkou, ktorá je nútená uskutočniť náročné ekonomické opatrenia. K podobným krokom pristúpili aj ďalšie svetové značky, pričom situácia sa zhoršuje pre celý svetový automobilový trh.
Nissan prepúšťa tisícky ľudí
Japonská automobilová značka Nissan pristúpila k drastickejšej forme reštrukturalizácie svojej globálnej výroby a prepustila približne 20 000 zamestnancov po celom svete. Tento krok nasleduje po predchádzajúcich problémoch automobilky, vrátane neúspešných námluv s Hondou a Mitsubishi, ktoré stroskotali začiatkom tohto roka.

Generálnym dôvodom prepúšťania je chronický pokles dopytu po vozidlách Nissanu na kľúčových svetových trhoch, najmä v Spojených štátoch a Číne. Spoločnosť okrem redukcie pracovných miest oznámila taktiež zatvorenie siedmich výrobných závodov po celom svete.
Zaujímavou novinkou je, že Nissan vedie predbežné rokovania s konkurenčnou Toyotou, ktorá doteraz bola považovaná za hlavného domáceho rivala tejto automobilky. Hoci nejde podľa dostupných informácií o akvizíciu či zlúčenie firiem, obe spoločnosti uvažujú o strategickom partnerstve, v rámci ktorého by Toyota mohla podporiť Nissan počas procesu reštrukturalizácie a zároveň profitovať zo spoločnej spolupráce v automobilových technológiách. Kľúčovým hráčom zostáva aj francúzsky Renault, stále akcionár Nissanu, ktorý sa bude pravdepodobne účastniť všetkých krokov ďalšieho vývoja týchto vzťahov.
Čínsky BYD prekonáva Teslu v Európe
Medzitým sa z konkurencie v segmente elektromobility stáva dráma, na ktorú predovšetkým dopláca dlhodobý líder Tesla. Prvýkrát od príchodu Tesly na európske trhy ju prekonal čínsky výrobca elektromobilov BYD. V apríli tohto roku si značka BYD v Európe pripísala 7 231 nových registrácií plne elektrických vozidiel, zatiaľ čo americká značka Tesla iba 7 165 registrácií týchto vozidiel. Rozdiel síce nie je obrovský, ale predstavuje zásadný psychologický zlom zákazníkov na starom kontinente, kde doteraz dominovala práve Tesla.
Úspechu čínskej značky dopomohli predovšetkým agresívne cenové opatrenia – automobilka BYD predstavila zníženie cien viac ako 20 rôznych modelov. Niektoré z vozidiel boli zlacnené natoľko, že sa ich cena v Číne ustálila hlboko pod hranicou desiatich tisíc eur. To podnietilo na podobné kroky aj ďalšie čínske automobilky ako Changan či Leapmotor.
Tesla zároveň na trhu čelí výraznému poklesu záujmu. V apríli klesli registrácie nových elektrických vozidiel tejto značky o 49 percent oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Na druhej strane BYD zaznamenal za rovnaký čas mimoriadny nárast o 359 percent a pri elektrických modeloch, očistených od iných typov pohonov, stále pôsobivých 159 percent.
Celosvetovo je tiež BYD úspešnejší než Tesla. V prvom kvartáli tohto roka predala spoločnosť BYD okolo milióna vozidiel, pričom vyše 416-tisíc z nich boli plne elektrické automobily. Tesla v rovnakom období predala iba približne 337-tisíc elektromobilov, čo jednoznačne naznačuje posun v globálnej rovnováhe síl.
Tieto dáta signalizujú významnú zmenu trendov a tvrdú konkurenciu na medzinárodných automobilových trhoch, ktorej budú automobilky čeliť nielen teraz, ale pravdepodobne aj v dohľadnej budúcnosti. Globálne tlaky na ceny elektromobilov, prísne environmentálne predpisy v Európe, cla a obchodné bariéry v USA, ako aj meniaca sa dynamika dopytu na čínskom trhu nútia automobilových gigantov k razantným opatreniam, ktoré môžu trvalo zmeniť tvár odvetvia.